تحلیل مسائل روز

رسانه‌های عربی و حوادث ایران؛ گویا کمتر کسی ناراحت است!

حوادث هفته‌­های اخیر در ایران در کمتر رسانه منطقه­‌ای و بین المللی بدون بازخورد بوده است. رسانه­‌های منطقه‌­ای و عربی نیز از این مساله مستثنا نبوده‌­اند و به این حوادث پرداخته‌­اند. در این گزارش به صورت خلاصه به نوع پوشش این حوادث در رسانه‌­های مطرح عربی پرداخته می­‌شود. نکته جالب توجه در رسانه­‌های عربی این است که نگاه طیف موسوم به انقلابی یا طرفدار نظام بشدت کم بازخورد دارد و حتی طیف اسلامگرایان عمدتا متاثر از اصلاح طلبان، نیز صرفا به نگاه رسانه­‌های رسمی و حاکمیتی می­‌پردازند.

الجزیره

الجزیره گزارش‌های متعددی در مورد اعتراضات منتشر کرده است، اما این گزارش­‌ها کمتر در میان تیتر‌های بخش‌های خبری این رسانه قرار گرفته یا در صفحه اصلی وب‌سایت آن برجسته شده است. این شبکه در به تصویر کشیدن اعتراضات نیز سعی کرده لحنی بی­­طرفانه اتخاذ کند و مرتباً به مواضع نظام در مورد رویداد‌ها و همچنین منتقدین و کارشناسان می‌­پردازد.

در تحلیلی که در ۵ اکتبر در وب‌سایت این شبکه منتشر شد، به گفته سیاستمداران ایرانی اشاره شد که «حجاب و مرگ مهسا‌امینی» را محرک اعتراضات نمی‌دانند و در عوض «برنامه‌ریزی و حمایت غرب از آنچه در حال وقوع است» را مقصر می‌دانند.

گزارش دیگری که در ۶ اکتبر منتشر شد، با استناد به ارزیابی‌های مقامات ایرانی از میزان خساراتی که تاکنون به اموال عمومی و خصوصی وارد شده است، بر تأثیر اقتصادی اعتراضات تأکید کرد.

بخوانید : آشنایی با شبکه الجزیره و دلایل موفقیت آن 

دیگر رسانه‌های اسلامگرا؛ نون پست و عربی ۲۱

نون پست از رسانه‌های مطرح جوانان اخوانی ساکن در ترکیه است. این رسانه در مقالات خود سعی کرده است از طرفی نوع تعامل حاکمیت جمهوری اسلامی با حجاب را به نقد بکشد و از سوی دیگر تلاش نموده نگاه رسانه­‌های غربی به این مسأله را رد کند. سمیه الغنوشی در یکی از مطالب منتشر شده در این سایت می‌­نویسد: «طبق معمول، رسانه‌های غربی گمشده خود را در این حادثه پیدا کردند و کلیشه‌ها را در مورد ظلم اسلام به زنان و همراهی حجاب او با اجبار و آزار و اذیت به حرکت درآوردند. نکته خنده دار این است که رسانه‌های خلیج فارس برای پیوستن به این قافله هجوم آوردند، گویی کشور‌هایشان الگوی‌ایده‌آل الهام بخش برای زنان مسلمان است» وی در مقاله خود به نام «حجاب به حکومت ارتباطی ندارد؛ چه منع آن و چه اجبار آن»

اما می‌­گوید که تجربه حجاب و یا کشف حجاب اجباری موفق نبوده است و دولت جمهوری اسلامی نیز باید این مسأله را کنار بگذارد.

«وظیفه دولت این است که به منافع عمومی جامعه توجه کند، نه اینکه در انتخاب‌های شخصی و سلیقه فردی افراد جامعه دخالت کند. بله، رژیم اسلامی حق دارد از طریق مؤسسات فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای خود، دختران ایرانی را برای پوشیدن حجاب ترغیب کند و آن را برای آن‌ها محبوب کند، اما حق تحمیل آن را بر کسانی که از آن متنفرند، ندارد. »

این رویکرد در مقالات دیگر مانند «زنان شجاع ایران باید خود زنجیر را بشکنند؛ غرب به آن‌ها کمک نمی‌کند.» نیز دیده می‌­شود.

اما عربی ۲۱ به عنوان یک رسانه دیگر نزدیک به اسلامگرایان رویکرد انتقادی و بسیار تندتری به حوادث ایران داشته است. ناگفته نماند برخی از افراد پان‌­عرب داخلی مانند مجید الاهوازی در این رسانه حضور فعالی دارند که در این رویکرد بی­تأثیر نیست.حسن ابوهنیه که یکی از سرشناس‌­ترین پژوهشگران اسلامگرایی در رسانه‌های اخوانی، محسوب می‌­شود از دل این اعتراضات مدل اسلامی سازی در ایران را زیر سؤال برده و در مقاله‌­ای تحت عنوان «اعتراضات ایران و اسلامی­سازی تحریف‌­شده» مدعی است که اسلامی‌سازی در ایران پس از انقلاب اسلامی، از عدالت و آزادی به دور بوده است.

بخوانید: جزوه: بررسی جبهه رسانه‌ای محور ترکیه – قطر

اسکای نیوز: «پوشش خاموش»

پوشش خبری تظاهرات در اسکای نیوز عربی مستقر در امارات تا حد زیادی خاموش بوده است و این خبر به ندرت در میان عناوین خبری آن دیده می‌شود. اگرچه وب‌سایت آن گزارش‌های متعددی را در مورد اعتراضات در هفته اول منتشر کرد، اما تعداد مقالات در روزهای اخیر به طرز محسوسی کاهش یافته است.لحن پوشش عموماً بی‌طرف بوده و به مواضع غرب و ایران با هم توجه شده است.این شبکه در گزارشی که در ۴ اکتبر پخش شد، اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران را برجسته کرد که در آن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را به «ریاکاری» در مورد اعلام حمایت او از حقوق بشر در ایران متهم کرد.یک استثنای قابل توجه یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های طنز سیاسی این شبکه، «امشب با ندیم» است که مرتباً از ایران انتقاد می‌کند و در دو هفته گذشته این اعتراضات موضوع چندین بخش این برنامه بوده است.

بخوانید: جزوه: بررسی جبهه رسانه‌ای محور سعودی-امارات

العربیه و دشمنی ادامه دار

شبکه العربیه مستقر در عربستان سعودی از سه هفته پیش که اعتراضات آغاز شده است، پوشش گسترده‌ای را به آن‌ها اختصاص داده است و این خبر مرتباً در صدر بخش‌های خبری آن قرار می‌گیرد و هر روز چندین گزارش در وب‌سایت آن منتشر می‌شود.به عنوان مثال، اخبار مربوط به دستگیری ۳۰۰ کنشگر توسط مقامات ایران، در صدر بخش‌های خبری صبح این کانال در روز ۷ اکتبر بود.گزارش‌ها، همواره تصویری مثبت از معترضان و همچنین مهسا امینی را نشان داده است، که جان باختن او در ۱۳ سپتامبر آغازگر اصلی ناآرامی‌ها بود و در گزارش‌ها از عباراتی مانند «جرقه مهسا» استفاده کرده است و خانم امینی را به عنوان «نماد مبارزه کردها» در ایران توصیف کرده است.این پوشش خبری، منتقد شدید نحوه برخورد دولت ایران با اعتراضات بوده و گمانه‌زنی در مورد پیامدهای آینده نظام سیاسی ایران موضوع اصلی این پوشش بوده است.گزارشی که در ۲۸ سپتامبر منتشر شد، به توصیف یک روزنامه‌نگار ایرانی از این وقایع به عنوان یک «نقطه عطف» اشاره کرد، در حالی که اوایل این هفته این رسانه گزارش‌هایی را دریافت کرد که دانشجویان شرکت کننده در تظاهرات ناآرامی ها را «شروع یک انقلاب» خوانده‌اند.پوشش این شبکه همچنین شامل گزارش مبسوطی از واکنش‌ها و محکومیت‌های غرب و همچنین برجسته کردن گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشر و کنشگران بوده است.

بخوانید: جزوه: بررسی شبکه العربیه

در حاشیه؛ برخی رسانه­‌های جریان صدر

اما یکی از نکات جالب توجه در این میان، ذوق‌­زدگی و واکنش همراه با خوشحالی برخی رسانه­‌های جریان صدر به حوادث ایران است. جریان صدر در سطح غیر رسمی به کانال­های تلگرامی‌­اش شناخته می­شود که الجدار نیوز، اروک نیوز، الحوزه الناطقه و الزعیم از جمله این موارد هستند.

همه این کانال ها حوادث ایران را پوشش داده و از آن به عنوان انقلابی علیه دولت ظالم یاد کردند. جالب است برخی از این کانال ها در مقاطعی پیام­‌های خود را به فارسی نیز منتشر کرده و مردم ایران را به خروش علیه دولت جمهوری اسلامی دعوت کردند!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا