جریان شناسیجریان شناسی سیاسی

جوابیه‌ای از یک هوادار القاعده به مستند الجزیره؛ القاعده ضدشیعه نیست!

سعید حسینی

[پس از انتشار مستند شبکه الجزیره که در آن از ارتباط حکومت بحرین با بعضی اعضای القاعده درجهت مقابله با معارضان شیعه حکومت بحرین سخن به میان آمده بود(اینجا) جوابیه ای از طرف یکی از حامیان این گروه به سایت شعوبا ارسال شد و شعوبا نیز بنابر وظیفه اخلاقی خود این جوابیه را منتشر میکند. بدیهی است انتشار این جوابیه به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست.]

شبکه «الجزیره» مستندی را تحت عنوان «اللاعبون بالنار» پخش کرد که اخیرا توسط سایت شعوبا ترجمه و منتشر شد و در آن سعی شده حکومت بحرین را به «استفاده و به کارگیری گروه های سلفی جهادی و علی الخصوص مرتبطین با القاعده» برای «ایجاد فرقه گرایی و همچنین سرکوب شیعیان» متهم کند و الجزیره ادعا می کند به اسراری دست یافته است که قبل از آن از دید عموم مخفی مانده است

اما تناقضات و آشفتگی سناریوهای الجزیره در این مستند به قدری زیاد و غیرمعمول است که به سختی می‌توان پذیرفت این گزارشات کاملا «بی طرفانه» تهیه شده است. طراحان این مستند با سواستفاده از عدم آگاهی صحیح عموم مردم در شناخت سازمان القاعده و نداشتن تحلیل درست از رابطه میان القاعده و کشور های خلیج، سناریویی را ساخته اند که دور از واقع و در عین حال باورپذیر باشد.

دکتر ایمن ظواهری -رهبر فعلی القاعده- در سلسله گفتاری تحت عنوان «معامله قرن یا کارزار های قرن» صحبت های درخور تاملی در رابطه با این مستند بیان می کنند که کلیت آن را در دو بخش «تناقضات و آشفتگی های موجود در مستند» و «معرفی و شناخت ایدولوژی سازمان القاعده» ارائه میدهیم.

بخش اول: تناقضات و آشفتگی های موجود در مستند:

  1. ارتباط «محمد صالح» با القاعده

مستند ادعا می کند این فرد نه تنها از نیروهای القاعده است بلکه او را از «فرماندهان القاعده در بحرین» معرفی می‌کند. دکتر ایمن الظواهری در این رابطه می گوید:

«اما در مورد ادعای اول جواب ما واضح است که «محمد صالح» هیچ ارتباطی با القاعده ندارد و اگر آنچه در رابطه با همکاری اش با دستگاه امنیتی بحرین اذعان داشته راست باشد و در آن اجباری بر او تحمیل نشده باشد به طور کامل با راه و روش فکری القاعده تناقض دارد.»

دکتر ظواهری در ادامه برای اثبات ساختگی بودن این سناریو می گوید:

«و آیا آمریکا در برابر حضور نیروها و فرماندهان القاعده در بحرین ساکت می‌ماند؟ بدون اینکه آنها را بازداشت و به گوانتانامو منتقل کند؟ کمااینکه بسیاری از نیرو های بازداشتی القاعده در گوانتانامو بحرینی هستند؟!»

دکتر ظواهری با اشاره به نحوه بازجویی ادعا شده از این شخص توسط دستگاه های امنیتی عربستان می گوید:
«و آیا این طرز بازجویی از سران و اعضای القاعده است؟! که او به هرچه بخواهد اقرار می کند و برای هر آنچه مایل باشد سکوت اختیار می کند…بدون هیچ فشار و شکنجه ای؟ برخلاف بسیاری از رهبران دستگیر شده القاعده که شکنجه ها و رفتارهای وحشیانه ای حتی در ساعات اولیه بازداشت در حق آنها صورت گرفت… و حتی بدون اینکه او (محمد صالح) را به گوانتانامو انتقال دهند در حالی او کسی است که به جرم ارتباط با فرماندهان القاعده در عربستان بازداشت شده است»

دکتر ظواهری در ادامه تناقضات دیگری از این سناریو را بیان می کنند:
«وقتی الجزیره او (محمد صالح) را یکی از فرماندهان القاعده در بحرین معرفی می کند نشانگر این است که فرماندهان دیگری نیز از القاعده در بحرین وجود دارند و اما چرا «محمد صالح» برای انجام چنین کار مهمی با آنها یا القاعده مرکزی مشورت نکرده است؟… و مهمتر از آن چرا باید برای تهیه سلاح به عربستان برود در حالی که سلاح و مهمات را همه جا می توان تهیه کرد و یا خود دستگاه امنیتی بحرین آن را در اختیارشان قرار می داد»

2. القاعده و سناریوی از بین بردن شیعیان

مستند ادعا می کند «محمد صالح» موافقت نموده برای از بین بردن شیعیان به نفع اهل سنت بحرین و پس از اطلاع از موافقت «پادشاه بحرین» با دستگاه امنیتی این کشور همکاری کند.

دکتر ظواهری می گوید:
«چه کسی به او (محمد صالح) صلاحیت قبول این همکاری را داده است؟ چگونه ممکن است کسی از فرماندهان القاعده باشد و از راه و روش القاعده پیروی کند حال اینکه موافقت پادشاه بحرین برای او مهم باشد در حالی که القاعده، پادشاه بحرین را مرتد و خائن دست نشانده می داند…براستی که این سناریو پر از تناقض است»

دکتر ظواهری در ادامه اهداف القاعده در کشور‌های خلیج را بیان می کند :
«سازمان القاعده در کشورهای تحت سیطره و نفوذ آل سعود هیچگاه با شیعیان نمی‌جنگد و بلکه اوامر شیخ اسامه بن لادن را در خصوص ضربه زدن به منافع آمریکا و غرب و جلوگیری از سرقت نفت عملی می کند… و چگونه سازمان القاعده دستورات شیخ اسامه بن لادن را نادیده میگیرد و افرادی از شیعیان را جهت منافع دولت هایی به قتل می رساند در حالی که آن دولت ها را مرتد و دست نشانده خائن می داند؟»

3. ارتباط «ابو حفص بلوچی» با القاعده و جندالله

دکتر ظواهری می گوید:
«در این سناریو الجزیره میخواهد سازمان القاعده را از یک راه خیالی و سلسله وار به دستگاه امنیتی بحرین نسبت دهد و بگوید القاعده با جند الله در ارتباط است. سپس جندالله با ابو حفص بلوچی در ارتباط است و در آخر ابوحفص بلوچی با دستگاه امنیتی بحرین مرتبط است!!
حال اینکه جماعت جندالله اصلا ارتباطی با القاعده ندارد همانگونه که سخنگوی این جماعت در مصاحبه ای که انجام داد گفته است: «جماعت جندالله هیچ ارتباطی با القاعده یا طالبان ندارد.»

انتقادات ایمن الظواهری رهبر القاعده به ادعای فیلم مستند الجزیره مبنی بر همکاری القاعده و حکومت بحرین در سرکوب معارضان شیعه حکومت بحرین 

بخش دوم: معرفی و شناخت ایدئولوژی القاعده

استفاده ابزاری از گروه های سلفی جهادی برای ایجاد تفرقه میان مذاهب اسلامی توسط کشورهای عربی خلیج شاید یک ادعای پرت نباشد اما گروه های سلفی جهادی از نظر میزان درک سیاسی و برخورداری از فهم دشمن شناسی با هم یکسان نیستند و به طور کلی به دو جریان «نجدیت با محوریت داعش» و «اخوانی با محوریت القاعده» تقسیم می شوند.

داعش که برآمده از افکار و اعتقادات علما جنبش نجد و محمد بن عبدالوهاب است مواضع تندتری در مقابل مذاهب دیگر اسلامی از جمله شیعیان و صوفیان و… دارد. اما القاعده که برآمده از افکار سید قطب و عبدالله عزام و دیگر شخصیت های اخوانی است از ابتدای تاسیس خود از هرگونه جنگ با مذاهب اسلامی خودداری کرده است.

دکتر ظواهری در این رابطه می گوید:

«همانطور که در یکی از دستور عمل های سازمانی خود بیان کردیم و اینطور نوشته بودیم که: همانطور که مشخص است نبرد ما به دو صورت «نظامی» و «تبلیغاتی» انجام می شود. نبرد نظامی ما به طور ویژه ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و متحدان محلی‌شان را مورد هدف قرار می‌دهد.

دستورالعمل نظامی القاعده:
1. اولویت قرار دادن ضربه زدن به آمریکا و تضعیف آن از نظر نظامی، اقتصادی و نیرو و نابودی تدریجی آن

2. عدم جنگ با فرقه های اسلامی از جمله شیعیان و صوفیان و دیگر فرقه ها مادامی که با اهل سنت وارد جنگ نشوند (و با دشمن هم‌پیمان نشوند)
و اگر با آنها وارد جنگ شدید از بمبگذاری در اماکن و اجتماعات آنها خودداری کنید »

این توجیهات و دستور العمل که توسط سازمان مرکزی القاعده نوشته شده و طبق سخن دکتر ظواهری برای تمام فروع القاعده ارسال شده است. اگرچه داعش در آن زمان به عنوان شاخه ای از القاعده از آن سرپیچی کرد اما این مسئله بیانگر این است که القاعده به هیچ وجه وارد بازی آمریکایی ها و متحدانش برای ایجاد تفرقه و دور کردن ذهن ها از رویارویی با اشغالگران غربی و متحدانش نمی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا