رژیم صهیونیستی

افکارسنجی صهیونیست‌ها نسبت به بایدن و آمریکای ۲۰۲۲(بخش اول)

محسن فائضی 

نظرسنجی مؤسسه پیو از ۲۱ تا ۲۷ مارس(هفته ابتدایی اردیبهشت ۱۴۰۱) از دو جامعه آماری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به طور جداگانه نظرسنجی کرده است. این نظرسنجی به دو زبان عبری و عربی از صهیونیست‌های درون سرزمین‌های اشغالی( کرانه باختری و قدس شرقی شامل نیست) انجام شده است. این مؤسسه حول نگرش‌های اسرائیلی‌‌ها بالاخص نسبت به آمریکاسؤالات مختلفی پرسیده است. هم‌چنین بخشی از نظر سنجی درون آمریکا انجام شده و جامعه‌ی آماری مورد سؤال قرار گرفته، دیدگاه‌های خود را در خصوص مسأله فلسطین و اسرائیل مطرح کرده‌اند. در این یادداشت نتایج قسمت اول این نظرسنجی را بررسی خواهیم کرد در بخش اول نظرسنجی به دو زبان عبری و عربی از صهیونیست‌های درون سرزمین‌های اشغالی( کرانه باختری و قدس شرقی شامل نیست) انجام شده است. ضمن آنکه این نظر سنجی قبل از فروپاشی کابینه بنت رخ داده و پاسخ‌ها در این خصوص ناظر به کابینه نفتالی بنت و لاپید است.

اعتماد به رئیس جمهوران آمریکا
در سؤال اول اعتماد اسرائیلی‌ها به رئیس جمهوران آمریکا سؤال شده و جدول زیر نتیجه تلفیق نتایج با نظرسنجی‌های ۲۰ سال اخیر مؤسسه پیو است:

 

 

بوش در سال ۲۰۰۳( حمله به عراق) با ۸۳% بالاترین میزان اعتماد را با خود همراه داشته است. هرچند بوش در زمان ترک کاخ سفید میزان اعتمادش به ۵۷% سقوط کرده است.
باراک اوباما دوران پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است و با رسیدن میزان اعتماد و عدم اعتماد به یک نقطه با حدود ۵۰ درصد در سال پایانی ریاست جمهوری‌اش(۲۰۱۵) بدترین رکورد را به نام خودش ثبت کرده است.
روند اعتماد اسرائیلی‌ها به رئیس جمهور آمریکا در تک دوره ترامپ رو به افزایش بوده اما اعتماد در دوران بایدن در همین مدت کوتاه روند کاهشی داشته است.
در جدول زیر نمره مردم اسرائیل به بایدن و ترامپ به ترتیب از چپ به راست بر اساس مؤلفه‌های واجد شرایط بودن، رهبری قوی، توجه به مردم و کاریزما را نشان می‌دهد.

 

 

اسرائیلی‌ها تقریباً در تمام مؤلفه‌ها ترامپ را برتر از بایدن می‌دانند، در کاریزما ترامپ را بسیار برتر و در توجه به مردم کمی بهتر! البته در خصوص صفات منفی هم ترامپ با اختلاف زیادی نمره بالاتری( بدتر) دارد. جدول زیر به ترتیب در مؤلفه‌های عدم صبر، غرور و خطرناک بودن را نشان می‌دهد

 

 

حمایت بایدن از اسرائیل
در بخش دیگری از این افکار سنجی به دنبال میزان حمایت رئیس جمهورآمریکا از اسرائیل از دیدگاه صهیونیست‌ها بوده است. اسرائیلی‌ها ۳۱% رفتار و سیاست بایدن را طرفداری از اسرائیل، ۲۶% طرفداری از فلسطینی‌ها و ۳۴% درصد هم متوازن می‌دانند.

 

 

در جدول زیر نتایج بالا یعنی نگرش اسرائیلی‌ها به نوع سیاست بایدن در پرونده فلسطین، اسرائیل براساس نگرش سیاسی و تقسیم حزبی استخراج شده است که نتایج جالبی دارد و نشان می‌دهد بین چپ و راست‌ها در اسرائیل در این موضوع اختلاف فراوان است.

 

 

داده‌های جدول نشان می‌دهد ۵۹% چپ‌ها و ۳۵% میانه رو‌ها معتقدند بایدن طرفدار اسرائیل است. این میزان در راست‌ها ۱۸% برآورد شده است.
اما در مقابل ۴۷% راست گرایان معتقدند سیاست بایدن به سمت حمایت از فلسطین سنگین‌تر است. این در حالی است که تنها ۱% چپ‌ها این نظر را تأیید کرده‌اند که سیاست بایدن حمایت از فلسطینی هاست!

اعتماد به بایدن و رابطه آمریکا و اسرائیل
در بخش دیگر نگرش به سیاست آمریکا، اعتماد به بایدن و چگونگی روابط کنونی آمریکا و اسرائیل پرسیده شده است. در این بخش نتایج براساس تفکیک‌یهودی‌ها و اعراب اسرائیلی( فلسطینی‌های ساکن ۱۹۴۸) منتشر شده که قابل توجه است:

 

 

به ترتیب تنها ۳۸% و ۳۴% اعراب اسرائیلی از سیاست‌های آمریکا راضی و به بایدن اعتماد داشته‌اند. اما ۸۹% آن‌ها روابط کنونی اسرائیل و آمریکا را خوب می‌دانند. این رقم در میان‌ یهودیان ۹۴ % است.

باور به آمریکا از سال ۲۰۰۳ تاکنون
براساس جدول زیر در ۲۰ سال اخیر نظر اسرائیلی‌ها نسبت به آمریکا رو به رشد بوده است. در سال ۲۰۰۳ ۷۸% موافق بوده‌اند و نظر مثبتی داشته‌اند. این میزان در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ با افت روبرو شده و به میزان ۷۱% رسیده بود. اما پس از آن دوباره بهبود یافته حول ۸۳% نظر مثبت نسبت به اسرائیل ثابت مانده است.

 

همچنین میزان افرادی که صراحتاً نظر منفی در خصوص آمریکا ابراز کرده‌اند از نقطه اوج آن در سال ۲۰۱۱ با ۲۸%، اکنون به ۱۶% درصد کاهش یافته است. این‌ها نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها همچنان به قدرت و هم پیمانی آمریکا باور جدی‌ای دارند.
جدول زیر تفکیک براساس سن، نگرش سیاسی و تحصیلات را در خصوص آن نسبت ۸۳% مثبت به ۱۶% منفی در سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد:

 

 

تقریباً مردان نگرش مثبت کمتری نسبت به آمریکا داشته‌اند و از سویی هر چه میانگین سنی افزایش پیدا می‌کند، نگرش مثبت به آمریکا در میان اسرائیلی‌ها به طور نسبتاً قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. اگر در سال ۱۸ تا ۲۹ سال ۸۱ درصد نگرش مثبت دارند این میزان برای بالای ۶۵ سال به ۹۰% نزدیک می‌شود.

 

 

میزان نگرش مثبت به آمریکا در میان تحصیل کردگان بیشتر ازکسانی است که تحصیلات عمومی داشته‌اند. اما تفاوت جدی در اختلاف میان راست‌ها و چپ هاست. تنها ۶۶% چپ‌ها نگرش مثبتی دارند و اختلاف معناداری با میانه رو‌ها و راست‌ها که به ترتیب ۸۷ و ۸۸% پاسخ مثبت داده‌اند را نشان می‌دهد.

و این نمودار نشان می‌دهد که بخش زیادی از جامعه آماری‌ای که گزینه منفی را نسبت به آمریکا انتخاب کرده‌اند، اعراب اسرائیلی‌اند. ۵۹% آن‌ها نگرش مثبتی به آمریکا ندارند.

 

 

آنچه تهدید می‌دانید
در نمودار آخری که در این یادداشت بررسی می‌کنیم، آنچه صهیونیست‌ها به عنوان تهدیدات جدی به آن می‌نگرند آورده شده است، نبود احساس تهدید نظامی از مرز‌های شمال یا غزه در این لیست قابل توجه است:

 

 

نمودار اول، نگرانی از بیماری‌های عفونی است( ۶۷% تهدید جدی، ۲۴% تهدید جزئی)، چیزی که نشان می‌دهد همچنان در اسرائیل کرونا یک تهدید و مسأله ذهنی نخست صهیونیست هاست.
نمودار و گزینه دوم، نگرانی از تهدیدات حملات سایبری از دیگر کشورهاست. نبرد سایبری دو سال اخیر میان ایران و تل آویو مشخصاً به یک نگرانی برای ۸۸% اسرائیلی‌ها تبدیل شده است. ( ۶۴% تهدید جدی، ۲۲ درصد تهدید جزئی)
نگرانی از اقتصاد جهانی و تغییرات آب و هوایی جهان دیگر تهدیدات صهیونیست‌ها با درصد قابل توجه است. وضعیت اقصادی اجتماعی درون اسرائیل هم با ۴۷% تهدید جدی و ۳۶% تهدید جزئی( در مجموع ۸۳%)، نگرانی قابل توجه ساکنان سرزمین‌های اشغالی است.
در نهایت، انتشار اطلاعات دروغ در فضای مجازی از دیگر نگرانی‌های اسرائیلی هاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا