تحلیل مسائل روز

اعتراضات اخیر ایران در رسانه‌های اسرائیلی؛ فرصتی برای تغییر رفتار!

محسن فائضی

داستان مرحومه مهسا امینی و اتفاقات پس از آن، بازتاب و واکنش های بین المللی و رسانه ای استثنایی را با خودش به همراه داشت. سناریو مهسا امینی، جدا از آنکه یک برنامه منسجم و هماهنگ رسانه‌ای، میدانی و عملیاتی علیه جمهوری اسلامی بود اما سوژه (زنان) و نقطه ثقل روایت (حق آزادی پوشش) و در پایان روایت شیوه از دنیا رفتن او، ظرفیت موج سازی خاص رسانه ای  را ایجاد کرد؛ امری که با همراهی برخی سلبریتی‌های منطقه‌ای و جهانی بر دامنه آن افزوده شد.

در این یادداشت سعی داریم به بررسی برخی یادداشت‌های تحلیلی و کنش‌گری های رسانه‌ای صهیونیست‌ها بپردازیم؛ پیش از همه یادآوری این نکته بدیهی ضروری است که مطالب منتشر شده نظر نویسنده و پایگاه شعوبا نیست و صرفا جهت اطلاع و درک فضای رسانه‌ای و تحلیلی صهیونیست ها بازنشر شده است:

شبکه 12 اسرائیل: تحلیل مفصل شرایط اجتماعی ایران

دکتر راز زیمت (Raz Zimmt) یکی از تحلیلگران مشهور اسرائیلی است که ضمن تمرکز بر شبکه‌های اجتماعی ایران، به فارسی مسلط بوده و نیز دارای مسئولیت‌های مختلفی در نهادهای امنیتی اسرائیل می‌باشد. وی کارشناس ثابت مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل است. او در یادداشتی به ماجرای مهسا امینی پرداخته [1] که در برخی شبکه های دیگر اسرائیلی مثل مکان، بازنشر هم شده است.

او در یادداشتی تفصیلی پیش بینی کرده است که از این هفته اعتراضات میدانی کاهش جدی خواهد یافت، اما مسئله بر سر فرسایشی کردن مشروعیت حاکمیت است. او با مثالی از سخنان آقای رئیسی نتیجه میگیرد که نظام ایران متوجه این مسئله هست که بخشی از معترضین با یک مسئله فرهنگی( قانون حجاب) مشکل دارند و آنها را از اغتشاشاگران و آنهایی که سناریوی دیگری را دنبال میکنند، جدا میکند.

راز میت اما معتقد است نظام ایران در مقابل این طیف معترضین عقب نشینی نخواهد کرد و میداند که عقب نشینی‌اش، مشروعیت او را زیر سوال خواهد برد.

او میگوید نظام در یک دامی گرفتار شده است که نه توان پایان دادن به اعتراضات دارد و نه میتواند در مسئله حجاب عقب نشینی کند. اما مسئولان نظام کنونی این را هم می دانند که تجربه دهه 70 حکومت پهلوی نشان داد که افزایش آزادی ها نتوانست مانع بی ثباتی شود و تنها سوخت انقلاب را تامین کرد.

راز میت در بخش دیگری از یادداشتش مینویسد هنوز بخش زیادی از جامعه بواسطه نگرانی شان از بی ثباتی و شرایط پس از انقلاب با این اعتراضات همراه نیستند. آنها ایران پس از انقلاب را احتمالا بدتر می دانند، مانند آنچه در بهار عربی ( تحولات بیداری اسلامی و 2011) رخ داد.

او می گوید اکنون فضای کشور به سود رهبر ایران، که نخبگان و نظامی ها با او همراه هستند، می باشد و معترضان دست برتر را ندارند. او توصیه میکند چند اتفاق میتواند این موازنه قدرت را به سود مخالفان تغییر دهد.

 نخست: گسترده شدن اعتراضات به فراتر از نسل برآمده از قرن 21(دهه هشتادی ها). او میگوید باید نسل های دیگر را هم در این موج اعتراضای مدنی همراه کرد تا یک ائتلاف گسترده اجتماعی شکل بگیرد.

دوم: همراه شدن بخش های دیگر اجتماعی ایران، بالاخص بخش هایی که عدم همراهی آنها با حاکمیت میتواند ساختار کشور را با مشکل و کندی روبرو کند.

او در پایان پیش بینی میکند اعتراضات با موضوع حجاب با عدم حذف گشت ارشاد یا قانون حجاب، ادامه دار خواهد بود و به مرور به فرسایش مشروعیت حاکمیت کمک خواهد کرد. در پایان او هم مثل فضا سازی ثابت رسانه ها، به سن رهبر انقلاب(83 سال) اشاره میکند و این مسئله در کنار اعتراضات را فرصتی برای تضعیف نظام می داند.

هم چنین گفتنی است راز میت در روزهای ابتدای اتفاق خانم مهسا امینی، یادداشت کوتاهی در مرکز مطالعاتی اسرائیل (INSS) نوشته و در آن اعتراضات را ناشی از شکاف میان نسل جوان و تفکرات حاکمیت و تشدید بی اعتمادی جامعه به حاکمیت می‌داند. [2]

شبکه عربی مکان، مقایسه با ارزش پول آلمان پیش از هیتلر!

شبکه مکان، شبکه عربی زبان رژیم صهیونیستی است با هدف تاثیر گذاری بر اعراب اسرائیلی و دیگر جامعه عربی منطقه فعالیت میکند. مکان در یادداشتی[3] به گستردگی اعتراضات، تجمعات در دانشگاه‌ها و برخی مثال‌های دیگر می‌پردازد. اما نکته جالب توجه در گزارش مکان پایان‌بندی آن است. این نشریه می‌نویسد:«با توجه به اعتراضات خونین مردمی در ایران، ارزش پول ملی همچنان رو به کاهش است، به طوری که به پایین ترین سطح خود در تاریخ خود رسیده و هر دلار به بیش از سیصد و سی و دو هزار ریال فروخته می‌شود. برخی از تحلیلگران، ریال ایران را با رایش مارک، واحد پول بی ارزش آلمان در دوران جمهوری وایمار در حدود صد سال پیش مقایسه کرده اند.”

در مورد رایش مارک باید گفت پس از ورود آلمان به جنگ جهانی اول که حاصل آن شکست و بروز مشکلات اقصادی متعدد بود، مشکلاتی پیش آمد که تمامی موفقیت های حکومت قبلی را ویران کرد. تاجایی که اقتصاددان بریتانیایی «جان مینارد» معاهده 1919 ورسای را به عنوان ویرانگر آلمان و سعادت بخش جهان، تقبیح می کند. جنگ و معاهده، با تورم بی سابقه ای همراه شد که در آغاز دهه 30 ویرانی را بر ساختار اجتماعی و تعادل سیاسی آلمان تحمیل کرد. در طول دوره تورم، ارزش پول ملی (رایش مارک) از 8.9 در سال 1918 به 4.2 تریلیون به ازای یک دلار امریکا در پایان ماه نوامبر سال 1923 رسید. و پس از دوره کوتاهی بهبود و موفقیت در نیمه دهه 30، رکود بزرگی به وجود آمد که آنچه از طبقه متوسط آلمان باقی مانده بود را نابود کرده و راه را برای آغاز دیکتاتوری هیتلر هموار نمود.[4]

اورشلیم پست، بازتاب روایت های جهانی و به دنبال پاسخ به سوال چرا حالا؟(Why now?)

اورشلیم پست یکی دیگر از رسانه های پربازدید اسرائیلی است که در مطالب و یادداشت های زیادی به ماجرای فوت خانم مهسا امینی پرداخته است. بازنشر یکی از مطالب رویترز و تلاش برای ساختن روایتی متفاوت، جز 5 مطلب پربازدید این وبسایت پرطرفدار اسرائیلی در هفته اخیر بوده است.

در این مطلب[5] ابتدا گفته میشود او اهل روستایی کردی است که عدم رعایت حجابش مخالفتی برای حاکمیت روحانی ایران نداشته و سفر به تهران باعث دستگیری اش بخاطر حجاب شده و بواسطه ضرب و جرح کشته میشود. همچنین با روایت های مختلف سعی میکند مرگ طبیعی او را زیر سوال ببرد. هم چنین با انتشار تیتر برخی روزنامه های ایران، سعی دارد بر روایت کشته شدن او صحه بگذارد.

اورشلیم پست در مطلب دیگری، بر موضوع کردها و حمله ایران به گروه‌های کردی در عراق پرداخته و بیان می‌کند که ایران دنبال بهانه‌ای برای تجاوز به کردها بوده که با استفاده از این اعتراضات به مقصود خود رسیده است. هم چنین دنبال القای این مسئله است که دلیل مرگ و کتک خوردن مهسا امینی کرد بودن او و دلیل سرکوب اعتراضات، شعار کردی ژن، ژیان، آزادی است.[6]

در مطلب دیگر مفصل به بحث قطع اینترنت پرداخته و سعی دارد القا کند آنچه میتواند رفتار رهبران جهان با تهران را تغییر دهد و فشار بیشتری به جمهوری اسلامی ایران وارد کنند، افزایش صدای اعتراضی در جهان علیه ایران است و تهران به همین دلیل اینترنت را قطع کرده و سعی در کنترل انتشار اطلاعات دارد.

اورشلیم پست معتقد است قطعی اینترنت موجب شده بخش زیادی از جامعه ایران از غرب و آمریکا درخواست کمک کنند و این یک فرصت است. اورشلیم در بخشی از متن به دنبال ضریب دادن به اهمیت این اعتراضات در درازمدت است.

هم چنین پرتیتراژترین روزنامه اسرائیلی در ادامه گزارشش به دنبال پاسخ به سوال چرا حالا؟(Why now?) است. در پاسخ می گوید تجربه نشان داده صدای بلند اعتراضات میتواند به تغییرات مهمی تبدیل شود و از خودسوزی جوان تونسی یا مرگ جرج فلوید سیاه پوست آمریکایی مثال میزند.[7]

روزنامه معاریو و تشبیه به پیش از انقلاب تونس و مصر

روزنامه معاریو در گزارشی[8] ضمن آنکه تصریح کرده که شرایط میدان نشان میدهد اوضاع در کنترل نیروهای امنیتی نظام ایران است، اما شرایط اجتماعی را به قبل از اتفاقات بیداری در تونس و مصر تشبیه کرده و نوشته شرایط برای ایران شکننده است. او زنان را رهبر انقلاب کنونی ای نامیده که میتواند نقطه عطفی در خاورمیانه باشد.

معاریو همچنین مدعی شده است که کشته شدن مهسا امینی توسط گشت ارشاد در ایران موجی از همراهی و همدردی در دنیا را با 80 میلیون توئیت به همراه داشته است. معاریو به توئیت سینا کلهر و اعتراض کردها هم اشاره کرده است.

تایمز اسرائیل: کردها، خط توجه و تحلیل اصلی

تایمز اسرائیل در تحلیلی[9] به مسئله کردها و حمله موشکی سپاه پاسداران به مقرهای آنها در عراق پرداخته است. سوژه ای که مورد توجه دیگر رسانه های اسرائیلی هم بوده است.

اما گزارش تایمز اسرائیل، بر یک خط تحلیل استوار است و آن هم اینکه حمله به کردها، با هدف بیرونی‌سازی دشمن به منظور کنترل اعتراضات بوده است.

همچنین بیشتر گزارش این وبسایت بر نشان دادن نزدیک بودن کردهای دو سوی مرزهای ایران و عراق، عدم توجه به حقوق آنان در ایران و همراهی کردهای دو طرف با یکدیگر در اتفاقات اخیر است.

این وبسایت بر مسئله بالابودن میزان بیکاری، عدم حضور کردها در سِمت های اداری و نظامی استانی‌شان و سفر جوانان به کردستان عراق برای کار هم اشاره کرده و سعی کرده بگوید گروه کومله عملکرد نظامی ندارد.

آرتز شیوا، از بازنشر سخنان سید حسن نصرالله تا بازداشت شروین

یکی دیگر رسانه های اسرائیلی که تعداد قابل توجهی اخبار حول خانم مهسا امینی منتشر کرده، آرتز شوا است. این وبسایت به بازنشر کامل سخنان سید حسن نصرالله در دفاع از جمهوری اسلامی ایران پرداخته و آورده که سید حسن نصرالله گفته است از یک اتفاق مبهم به دنبال سو استفاده علیه تهران و دولت ایران هستند. اعتراضاتی که نصرالله آن ها را نماینده مردم ایران ندانسته است.[10]

همچنین این شبکه، گزارش خبری شبکه I24NEWS  و پخش کلیپ اعتراضی شروین حاجی پور و خبر دستگیری او را بازنشر کرده و از بازدید 40 میلیونی کلیپش در 2 روز خبر داده است.[11]

این رسانه اسرائیلی تصاویر و فیلم های مختلفی از اعتراضات، برداشتن روسری ها در مدارس و … را هم بازنشر کرده است.[12]

جمع بندی

مروری ساده بر رسانه های اسرائیلی نشان می دهد تحلیل گران این رژیم، اعتراضات کنونی در ایران را یک فرصت دراز مدت برای فشار بر ایران و تغییر رفتار برخی کشورها با تهران میدانند. تمرکز بر دستگیری ها، مسدود سازی اینترنت، مسئله کردها و القا روایت کشته سازی مهم ترین کلیدواژه های بکار رفته در مطالب مرحومه مهسا امینی است.

منابع 

[1] https://www.mako.co.il/news-columns/2022_q4/Article-5e6e2db122e9381027.htm?sCh=31750a2610f26110&pId=1714799902

[2] https://www.inss.org.il/social_media/the-tragic-death-that-reignited-the-veil-protests-in-iran-danger-to-regime-stability/

[3] https://www.makan.org.il/Item/?itemId=135568

[4] https://rasekhoon.net/RMagazine/show/1580756

[5] https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-718359

[6] https://www.jpost.com/middle-east/article-718971

[7] https://www.jpost.com/conferences/upcoming-events/article-695957

[8] https://www.maariv.co.il/news/world/Article-948275

[9] https://www.timesofisrael.com/iranian-kurds-exiled-in-iraq-scapegoated-by-tehran-amid-protests-over-aminis-death/

[10] https://www.israelnationalnews.com/news/360627

[11] https://www.israelnationalnews.com/news/360733

[12] https://www.israelnationalnews.com/news/360816

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا