فلسطینکشور شناخت

طنزی سیاه در روایت مساله فلسطین؛ حکایت 18 گاو و تهدید امنیت اسراییل!

آزاده گریوانی

«18 تحت تعقیب» عنوان فیلمی از عامر الشوملی کارگردان جوان فلسطینی است که در ۷۵ دقیقه مستندی طنز را با انیمیشن در هم آمیخته و حکایتگر مقاومت و عصیان مدنی فلسطینیان است.
محدوده زمانی این فیلم به انتفاضه اول ۱۹۸۸بر می گردد. اهالی روستای «بیت ساحور» در شرق «بیت لحم» با خرید ۱۸ گاو از اسراییل و تولید «شیر انتفاضه» محصولات لبنی اسراییلی ها را تحریم می کنند.
این مساله ساده به یک اتقاق سیاسی تبدیل می شود و در روایتی طنزگونه نشان می دهد که چگونه اسراییل با هرگونه مقاومت مسالمت آمیز فلسطینیان مقابله می کند.
مستند با این جمله آغاز می شود : «شاید به نظر شما همه گاوها شبیه هم هستند، همگی تنبلند، چیزی تو سرشون نیست. اما شاید باید یک بار دیگر فکر کنید.»
عامر الشوملی از همان ابتدا مخاطب را به دوران انتفاضه اول می برد. زمانی که همه امور تحت کنترل مقامات اسراییلی است و به قول یکی از مصاحبه شوندگان: «ما اختیار هیچ چیز را نداشتیم. غذای ما از اسراییل می آمد، آب ما را شرکت اسراییلی دانک تامین می کرد و تنها چیزی که کنترل نمیشد هوایمان بود.»
شوملی با پرهیز از به دام افتادن در دام ملودرام با زبانی طنز خودکفایی و مقاومت فلسطینی ها را حکایت می کند. اهالی روستا با خرید 18 گاو و تحریم محصولات لبنی اسراییلی «تووا thuva» از پرداخت مالیات به اسراییلی ها خودداری می کنند.
این فرایند که 40 روز طول می کشد با هجوم سربازان اسراییلی به بیت ساحور و مصادره گاوها به اتهام تهدید علیه امنیت اسراییل به اوج خود می رسد.
نکته طنز ماجرا آنجاست که نیروهای اسراییلی اعلامیه تصاویر گاوهای تحت تعقیب را پخش می کنند و این سوال در ذهن مزرعه دار فلسطینی شکل می گیرد که چگونه ۱۸ گاو می تواند تهدید امنیت ملی اسراییل تلقی گردد؟ «ما شایسته این هستیم که خانه خودمان، وطن خودمان، آزادی خودمان و گاو خودمان را داشته باشیم.»
اقدام فلسطینیان در بایکوت محصولات اسراییلی به مذاق اسراییل خوش نیامده و حتی این اقدام را در سازمان ملل مطرح و آن را عملی غیرانسانی توصیف می کند.
تلفیق انیمیشن به همراه مصاحبه با عاملان حقیقی این اقدام و فلش بک هایی به انتفاضه اول از جذابیت های این فیلم است.
این مستند علاوه بر مصاحبه ها از زبان ۴ گاو نیز روایت میشود. ریفکا گاو صلح، روث که از فلسطینی ها دل خوشی ندارد، لولا یک گاو جذاب و گولدی سخت گیر.
زبان طنز این مستند از یک طرف تعقیب و گریزها و حتی تحول درونی گاوهای اسراییلی را به نفع اهالی بیت ساحور نشان می دهد واز طرف دیگر تلاش فلسطینیان برای خودکفایی بیشتر. اما رویای خودکفایی با امضای پیمان اسلو توسط یاسرعرفات به پایان می رسد.
اسراییل 18 گاو را مصادره و عاملان را دستگیر می کند و رویای خودکفایی پایان می پذیرد اما فقط یک گوساله موفق به فرار می شود و مستند با این جمله به پایان می رسد: «برای اینکه زندگی ارزش زیستن داشته باشه باید به چیزی باور داشته باشی مثل باور به اینکه هنوز در یک غار گاوی زندگی می کند.»
گفتنی است ساخت این فیلم ۵ سال طول کشیده و جوایزی بین المللی را از آن خود کرده همچون:
-جایزه بهترین مستند جهان عرب در جشنواره فیلم ابوظبی ۲۰۱۴
-تقدیر ویژه جشنواره حقوق بشر ژنو ۲۰۱۵
-بهترین فیلم جشنواره مستند الجزیره ۲۰۱۵
-بهترین مستند جشنواره فیلم تراورس امریکا ۲۰۱۵

پ.ن: پرورش گاو بین دامداران آن منطقه رایج نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا