فلسطینکشور شناخت

نگاهی به فعالیت‌های اسرائیل به زبان عربی در شبکه‌های اجتماعی؛ آدمکش‌های مهربان!

خالد ابراهیم علیان، دانشجوی فلسطینی مقیم ایران

در این نوشته سعی بر آن داریم که فعالیتهای رژیم صهیونیستی به زبان عربی در شبکه های اجتماعی را بررسی کنیم، این فعالیت ها اهداف و خطراتی را بوجود آورده است که با دقت و بررسی موشکافانه صفحات و پیج های فرماندهان شاباک در فیسبوک پی خواهیم برد که جامعه فلسطینی را به صورت اساسی مورد هدف قرار دادند تا روح مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی را در ملت فلسطین بخشکانند.

دیپلماسی دیجیتال رژیم صهیونیستی

با انتشار شبکه های اجتماعی بصورت اپلیکشن که هر فردی میتواند به آن دسترسی داشته باشد اهمیت بهره بری دولتها از این شبکه ها به عنوان عنصر اصلی قدرت نرم  جهت ترویج افکار و مواضع سیاسی، دوچندان شد.

اکثر دولتها در وزارت امور خارجه خود شعبه ای با نام دیپلماسی دیجیتال تاسیس کرده و بوسیله  آن و با استفاده از شبکه های اجتماعی میتوانند با میلیونها انسان ارتباط گرفته و تأثیراتی بگذارند.

رژیم صهیونیستی یکی از پرچمداران عرصه دیپلماسی دیجیتال به شمار می آید که در سال 2015 حائز رتبه هشتم جهان  شد و از دولتهایی چون کانادا و سوئیس پیشی گرفت.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی به همراه دانشگاه تل آویو همایش علمی با این موضوع جهت تبادل افکار و ایده و بررسی نتایج حاصله برگزار کرد که در این همایش کارشناسان دیپلماسی دیجیتال جهان حضور داشتند، همچنین در سال 2015 وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی 75 کارمند و داوطلب، علاوه بر 8 صاحب نظر این زمینه را در شعبه دیپلماسی دیجیتال وزارت امور خارجه خود استخدام کرد که این نشان از اهمیت فراوان عرصه دیپلماسی دیجیتال برای رژیم صهیونیستی دارد.

کارکنان شعبه دیپلماسی دیجیتال وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی بر بیش از 350 کانال در شبکه های اجتماعی، علاوه بر 80 سایت  به زبانهای مختلف عربی، فارسی، انگلیسی، روسی اشراف دارند. (1)

دیپلماسی دیجیتال رژیم صهیونیستی به زبان عربی با مسئولیت «یوناثال جونین» سعی دارد با تأثیرگذاری بر کاربران عرب و خصوصا جوانان حاضر در شبکه های اجتماعی، برجهان عرب چیره شود.

رژیم صهیونیستی نوع نگاه راسخ اکثریت قابل توجه جوانان عرب نسبت به خود، که وی را رژیمی غاصب و جنایتکار که بر آواره های ملتی دیگر بنا شده یدانند، مطلع هست، از این رو سعی دارد بوسیله دیپلماسی دیجیتال چهره حقیقی خود را مخفی کرده و استراتژی بلندمدت که طبق آن به نشر فرهنگ و هنر، تکنولوژی و اندکی سیاست که شامل همزیستی بین ادیان، پیشرفت تکنولوژی، حقوق زنان و… است را در دستور کار خود قرار داده است.

سخنگوی عربی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی بیان می کند: «در 10 سال گذشته ما هیچگونه ارتباطی با جهان عرب نداشتیم، اما امروزه به لطف تکنولوژی دیجیتال میتوانیم به هر شهروند عرب دسترسی داشته باشیم و امکان  تغییر فکر و نظر افرادی که صفحات و پیج های اسرائیلی را دنبال میکنند، وجود دارد.»

پیج افیخای ادرعی سراسر از ادعیه، آیات قرآنی، احادیث پیامبر مکرم اسلام «ص»، تبریکات به مناسبتهای مختلف دینی مختص مسلمانان می باشد. و آن به این دلیل است که توجه و احساسات جوانان عرب را به سمت خود سوق دهد، تمرکز بر آیات و احادیثی که تشویق به همزیستی با دیگر ادیان میکند البته با تحریف دلائل، برای مخاطب قرار دادن جامعه عرب، که دین شما، شما را به همزیستی و قبول کردن ما تشویق میکند.

مهمترین پیج های صهیونیستی  به زبان عربی در شبکه های اجتماعی

از جمله پیچ های مهم اسرائیل به زبان عربی، اسرائیل تتکلم العربیه، اسرائیل به لهجه عراقی و اسرائیل در خلیج که وابسته به وزارت امور خارجه و پیج های افیخای ادرعی و «المنسق» هماهنگ کننده فعالیت های دولت اشغالگر در سرزمین اشغالی وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی می باشد.

تنوع  استفاده از شبکه های اجتماعی برحسب جامعه هدف تعیین میگردد؛ پیج  «اسرائیل تتکلم العربیه» با بیش از دو میلیون دنبال کننده در فیسبوک فعال تر می باشد زیرا اغلب جوانان عرب در فیس بوک حضوری فعال دارند. اما پیج اسرائیل در خلیج با بیش از هفتاد هزار دنبال کننده فعالیت بیشتری در توییتر دارد، زیرا کاربران کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشترین حضور را در این شبکه اجتماعی دارند. و همانطور که ملاحظه میشود اسرائیل به فارسی با پانصد و نود و هفت دنبال کننده در اینستاگرام فعالیت بیشتری دارد زیرا ایرانیان به صورت وسیع در اینستاگرام حضور دارند.

«اسرائیل تتکلم العربی»

این پیج که یکی معروفترین پیج های صهیونیستی می باشد در اوج حوادث سال 2011 که معروف است به «بهار عربی»، و به دلیل نقش مؤثر شبکه های اجتماعی در سوق دادن افکار عمومی و جهت ارتباط گرفتن با کاربران عرب، توسط وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی تأسیس شد.

بیشترین نکته ای که این پیج بر آن تمرکز دارد به تصویر کشاندن چهره انسانیت پوشالی و غیر حقیقی این رژیم می باشد. به عنوان مثال؛ زمانی که حادثه هولناک انفجار اخیر بیروت رخ داد رژیم صهیونیستی در این پیج اشک تمساح ریخته بر تمامی جنایات وحشیانه دولت خود در حق ملت لبنان که قربانیان آن چند برابر بیشتر از قربانیان این انفجار بوده، سرپوش گذاشتند. (2)

از جمله این پست ها به طور مثال:

_ انسانیت در اولویت، ازقلب تل آویو به بیروت سلام.

_از اسرائیل قلب ما با ملت لبنان است.

_پایدار باش ای بیروت.

_پیام محبت از اسرائیلی ها به ساکنان لبنان.

همچنین از اهداف اصلی و اساسی این پیج، برجسته نمودن پیشرفتهای تکنولوژی اسرائیل می باشد، که هدف از آن قانع نمودن مخاطب عرب بر پذیرفتن این رژیم و برقراری روابط نزدیک جهت انعکاس مثبت بر زندگی افرادی که در کشورهای عربی که در زمینه تکنولوژی ضعیف هستند، زندگی میکنند.

نمونه ای دیگر از انتشارات این پیج و پیج های مشابه سوء استفاده نمودن از مسئله کروناست تا مروج این پیشرفتها باشند، به طور مثال؛ محتوای یکی از پستهای منتشر شده در این پیج را میخوانیم : «برای اولین بار در اسرائیل میتوانید در عرض یک دقیقه مطمئن شوید به کرونا مبتلا شده اید یا خیر.» بسیاری از پست ها با این شیوه منتشر میشوند تا ضعف دولتهای عرب و پیشرفت روز افزون رژیم صهیونیستی را به مخاطب عرب القا کند.

افیخای ادرعی

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در شبکه های عربی می باشد که دارای درجه سرگردی ست و با بیش از یک و نیم میلیون دنبال کننده در فیسبوک حضوری فعال دارد. وی در جنگ 33 روزه لبنان به عنوان روایت گر و تبیین کننده دیدگاه های رژیم صهیونیستی در شبکه های ماهواره ای عربی از جمله الجزیره پا به عرصه نهاد.

اصالت سوری افیخای ادرعی و تسلط محدود وی به زبان عربی به همراه بعضی از اقدامات شیطنت آمیز و حرکات ابلهانه و سبکِ به روز، به او کمک کرده تا در شبکه های اجتماعی مشهورترین شخصیت صهیونیستی شود و جوانان عربی که با استهزاء و به سخره گرفتن وی با او تعامل میکنند، را جذب  کند.

هر پیگیرکننده ای می تواند ملاحظه کند که این پیج که افیخای ادرعی جز ظاهر بیرونی آن، دارای اداره کنندگان متخصص حوزه اجتماعی ست نه شخص ادرعی، و هدف آن ایجاد ارتباط با جوانان عرب با هر شیوه ای است، حتی اگر محتوای منتشره  تمسخر و توهین جوانان عرب را دربرداشته باشد.

پیج افیخای ادرعی سراسر از ادعیه، آیات قرآنی، احادیث پیامبر مکرم اسلام «ص»، تبریکات به مناسبتهای مختلف دینی مختص مسلمانان می باشد. و آن به این دلیل است که توجه و احساسات جوانان عرب را به سمت خود سوق دهد، تمرکز بر آیات و احادیثی که تشویق به همزیستی با دیگر ادیان میکند البته با تحریف دلائل، برای مخاطب قرار دادن جامعه عرب، که دین شما، شما را به همزیستی و قبول کردن ما تشویق میکند.

ادرعی در یکی از پست های منتشره در پیج خود به مناسبت میلاد پیامبر مکرم اسلام می‌نویسد:

«به مناسبت ولادت پیامبر خاتم تبریک و تهنیت عرض میکنم خصوصا به سربازان و درجه داران مسلمان دلیرمان که با دوستان خود در یگانهای نظامی گردانی واحد و یکپارچه زیر پرچم کشور بوجود آورده اند.»(3)

از این پست و اغلب محتواهای منتشره در این پیج تمرکز رژیم صهیونیستی بر آن تعداد افرد فلسطینی محدودی که در سرزمین های اشغالی زندگی میکنند و در دام همکاری و همراهی با رژیم اشغالگر گرفتار شدند، حکایت دارد. آنها با سوء استفاده کردن از این مسئله درپی رساندن این پیام به مخاطب عرب هستند که رژیم صهیونیستی رژیمی صلح طلب است و افراد مسلمان و یهودی در یک ارتش در حال خدمت هستند و همزیستی سالمی دارند.

افیخای ادرعی از اهتمام ورزی جوانان عرب به سلبریتی های معروف از جمله هنرمندان و ورزشکاران و… نیز سوءاستفاده کرده، جهت جلب  توجه و فعالیت بیشتر مخاطبان عرب در پیج خود، برای رسیدن به اهداف موردنظر، هر چند این بازخوردها منفی و سرتاسر توهین و تمسخر باشد، یک نمونه از اقدامات وی در این زمینه ؛

تبریک تولد گفتن به سلبریتی ها با اینکه از عکس العمل منفی آنان کاملا مطلع است، از جمله کارهایی است که در این پیج انجام میشود. همان گونه که به دو بانوی هنرمند لبنانی تبریک گفته و عکس العمل منفی آن هم با جمله «اشغالگر بی شرم و حیا »مورد خطاب قرار گرفت.

المنسق – هماهنگ کننده

حوزه فعالیت این پیج بصورت خاص جامعه فلسطینی را مورد هدف قرار می‌دهد. و بیش از 600 هزار دنبال کننده دارد.

وابسته به یگان هماهنگ کننده فعالیت های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و غزه می باشد و ژنرال صهیونیست «کمیل ابو رکن» مسئولیت آن را به عهده دارد. این یگان مکلف است که سیاستهای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و غزه را اجرایی کند، مستقیما به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی متصل است و عضوی از ستاد مشترک نیروهای مسلح رژیم نیز می‌باشد.

این یگان مدعی است که هدفش هماهنگی و همکاری و پیگیری اجرائیات خدمات اداری و مدنی است که به شهروندان فلسطینی ارائه میشود، اما در حقیقت این یگان دست مخفی رژیم صهیونیستی ست که بوسیله ی آن از تشکیل هرگونه نهاد سیاسی فلسطینی مستقل ممانعت میکند، و با قرار دادن تمامی مسائل حیاتی فلسطینیان تحت کنترل خود، اقدام به غارت کردن مستمر آنها و همچنین به دنبال تغییر بینش وافکار آنهاست.(4) 

اضافه بر اهداف مشترک اغلب پیج‌های رژیم صهیونیستی در بهبود بخشیدن چهره منفور خود و شکستن موانع روحی با مخاطب، این پیج با هدفهای امنیتی از نیازهای روزمره همچون سفر، درمان و کار فلسیطنیان سوءاستفاده کرده اقدام به اخاذی از آن ها میکند.

پیگیرکننده می تواند به وضوح ملاحظه نماید که یکی از اهداف اساسی پیج ارسال این پیام به مخاطب فلسطینی است که؛ اگر تمایل به داشتن کمترین حقوق انسانی جهت نقل و انتقال، کار و درمان تحت کنترل و اشراف این رژیم دارید، باید دارای پرونده امنیتی پاک و سفیدی داشته باشید، بدین معنا که نباید هیچگونه فعالیت های سیاسی _مقاومتی ضد رژیم اشغالگر داشته باشید.

پرسنل امنیتی با سیاستهای خاصی این پیج را اداره میکنند و تمامی نظرات وارده کاربران فلسطینی دنبال کننده این پیج بررسی میشوند، اضافه بر آن پرسنلی از متخصصین روانشناسی جهت بررسی علاقمندی های کاربران فلسطینی و بها دادن به آنها جهت چیره شدن نرم بر افکار این کاربران، با پرسنل امنیتی این پیج همکاری میکنند.(5)

بر این اساس و با درک خطرات جدی پیج «المنسق» بر بافت داخلی فلسطین، فعالان فلسطینی در شبکه های اجتماعی اقدام به تحریم آن نمودند و با شعار «با من یا با المنسق» دوستان مجازی خود را نیز به تحریم این پیج دعوت نمودند، که موفقیتهای محدودی دربرداشت، بوسیله این اقدام کاربران فلسطینی، این پیج نزدیک به 100 هزار کاربر ریزش داشت، که البته برای از بین بردن خطرات جدی این پیج بر جامعه فلسطینی کافی نیست.

پژوهشگر آزاده فلسطینی آقای عصمت منصور در این خصوص مینویسد؛ لغو دنبال کردن به تنهایی کافی نیست بلکه باید خلأهایی که سبب میشود دشمن از جزئیات زندگی فلسطینیانی که برای تأمین نیازهای روزمره خود به صهیونیستها مراجعه کرده، سوء استفاده امنیتی میکند را پر کرد. (6)

پرسنل امنیتی با سیاستهای خاصی این پیج را اداره میکنند و تمامی نظرات وارده کاربران فلسطینی دنبال کننده این پیج بررسی میشوند، اضافه بر آن پرسنلی از متخصصین روانشناسی جهت بررسی علاقمندی های کاربران فلسطینی و بها دادن به آنها جهت چیره شدن نرم بر افکار این کاربران، با پرسنل امنیتی این پیج همکاری میکنند.

پیج های شخصی

اضافه بر پیج های رسمی صهیونیستی که در شبکه های اجتماعی به زبان عربی فعال هستند، شخصیت‌های صهیونیستی با اسم خود و با زبان عربی نیز فعالیت دارند، که اکثر آنها در مؤسسه های رسمی صهیونیستی همکاری داشتند. این شخصیتها محتواهای سیاسی، فنی یا اجتماعی را در پیج های خود منتشر میکنند.

فعال صهیونیستی خانم «سمدار العانی» عراقی‌الاصل که خود ادمین پیجی با نام کاربری «همزه وصل» با 8 هزار دنبال کننده در فیسبوک ، مینویسد: «به عنوان یه اسرائیلی در مسائل داخلی عراق دخالت نمی‌کنم، هیچگونه محتوای سیاسی حساس نشر نمی دهم،  بلکه بر فرهنگ، شعر، موسیقی و دوستی و هر گونه محتوایی که پلی بسازد تمرکز دارم، همچنین موفقیت‌های‌شان را به آنها تبریک می گویم، موسیقی را با نوشته ها تلفیق میکنم که آن در شبکه های اجتماعی بسیار تأثیر گذار هستند».(7)

ایدی کوهین پژوهشگر و استاد دانشگاه صهیونیستی فعال در توییتر از شخصیتهای بحث برانگیز به شمار می آید که اصالت لبنانی دارد، در لبنان متولد شده و این سبب تسلط وی بر زبان عربی  شده و همین مساله زمینه حضورش در شبکه های ماهواره ای سازش گر عربی را مهیا کرده است.

ایدی کوهین با نشر هدفمند و جدال برانگیز مکرر خود و همچنین با فاش کردن و نشر رسوائی های روابط حکام عربی با صهیونیستها سعى دارد روحیه  ناامیدی را در بین جوانان عرب بوجود آورده و تقویت کند، به گونه ای که نشان دهد، در آشکار و نهان همه تسلیم شده اند مسئله فلسطین به گذشته سپرده شده و برای همیشه به پایان رسیده است، اکنون وقت آن است که ملتهای عرب منطقه به آغوش صهیونیست ها پناه آورند.

فعالیت شاباک در شبکه های اجتماعی

شاباک سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است که وابستگی مستقیم به رئیس جمهور این رژیم دارد.  کوچکترین سرویس اطلاعات رژیم به شمار می آید و تخصص آن مقابله با جنبش و سازمانهای فلسطینی می باشد که سعی در خنثی کردن عملیاتها و جمع آوری اطلاعات افرادی که برای پست های حساس کاندیدا می‌شوند، دارد. بازداشت و ترور فرماندهان مقاومت فلسطین نیز ازجمله اقدامات این سازمان می باشد.

از آنجا که میدان فعالیت آن در حوزه داخلی است، پس فعالیت شاباک در شبکه های اجتماعی بصورت خاص بر فلسطینی ها جهت رسیدن به اهداف مورد نظر خود، تمرکز دارد.

شاباک فعالیت خود را در سال 2016 با نام کاربری «بدنا نعیش» [میخواهیم زندگی کنیم] آغاز کرد. از نام کاربری انتخاب شده برای پیج مشخص است که سوءاستفاده از نیازهای معیشتی فلسطینی ها را مدنظر دارد و از این طریق به آنها این پیام را می رساند که اگر میخواهید در امنیت زندگی کنید از سیاست و مقاومت دوری کرده و به معیشت خود اهمیت بورزید. دنبال کنندگان این پیج بیش از 22 هزار کاربر هستند.

فرماندهان شاباک با ایجاد گفتگو و دادن رنگ و لعاب فلسطینی به پیج های خود و شبیه سازی این پیج ها به پیج های فلسطینی، سعی در شکستن موانع روانی بین خود و فلسطینی ها دارند.

اسامی آنها فلسطینی است، به زبان محلی فلسطینی قلم میزنند و تصاویر زیبای روستاها و شهرهایی که تحت مسئولیتشان است را منتشر  میکنند، و با این شیوه اهتمام ورزی واهی و حرص کاذب خود را بر امنیت و مصلحت فلسطین به نمایش میگذارند.

دست برتر ما

فرماندهان شاباک بطور دائم در پیج های خود از بازداشت ها، تعقیب و گریزها، یورشهای مکرر به منازل  فلسطینی ها، پستهایی به انتشار میگذارد و با نشر تصاویر بازداشت شدگان، افراد تحت تعقیب را تهدید کرده، از مردم مطالبه می‌کنند که با آنها همکاری به عمل نیاورند، همچنین به آنها هشدار داده، تهدید به حسابرسی و بازداشت کسانی که با این افراد تحت تعقیب همکاری یا حمایت کرده اند، می کنند.

همچنین شماره تلفن هایی را به اشتراک گذاشته، درخواست ارتباط و دادن اطلاعات می‌نمایند و بصورت مستمر تاکید میکنند که این ارتباط امن و پنهان خواهد ماند و حریم خصوصی افراد ارتباط گیرنده محفوظ خواهد بود.

در این صدد پیجهای شاباک خصوصا پیج «بدنا تعیش» اقدام به نشر این پست نمودند:

«ساکنان منطقه رام الله  و خصوصا روستای کوبر، در روزهای اخیر شخصی تحت تعقیب اطلاعات اسرائیل با نام رائد زبار از روستای کوبر در این منطقه دیه شده است، به اطلاع می‌رساند هر فردی که به آن کوچکترین کمکی کند یا همکاری نماید به اشد مجازات خواهد رسید. و به تو رائد میگوییم که به نفع توست که خودت را تحویل داده، مسبب مشقت برای خود و خانواده و فرزندانت نشوی.»(8)

این اطلاعیه را در پستی که حاوی عکس رائد زبار در کنار تصویری از  کاروان نظامی که به قصد یورش به روستای کوبر داشته، منتشر کردند تا مسبب رعب و وحشت خانواده بصورت خاص و روستا به صورت عام شوند.

تمسخر مقاومت

فرماندهان شاباک تصاویر بسیاری از مردان مقاومت را منتشر میکنند و به صورت اساسی بر اسرای آزاده ای که از کرانه باختری به غزه تبعید شده اند تمرکز دارند، و آنها را  متهم به فرماندهی و هدایت مقاومت در کرانه باختری، از غزه می‌نمایند. وجهه آنها را خدشه دار کرده نسبت به همکاری با آنها هشدار میدهد، زیرا طبق گفته ی فرماندهان شاباک «این افراد زندگی مرفهی دارند و با فرزندان خود تجارت کرده آنها را برای انجام عملیاتهای تخریبی آموزش میدهند که در نتیجه زندگی شما – مردم کرانه ی باختری – و فرزندانتان را ویران کنند.»

به عنوان مثال پیج های شاباک ویدئویی کوتاه و پَست از دو آزاده فلسطینی اهل کرانه باختری که به غزه تبعید شدند، را درحالی که مانند یک توپ فوتبال جوانان کرانه باختری را یکی پس از دیگری به سمت زندان های رژیم صهیونیستی پاس کاری میکنند به تصویر کشانده، به همراه زیرنویسی با این مضمون «مردان حماس در غزه زندگی جوانان کرانه باختری را به بازی گرفتند، فرزندانتان را از این مردم دور کنید» منتشر نمودند.(9) 

تمسخر مقاومت محدود به افراد یا جنبشهای مختص آن نیست، بلکه این استهزاء و تمسخر اهداف مقاومتی که ملت فلسطین بر آن پرورش یافته است را مورد هدف قرار داده، تا اعتماد به نفس و قدرت مقابله با دشمن را در آنها بشکند.

بدین جهت بعد از آن کمین بمبگذاری که چند ماه پیش در منطقه عین بوین نزدیک رام الله  که منجر به کشته شدن یک صهیونیست شهرک نشین و مجروح شدن دو صهیونیست دیگر شد، مشخص شد افرادی از جبهه شعبیه _یکی از جنبشهای مقاومت _اقدام به این بمب‌گذاری کردند، بعد از دستگیری این گروه، پیج های شاباک اقدام به نشر اعترافات اعضای این گروه نمودند _ که نمیتوان به این اعترافات اعتماد کرد – و در انتهای این اعترافات جمله ی _اعتراف کردن یک خیانت است_ را به اشتراک گذاشته تا اقدام به تمسخر ارزشهای افراد مقاومت فلسطین که اعتراف کردن به رژیم اشغالگر را امری غیرقابل قبول و ایستادگی و حفظ اسرار مقاومت در شکنجه گاها را تکلیف انقلابی قابل افتخار میدانند، نماید.(10)

رفع ممنوعیت امنیتی

سرویس شاباک احکام ممنوعیت رفت و آمد از کرانه باختری به قدس و سرزمین های اشغالی، یا به خارج از فلسطین از مرز اردن را صادر میکند. این نوع احکام بر افرادی جاری خواهد شد که فعالیتشان در مقاومت محرز شده همچنان که بر خانواده های آنها و خانواده های افرادی که به دست صهیونیستها به شهادت رسیدند اجرا میشود، با این بهانه که ممکن است روزی به فکر انتقام گرفتن باشند.

این احکام خودسرانه، افراد زیادی را از حقوق اساسی خود همچون درمان، کار، زیارت مسجد الاقصی یا حتی زیارت خانواده و نزدیکان محروم می‌نماید.

شاباک سعی دارد با سوء استفاده کردن از إشراف خود بر کنترل نیازهای اساسی مردم مثل درمان، نقل و انتقال و کار، آنها را مجبور به ارتباط گرفتن با خود کند تا این ممنوعیت امنیتی را از آنها برطرف کند.

فرماندهان شاباک با ایجاد گفتگو و دادن رنگ و لعاب فلسطینی به پیج های خود و شبیه سازی این پیج ها به پیج های فلسطینی، سعی در شکستن موانع روانی بین خود و فلسطینی ها دارند. اسامی آنها فلسطینی است، به زبان محلی فلسطینی قلم میزنند و تصاویر زیبای روستاها و شهرهایی که تحت مسئولیتشان است را منتشر میکنند، و با این شیوه اهتمام ورزی واهی و حرص کاذب خود را بر امنیت و مصلحت فلسطین به نمایش میگذارند.

به طوری که  اطلاعیه های رفع این ممنوعیت بصورت مستمر در پیج های شاباک منتشر میشود، فرماندهان شاباک با تشویق افرادی که دچار ممنوعیت امنیتی شدند از آنها میخواهند که با ارتباط گرفتن با درجه داران شاباک از ممنوعیت امنیتی رهایی یابند.

فرماندهان شاباک سعی میکنند خود را به عنوان افراد حریص بر مصالح فلسطینی ها نشان دهند که تمام سعی خود را جهت برآوردن خواسته های فلسطینی ها می نمایند، با اینکه هدف حقیقی این مسائل غارت نمودن فلسطینیان برای تحقق اهداف امنیتی است.

شاباک همیشه این موضوعات را با آرامش در سایه امنیت منطقه ای که این مسائل در آن اتفاق می افتد، ربط میدهد تا باج بگیرد.

کاپتان فهد – مسئول شاباک در مناطق الرام، حزما و بیت نبالا پستی را به اشتراک گذاشت و در آن نوشت:

«ای مردم محترم حزما : رفع ممنوعیت امنیتی به دلیل پرتاب سنگ از طرف مردم شهر، تا اطلاع ثانوی به تأخیر افتاد! جواب آرامش را با آرامش میدهند!

عصر بخیر

کاپتان فهد»(11)

منابع

  1. “الدبلوماسیه الرقمیه ومکانتها فی السیاسه الخارجیه الفلسطینیه”، وائل عبد العال، سلسله أبحاث وسیاسات الاعلام، مرکز تطویر الاعلام، جامعه بیرزیت،
  2. “مواقعإسرائیلیه باللغه العربیه ولکنها عبریه لکسب تعاطف الجمهور العربی”، مونت کارلو الدولیه، 25 اگوست قابل بررسی در پیوند زیر:

http://mc-d.co/1XHs

3. پیج افیخای ادرعی در فیسبوک، در تاریخ  28 اکتبر 2020 منشر شد. قابل بررسی در پیوند زیر:

https://www.facebook.com/IDFarabicAvichayAdraee/photos/a.616103468440249/3735091433208088/

4. ” صفحه”المنسّق”… الاستعمار حین یبدو وسیمًا”، فسحه-عرب 48، 11ژوئیه قابل بررسی در پیوند زیر:

https://www.arab48.com/%D9%81%D8%B3%D8%AD%D8%A9/%D9%88%D8%B1%D9%82/%D8%A2%D8%AE%D8%B1/2020/07/11/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%B3%D9%82–%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%AD%D9%8A%D9%86-%D9%8A%D8%A8%D8%AF%D9%88-%D9%88%D8%B3%D9%8A%D9%85%D8%A7

5. “ما لا تعرفونه عن صفحه لمنسق” ، شبکه قدس الاخباریه، 3 دسامبر قابل بررسی در پیوند زیر:

https://qudsn.net/post/106337

6. “الفلسطینیونیقاطعون صفحه المنسق الإسرائیلی.. ماذا بعد؟”، عربی21، 1ژوئن قابل بررسی در پیوند زیر:

https://arabi21.com/story/1274539

7. ” هکذاتعمل إسرائیل لاختراق العالم العربی عبر شبکات التواصل”، سایت دکتر عدنان ابو عامر، 6 نوامبر 2020. قابل بررسی در پیوند زیر:

https://adnanabuamer.com/post/5427

8. https://www.facebook.com/bidnanaish/photos/a.1711467045802357/2763280970620954/

9. https://www.facebook.com/bidnanaish/videos/863441354143674

10. https://www.facebook.com/abuallaalhalabi/videos/2927836190642428

11. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=118147199701002&id=102131474635908

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا