جامعه شناسی کشورهای اسلامیعربستان

تغییرات جامعه سعودی و اعتراض وعاظ

النهار العربی 

«تا کِی جامعه به سمت باطل حرکت کند و ما فقط بنشینیم و تماشا کنیم»؟

این استفهام انکاری است که «شیخ حسن الخویلدی» در سخنرانی خود تحت عنوان «عفت و پاکدامنی یک مسئولیت اجتماعی است» مطرح کرد. سخنرانی مذکور در جریان یکی از مناسبت‌ها در حسینیه «مهدیه» در شهر «صفوی» واقع در شرق عربستان ایراد شد. «یوتیوب» طی ماه جاری، فایل سخنرانی «شیخ الخویلدی» را منتشر کرد.

«الخویلدی» که یکی از خطباء برجسته حسینی به شمار می‌رود و از وعاظی است که ظهور و بروز زیادی در میان مردم و به طور مشخص در محافل «جریان شیرازی» در منطقه «الشرقیه» دارد، در سخنرانی خود به برخی تغییرات در جامعه سعودی اعتراض کرد. این سخنان در ادامه مخالفت‌های برخی از وعاظ با تغییر و تحولات اجتماعی و فرهنگی در استان «قطیف» به طور خاص و در جامعه سعودی به طور عام، ایراد شد.

این خطیب سعودی در جریان سخنرانی خود اظهار داشت: «منکرات در جامعه ما در حال گسترش هستند و ما سکوت کرده و به تماشا نشسته‌ایم. آنچه که در جامعه اتفاق می‌افتد، منکراتی کاملا صریح و واضح است». وی در ادامه نیز می‌افزاید: «ما اکنون در شهر صفوی، چند کافه و قهوه‌خانه داریم؟ در این مکان‌ها اختلاط میان دختران و پسران دیده می‌شود. این برخلاف عفت و پاکی جامعه است. گاهی اوقات، دختران با آرایش در اسنپ‌چت حاضر می‌شوند و حتی برادران و پدرانشان نیز در کنارشان هستند».

جامعه سعودی به سمت و سوی مدنیت، کثرت‌گرایی و تثبیت حقوق بشر و به طور مشخص، تثبیت «فردیت» پیش می‌رود. باید دانست که نسل جدید اعم از دختران و پسران جوان در جامعه سعودی دیگر به اصول و توصیه‌های پدرانه اهمیتی نمی‌دهند؛ خواه این اصول و توصیه‌ها رنگ و بوی دینی داشته باشند یا نداشته باشند.

«الخویلدی» صراحتا تأکید کرده است: «برادران من! ما باید موضع شرافتمندانه‌ای اتخاذ کرده و به اجرای عملی نهی از منکر بپردازیم. برخی از ما باید به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها برویم و نهی از منکر را به صورت میدانی اجراء نماییم». او به صاحبان مغازه‌ها و فروشگاه‌ها توصیه کرده که تابلویی را در مقابل محل کسب خود قرار داده و بر روی آن بنویسند: «ورود افراد بی‌حجاب، ممنوع است».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا