رژیم صهیونیستی

افکارسنجی آمریکایی ها نسبت به سیاست ایالات متحده در پرونده فلسطین

محسن فائضی – در یادداشت پیشین به بررسی نگرش اسرائیلی ها نسبت به سیاست آمریکا و شخص بایدن در قبال اسرائیل و پرونده فلسطین براساس خروجی افکارسنجی موسسه پیو پرداختیم. در این قسمت به بخش دوم نظرسنجی پیو اشاره خواهیم کرد که جامعه آماری مورد پرسش واقع شده شهروندان آمریکایی بوده اند.

سیاست بایدن طرفداری از اسرائیل یا فلسطین؟
سؤال شده است که سیاست بایدن در خصوص پرونده فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آمریکایی‌ها در پاسخ به نظرشان در خصوص سیاست و رفتار بایدن ، ۸%‌ طرفداری از اسرائیل، ۱۳% درصد طرفداری از فلسطین، ۱۶% متوازن و آمار عجیب ۶۲% درصد هم نمی‌دانم و فرار از پاسخ دادن را انتخاب کرده‌اند. چیزی که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در خصوص سیاست بایدن در پرونده فلسطین-اسرائیل سر درگم‌اند.

امار‌های تفکیک شده بر اساس سن و جنسیت نشان می‌دهد از افراد بالای ۶۵ سال تنها ۳% معتقدند سیاست بایدن به سود و طرفداری از اسرائیل است و ۱۹% بایدن را به طرفداری از فلسطین متهم کرده‌اند و ۲۳% هم متوازن می‌دانند. این اعداد برای افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال تغییر معناداری می‌کند. ۱۶% طرفداری از اسرائیل، ۹ درصد طرفداری از فلسطین، ۱۱% متوازن و از همه جالب‌تر ۶۵% جوابی نداشته‌اند!

نگاه آمریکایی‌ها به اسرائیل
نمودار زیر اطلاعات خوبی از نگرش آمریکایی‌ها براساس تفکیک جنسیت و سن به ما ارائه می‌کند. ۵۵% درصد آمریکایی‌ها حس مثبتی به اسرائیل داشته‌اند و در مقابل ۴۱ درصد هم نگرش منفی. نگرش مثبت در زنان و مردان تقریباً برابر است اما نگرش مثبت در مردان آمریکایی نسیت به موجودیت اسرائیل ۵% بیشتر از زنان است.
از نکات مهم این نظر سنجی اختلاف نگرش نسبت به رژیم صهیونیستی با تغییر میانگین سنی است. هر چه به سن جوان‌تر آمریکایی‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، حمایت و نگرش مثبت کاهش و نگرش منفی افزایش می‌یابد.
اگر نگرش مثبت در افراد بالای ۶۵ سال ۶۹% است، این میزان برای نوجوانان( ۱۸ تا ۲۹ سال) به ۴۱ درصد کاهش می‌یابد. هم چنین انتخاب گزینه منفی در نگرش نسبت به اسرائیل در گروه‌های سنی جدول زیر با افزایش سن از ۵۶% آغاز و تا ۲۷% کاهش می‌باید. اختلاف نگرش و کاهش حمایت از اسرائیل با کاهش سن در آمریکا زنگ خطر جدی‌ای برای صهیونیست‌ها و لابی‌یهود در آمریکاست.

در تفکیک دیگری براساس جمهوری خواهان و دموکرات‌ها نتایج این پرسش یعنی نگرش به اسرائیل از سوی آمریکایی‌ها احصا شده است. در این تفکیک‌سازی جمهوری خواهان به دو بخش محافظه کار (Conservative) و میانه رو-لیبرال(moderate or liberal) و دموکرات‌ها هم به دو بخش محافظه کار- میانه رو(Conservative or moderate) و لیبرال (liberal) تفکیک شده‌اند.
به طور کلی جمهوری‌خواهان نگرش مثبت‎‌تری نسبت به اسرائیل در مقایسه با دموکرات‌ها دارند. جهموری خواهان ۷۱% نگرش مثبت دارند. این میزان در بین محافظه کاران یا به تعبیری تندروتر‌ها تا ۷۵% هم افزایش می‌یابد.
اما در سوی دیگر از سوی دموکرات‌ها تنها ۴۴% در مقابل ۵۳% که نگرش منفی دارند، نگرش مثبت را انتخاب کرده‌اند. نگرش منفی به اسرائیل در میان لیبرال‌های دموکرات تا عدد عجیب ۶۲% هم افزایش می‌یابد.

 روابط اسرائیل و آمریکا
پاسخ‌دهندگان آمریکایی در خصوص روابط کنونی آمریکا و اسرائیل، اکثریت نگرش خوب و مثبتی از خود نشان داده‌اند(۷۴% در مقابل ۲۲%). این نگرش مثبت با افزایش سن افزایش می‌یابد و به ۸۲% هم می‌رسد.
منفی‌ترین نگرش به وضعیت کنونی روابط اسرائیل و آمریکا را جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال با ۳۳% درصد داشته‌اند.


برخلاف سؤال پیشین(نگرش به اسرائیل)، در این سؤال(رابطه اسرائیل-آمریکا) تفاوت معناداری میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان اعم از لیبرال، محافظه کار یا میانه رو دیده نشده است. ( جدول زیر)

 آمریکایی‌ها BDS را می‌شناسند؟
یکی از سؤالات جالب نظرسنجی پیو، حول بی‌دی اس است. BDS جنبشی است که در سال‌های اخیر اسرائیلی‌ها را کلافه کرده است. نامی که اختصار سه کلمه است: (Boycott) تحریم، (Divestment) خارج کردن سرمایه‌گذاری و (Sanctions) تحریم! بی‌دی اس توسط NGO‌ها و گروه‌های خودجوش مردمی و غیردولتی سازماندهی می‌شود و این جنبش رویکردی اجتماعی و حقوق بشرانه دارد که هدف اصلی آن دفاع از حقوق فلسطینی‌هاست. تمرکز بی‌دی اس بر تحریم کالا‌های تولید شده در شهرک‌ها( کرانه باختری) و یا شرکت‌های نظامی‌ای است که سلاح‌های غیر بشر دوستانه به رژیم ارسال می‌کنند. ذکر این نکته مهم است که بی‌دی اس مخالف موجودیت اسرائیل نیست، بکله به دنبال تغییر رفتار‌های نژادپرستانه و پایان اشغالگری در مناطق ۱۹۶۷( دودولت) است.

نتایج مؤسسه پیو غیر منتظره است. اکثریت آمریکایی‌ها( ۸۴%) شناختی ازBDS به عنوان جدی‎‌ترین نهاد مقابله با اسرائیل در ایالات متحده نداشته‌اند و درصدی هم که موافق این نهاد بودند و حاضر به حمایت از آن هستند حدود ۵% بوده است.
اگر در سؤالات پیشین اعم از نگرش به اسرائیل، یا داشتن ذهنیت مثبت نسبت به رژیم، نوجوانان حمایت کمتری داشتند، اما در خصوص بی‌دی اس تفاوت زیادی بین نوجوانان و افراد بالای ۶۵ سال نیست. بیشترین عدم شناخت از BDS هم مربوط به رده سنی ۳۹ تا ۴۹ سال با ۸۷% است. تنها تفاوت معنا دار در‌ این جدول، حمایت ۸% دموکرات‌ها در مقابل حمایت ۲% درصدی جمهوری خواهان از این جنبش بایکوت و تحریم اسرائیل است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا