جزواتمراکز اندیشه ورزی جهان عرب

تحلیل و بررسی مراکز اندیشه ورز عربی؛ موسسه بین المللی مطالعات ایران(رصانه)

منطقه غرب آسیا یا به قول غربی ها خاورمیانه سال­های پر تنشی را پشت سر گذاشته است و چه بسا سال­های پرآشوب تری را پیش رو داشته باشد! این آشوب و تنش بشدت متاثر از روابط دو کشور مهم و بزرگ منطقه یعنی ایران و عربستان سعودی بوده است. اگر چه این دو کشور در سال­های پس از انقلاب اسلامی همواره رابطه ای کج دار و مریز داشته اند ولی سطح تنش و دوری در سال­های اخیر بی شک بی سابقه بوده است. از زمان آغاز به کار سلمان بن عبدالعزیز در سال 2014  رابطه دیپلماتیک تهران و ریاض در سراشیبی سقوط قرار گرفت و در آذر ماه  سال 1394 نیز رابطه‌­ی دوجانبه میان دو کشور قطع و سفارتخانه های ایران و عربستان سعودی در ریاض و تهران تعطیل شدند.

با این حال پس از این اتفاقات همواره دولت عربستان سعودی تلاش کرده فعالیت­های خود را در زمینه رسانه­های فارسی زبان افزایش دهد.  پیش­تر شبکه ای تلویزیونی به زبان فارسی با موضوع حج راه اندازی شد و بخش فارسی خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) نیز به طور آزمایشی آغاز به کار کرد. عادل الطریفی وزیر جوان اطلاع رسانی عربستان سعودی نیز که تحصیلکرده لندن است و سابقه مدیریت روزنامه سعودی الشرق الاوسط و شبکه سعودی العربیه مستقر در دبی را دارد از حامیان ایده گسترش فعالیت­‌های رسانه­‌های فارسی زبان توسط کشورهای عربی است. چیزی که اخیرا با راه­اندازی شبکۀ ماهواره­ای ایران اینترنشنال به اوج خود رسیده است. شبکه‌ای که گفته می‌شود توسط سعودی‌ها حمایت می‌شود.

البته این افزایش پرداخت به مسائل ایران منحصر در فضای رسانه‌ای نشده و در سطح اندیشکده هم خود را نشان داده است.

تاسیس «مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی[1]» را باید در این چارچوب تفسیر کرد. در سال 2016 این مرکز در ریاض تاسیس شد تا علاوه بر «انتشار موضوعات مرتبط با مسایل ایران از طریق رسانه های گوناگون چاپی، تصویری و شنیداری» و کارهای رایجی که این قبیل مراکز انجام می­دهند، با «برگزاری دوره های پایه و پیشرفته در زمینه آموزش زبان فارسی» نشان دهد که جدی‌تر وارد میدان شناخت ایران شده است. این موسسه بعدها نامش را به «مرکز بین المللی مطالعات ایران» تغییر داد.

برای مطالعه بررسی و تحلیل این مرکز اینجا کلیک کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا