انقلاب «خمینی»؛ فرامذهبی، بدون مرز

حجت الاسلام مهدی محمدآبادی
مرحوم روحالله نامداری، کتاب خواندنی دارد به نام «خمینی، پدیدۀ انسانی پیچیده». ایشان در این کتاب، سعی کرده با آوردن گزارههایی از حضرت امام، از تصویر عمومیشدۀ این نادرۀ دهر، آشناییزدایی کند.
بهمناسبت سیویکمین سال رحلت حضرت امام، از کار مرحوم نامداری الهام گرفتم و با انتخاب برخی جملات کمتر بازگوشده از صحیفه امام، تلاش کردم تا ذرهای ناچیز از گردوغبار روزمرگی رسانهای را از بُعد امتی و جهانی شخصیت و اندیشۀ امام امت بزدایم؛ بُعدی که به دلایل مختلف و از جمله رسوخ خوانش پیشاانقلابی از دین و مهجوریت چارچوب اصیل قرآنی، هنوز آنچنان که باید، با دلوجان ما سرشته نشده و بهشدت در معرض غفلت و سانسور قرار دارد. دقیقا به همین خاطر است که هنوز تفاوت نگاه و منش امام که تصمیم دارد پرچم «لاإلهإلاالله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآورد، با نگاه دیگری که شعارش نوشتن شهادت ثالثه بر پرچم سعودی است، درک نمیشود و وقتی سؤالی از این تفاوت به میان میآید، نهایتا با یک اینهمانی ساده، سروته ماجرا جمع میشود. چارهای نیست، جز برگشتن به «متن» امام.
- در شروع مبارزات اسلامى اگر مىخواستى بگویى شاه خائن است، بلافاصله جواب مىشنیدى که شاه شیعه است! …خون دلى که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است، هرگز از فشارها و سختیهاى دیگران نخورده است. (صحیفه امام، ج۲۱، ص۲۷۸)
- [در تکذیب ادعای رژیم شاه مبنی بر وابستگی حضرت امام به کشورهای عربی:] من با هیچ یک از کشورهاى مسلمان رابطهاى ندارم …ولى موقعى که اختلافاتى بین همان کشورهاى اسلامى و حکومت یهود به وجود مىآید، چارهاى جز جانبدارى از حکومتهاى اسلامى ندارم. و اگر دولت ایران، رابطه خود را با کشور اسرائیل قطع کند، آن وقت روحانیت ایران یکصدا بر ضد تحریکات کشورها… علیه حکومت شیعه ایران، قیام خواهند نمود. (صحیفه امام، ج۱، ص۷۷)
- ما مفتخریم و ملت عزیز سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن، مفتخر است که پیرو مذهبى است که مىخواهد حقایق قرآنى -که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم مىزند- از مقبرهها و گورستانها نجات داده و به عنوان بزرگترین نسخه نجاتدهنده بشر از جمیع قیودى که بر پاى و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوى فنا و نیستى و بردگى و بندگى طاغوتیان مىکشاند نجات دهد. و ما مفتخریم که پیرو مذهبى هستیم که رسول خدا مؤسس آن به امر خداوند تعالى بوده، و امیرالمؤمنین علىبن ابیطالب -این بنده رها شده از تمام قیود- مأمور رها کردن بشر از تمام اغلال و بردگیها است. (صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۹۶)
- لازم است در نوحهها و اشعار مرثیه و اشعار ثناى از ائمه حق علیهمسلاماللَّه بهطور کوبنده، فجایع و ستمگریهاى ستمگران هر عصر و مصر یادآورى شود؛ …و همه باید بدانیم که آنچه موجب وحدت بین مسلمین است، این مراسم سیاسى است که حافظ ملّیت مسلمین، بهویژه شیعیان ائمه اثنى عشر علیهمصلواتاللَّهوسلم است. (صحیفه امام، ج۲۱، ص۴۰۰)
- حج، تجلى و تکرار همه صحنههاى عشقآفرین زندگى یک انسان و یک جامعه متکامل در دنیاست و مناسک حج، مناسک زندگى است. …حج، تنظیم و تمرین و تشکل این زندگى توحیدى است. حج، عرصه نمایش و آیینه سنجش استعدادها و توان مادى و معنوى مسلمانان است. (صحیفه امام، ج۲۱، ص۷۷)
- از خدا مىخواهیم که این قدرت را به ما ارزانى دارد که نه تنها از کعبه مسلمین، که از کلیساهاى جهان نیز ناقوس مرگ امریکا و شوروى را به صدا درآوریم. (صحیفه امام، ج۲۱، ص۸۲)
- مع الأسف مکه معظمه و جده و مشاهد مشرفه حجاز، مرکز وحى و مهبط جبرائیل و ملائکه اللَّه -که باید به حکم اسلام، بتهاى جنایتکار را در آنجا شکست و فریاد بر سر آنها زد و از آنها برائت جست- مملو از کالاهاى بیگانگان و بازار براى دشمنان اسلام و پیامبر بزرگ صلىاللَّهعلیهوآلهوسلم شده. کثیرى از حجاج بیت اللَّه الحرام -که براى فریضه حج مى روند و باید در آن مکان مقدس، از توطئه بیگانگان به فریاد «یا للمسلمین» برخیزند- غافلانه در بازارها به جستجوى کالاهاى امریکایى، اروپایى و ژاپنى پرسه مىزنند، و دل صاحب شریعت را با این عمل -که با حیثیت حج و حجاج بازى مىکند- به درد مى آورند. (صحیفه امام، ج۱۹، ص۳۴۴)
[aparat id=”glcMz”]
- حاشا که خلوص عشق موحدین، جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسر شود و کدام خانهاى سزاوارتر از کعبه و خانه امن و طهارت و ناس، که در آن به هر چه تجاوز و ستم و استثمار و بردگى و یا دون صفتى و نامردمى است عملًا و قولًا پشت شود. (صحیفه امام، ج۲۰، ص۳۱۴ و ۳۱۵)
- از اول ظهور اسلام، مسلمین حافظ دین مبین اسلام بودهاند؛ حتى براى حفظ دین، از حق خود مىگذشتند. حضرت امیر المؤمنین علیهالسلام با خلفا همکارى مىکردند، چون ظاهراً مطابق دستور دین عمل مىنمودند و تشنجى در کار نبود، تا موقعى که معاویه روى کار آمد و از طریقه و روش خلفا منحرف گشته و خلافت را مبدل به سلطنت نمود. در این موقع حضرت ناچار شد قیام کند. (صحیفه امام، ج۱، ص۱۱۳)
- ما اینکه مىگوییم باید انقلاب ما به همه جا صادر بشود، این معنى غلط را از او برداشت نکنند که ما مىخواهیم کشورگشایى کنیم…. معنى صدور انقلاب ما این است که همه ملتها بیدار بشوند و همه دولتها بیدار بشوند و خودشان را از این گرفتارى که دارند و از این تحت سلطه بودنى که هستند و از اینکه همه مخازن آنها دارد به باد مىرود و خودشان به نحو فقر زندگى مىکنند، نجات بدهد. (صحیفه امام، ج۱۳، ص۲۸۱)
- مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت ارواحنافداه است. …باید دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید، ولى این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانى اسلام است منصرف کند. (صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۲۷)
- امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، و جنگ پابرهنه ها و مرفهین بى درد شروع شده است. و من دست و بازوى همه عزیزانى که در سراسر جهان کوله بار مبارزه را بر دوش گرفته اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلاى عزت مسلمین را نموده اند مىبوسم و سلام و درودهاى خالصانه خود را به همه غنچه هاى آزادى و کمال نثار مىکنم. (صحیفه امام، ج۲۱، ص۸۵)
- اى کاش همه تجاوزات جهانخواران همانند تجاوز شوروى به کشور مسلمان و قهرمان پرور افغانستان علنى و رودررو بود تا مسلمانان ابهت و اقتدار دروغین غاصبین را در هم مى شکستند؛ ولى راه مبارزه با اسلام امریکایى از پیچیدگى خاصى برخوردار است که تمامى زوایاى آن باید براى مسلمانان پابرهنه روشن گردد؛ که متأسفانه هنوز براى بسیارى از ملتهاى اسلامى مرز بین «اسلام امریکایى» و «اسلام ناب محمدى» و اسلام پابرهنگان و محرومان، و اسلام مقدس نماهاى متحجر و سرمایهداران خدانشناس و مرفهین بى درد، کاملًا مشخص نشده است. (صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۲۰-۱۲۱)
- لازم است برادران ایرانى و شیعیان سایر کشورها از اعمال جاهلانه، که موجب تفرق صفوف مسلمین است احتراز کنند و لازم است در جماعات اهل سنت حاضر شوند و از انعقاد و تشکیل نماز جماعات در منازل و گذاشتن بلندگوهاى مخالف رویّه اجتناب نمایند و از افتادن روى قبور مطهره و کارهایى که گاهى مخالف شرع است جداً اجتناب کنند. (صحیفه امام، ج۱۰، ص۶۲)
- زائران محترم، مبادا که از احساس رشد و عظمت انقلاب خود در برابر مسلمانان دیگر کشورها به غرور و عُجب گرفتار شوند و خداى نخواسته به اعمال و رفتار مسلمانان به دیده اهانت و تحقیر بنگرند و از همدلى و انس با دوستان خدا در مکه مکرمه محروم شوند و از شکر این نعم بزرگ الهى، که تواضع در برابر مسلمانان و مستضعفان و برادران دینى است، غافل بمانند. در کنار خانه خدا و مرقد پیامبر اکرم صلىاللَّهعلیهوآلهوسلم بیعتها و پیوندهاى دوستى و ارتباط آینده را با مسلمانان محکم کنند و حدیث انقلاب و لطف خدا را به آنان بازگو نمایند. (صحیفه امام، ج۲۰، ص۳۴۵)
- من به صراحت اعلام مىکنم که جمهورى اسلامى ایران با تمام وجود براى احیاى هویت اسلامى مسلمانان در سراسر جهان سرمایه گذارى مىکند. و دلیلى هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروى از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلوى جاهطلبى و فزونطلبى صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد. (صحیفه امام، ج۲۱، ص۹۱-۹۲)
- حوزه علمیه و دانشگاه باید چهارچوبهاى اصیل اسلام ناب محمدى را در اختیار تمامى اعضاى بسیج قرار دهند. باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامى باشند و این شدنى است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامى نیست؛ باید هسته هاى مقاومت را در تمامى جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد. (صحیفه امام، ج۲۱، ص۲۲۶)
- [خبرنگار: رفتار شما با اقلیتهاى مذهبى در حکومت اسلامى چگونه خواهد بود؟ اقلیتهایى مثل مسلمانان سنى، صوفیها، آشوریان، مسیحیان، ارمنیان، یهودیان و بهاییان…] امام: اولًا برادران اهل سنت، هرگز از اقلیتهاى مذهبى نیستند. و ما بارها گفته ایم که رفتارمان با اقلیتهاى مذهبى بسیار خوب خواهد بود. اسلام آنها را محترم شمرده است. ما به آنان تمام حقوقشان را مىدهیم. (صحیفه امام، ج۵، ص۲۹۲)
- خلفاى اموى و خصوصاً عباسى، درصدد بودند که اختلاف ایجاد کنند. مجالس درست مىکردند و [به اختلاف] دامن مىزنند. این اختلاف، کمکم اسباب این شد که در بین عوامِ از اهل سنت و عوامِ از اهل شیعه این تنافس پیدا شد؛ وگرنه، نه عوام اهل سنت به سنت رسول اللَّه عمل کرده و مىکنند و نه عوام اهل شیعه پیروى از ائمه اطهار کردهاند. ائمه اطهار ما کوشش کردند تا اینها را داخل در آن جمعیت کنند، با آنها نماز بخوانند، به تشییع جنازههاى آنها بروند. زمانْ کمکم آمد به این طرف، و قدرتمندان این کار را کردند براى اینکه این دو طایفه با هم سرگرم باشند، و خودشان هر کارى مىخواهند بکنند. (صحیفه امام، ج۶، ص۹۴)
- این حکم الهى که فرموده است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ» برادر هستند اینها و هیچ حیثیتى جز برادرى با هم ندارند و مکلفند که مثل برادر با هم رفتار کنند، این یک حکم سیاسى است که اگر ملتهاى مسلم، که تقریباً یک میلیارد جمعیت هستند، اینها برادر با هم باشند و به برادرى با هم رفتار کنند، هیچ آسیبى بر اینها واقع نمىشود و هیچ یک از ابرقدرتها قدرت اینکه تجاوز به آنها بکنند ندارند. (صحیفه امام، ج۱۳، ص۱۳۳-۱۳۴)