تحلیل مسائل روز

بازتاب شهادت حاج قاسم در پاکستان؛ سکوت طاهرالقادریِ صوفی!

خون شهید باعث شد جوشش و حرکت و نهضتی در جوامع شیعی و سنی پاکستان به راه بیفتد و این اتفاق بزرگی بود اما ارتباط دو ملت ایران و پاکستان ضعیف است و همچنین نقش رسانه ­ای ایران در این قضیه خیلی ضعیف بود و حقایقی را که از شهادت ایشان و تاثیرات آن باید برای جهان اسلام منعکس می­کرد، منعکس نکرد!

نشست «تاثیرات شهادت سردار سلیمانی بر جامعه پاکستان» با سخنرانی سیدحسین عسگری، فعال فرهنگی پاکستانی، در محل مرکز راهبری ورثه الانبیاء قم برگزار شد.

وی در ابتدا به معرفی اجمالی پاکستان پرداخت و گفت: پاکستان اولین کشوری است که عنوان جمهوری اسلامی را برای خود انتخاب کرد و پاکستانی­ها اساسا از هندوستان به این دلیل جدا شدند که می­خواستند کشوری باشند که طبق مبانی اسلامی خودشان بتوانند زندگی کنند. قرار بود پاکستان طبق مبانی دینی اسلامی اداره شود اما به وضع ایده­ آل خودش نرسید.

پاکستان از لحاظ نظامی کشور قدرتمندی است. همچنین مردم پاکستان چه شیعه و چه سنی نسبت به دین خودشان خیلی غیرتمند هستند، در پاکستان در دو ماه محرم و صفر شیعه و سنی حرمت را حفظ می­کند. رابطه پاکستان با ایران رابطه دوستانه ­ای حتی قبل از انقلاب اسلامی ایران بوده است. بعد از جدا شدن پاکستان از هندوستان، ایران آن را به رسمیت شناخت.

رابطه پاکستان با ایران فقط سیاسی نیست بلکه ریشه در فرهنگ و اعتقادات دو ملت دارد. مودودی در نامه به امام خمینی(ره) در اول انقلاب گفت: انقلاب شما همان چیزی بود که ما به دنبال آن بودیم. بعد از انقلاب هم پاکستان از اولین کشور­هایی بود که انقلاب را به رسمیت شناخت.

ژنرال اسلم بیگ فردی بود که رابطه خوبی با ایران نداشت اما در مراسمی که برای شهادت سردار در اسلام آباد گرفته شد شرکت کرد و سخنرانی هم داشت و آمریکا را مذمت کرد و اولین ارتشی پاکستانی است که حضور امریکا در منطقه را مورد انتقاد قرار داد و این از برکات شهید سلیمانی است.

پاکستان احزاب مختلفی دارد که 3 حزب نقش اساسی در اداره کشور را دارند. حزب مسلم لیگ شاخه نواز، حزب مردم و حزب تحریک انصاف. قبلا حزب مسلم لیگ و مردم بودند که نوبتی در پاکستان حکومت می­کردند و ریاست این دو موروثی بود. حزب مردم اعتقادات سوسیالیستی دارد و کمی چپ است و دین را برای اداره جامعه کافی نمی­داند. حزب نواز شریف اسلامگراتر هستند ولی عمران خان مثل احزاب ترکیه است یعنی دین داری فردی را دارد.

احزاب دینی دیگری هم در میان شیعیان وجود دارند که از جمله آنها نهضت جعفری است. در میان اهل سنت جمعیت علمای اسلام مولانا فضل الرحمان است که تعداد زیادی نماینده در پارلمان دارد. تفاوت فضل الرحمان با بقیه این است که فضل الرحمان دنبال قدرت است و از هر جا بتواند دنبال قدرت می­رود اما جماعت اسلامی حزبی است که به دنبال تعالی اسلام هستند و بهترین نظام آموزشی را دارند. این احزاب برای تشکیل حکومت اسلامی حزبی به نام جمعیت عمل متحد را تشکیل دادند که در ایالت خیبر پختون­خا هم توانستند حکومت تشکیل دهند اما نتیجه مطلوبی نداشتند.

تاثیر شهادت سلیمانی در میان احزاب و شخصیت­های پاکستان

کارشناس مسائل پاکستان در بخش دیگر سخنانش به تاثیر شهادت سردار سلیمانی در پاکستان اشاره کرد و گفت؛ تقریبا تمام احزاب و جماعت­ها و شخصیت­های پاکستان و تریبون­های نماز جمعه و رسانه ­ها و روزنامه ­ها اعم از شیعه و سنی برای شهادت سردار سلیمانی پیام تسلیت دادند و ابراز ناراحتی کردند.

مثلا ژنرال اسلم بیگ فردی بود که رابطه خوبی با ایران نداشت اما در مراسمی که برای شهادت سردار در اسلام آباد گرفته شد شرکت کرد و سخنرانی هم داشت و آمریکا را مذمت کرد و اولین ارتشی پاکستانی است که حضور امریکا در منطقه را مورد انتقاد قرار داد و این از برکات شهید سلیمانی است. نماینده ولی فقیه و رئیس بزرگترین حزب شیعی پاکستان آیت الله سید ساجد نقوی بعد از شهادت سردار سلیمانی به دفتر رهبری نامه تسلیت ارسال می­کنند. شورای همبستگی ملی پاکستان که شامل علمای شیعه و اهل سنت پاکستان است پیام تسلیت دادند.

چند روز بعد از شهادت سردار، سید شاه حسین نقوی در کنفرانسی خبری که در کراچی برگزار کردند گفت: اگر از پاکستان اقدامی علیه ایران بشود ما اولا اجازه نمی­دهیم و اگر چنین اتفاقی افتاد ما منافع آمریکایی­ها را در پاکستان هدف قرار می دهیم! این اولین بار بود که اعلام موضعی با عنوان هدف قرار دادن نظامی مواضع آمریکا در پاکستان از طرف علمای پاکستان مطرح شد.

سردار سلیمانی در پاکستان

علمای پاکستان در دانشگاه کوثر اسلام آباد هم مراسم برگزار کردند و از همه گروه­های شیعی در آن حاضر بودند. شیعیان پاکستان سه طیف اصلی دارند برخی از اینها که ما اصطلاحا آنها را ملنگ می­گوییم تقریبا شبیه دراویش هستند و مقید به شریعت­ و تقلید نیستند. حتی کنفرانس­هایی را در پاکستان علیه تفکر انقلابی ایران برگزار کردند و به تفکر انقلابی ایران منتقد هستند ولی همین­ها هم در شهادت سردار سلیمانی بیانیه دادند و از آمریکا انتقاد کردند.

چند روز بعد از شهادت سردار، سید شاه حسین نقوی در کنفرانسی خبری که در کراچی برگزار کردند گفت: اگر از پاکستان اقدامی علیه ایران بشود ما اولا اجازه نمی­دهیم و اگر چنین اتفاقی افتاد ما منافع آمریکایی­ها را در پاکستان هدف قرار می دهیم! این اولین بار بود که اعلام موضعی با عنوان هدف قرار دادن نظامی مواضع آمریکا در پاکستان از طرف علمای پاکستان مطرح شد.

وی گفت: تمام شخصیت­های بزرگ شیعی پاکستان بیانیه و سخنرانی در مورد شهادت سردار سلیمانی داشتند و گفتند خون ایشان پایمال نخواهد شد. حتی در میان اهل سنت شخص دوم جماعت اسلامی پاکستان گفت: ما هم مثل دوستان ایرانی برای این شهید سوگوار هستیم. ایشان گفتند کاش کشور ما مثل ایران بود و سردارانی مثل شهید سلیمانی تربیت می­کرد و این سرداران دست به دست هم می­دادند و جلوی زورگویان می ­ایستادند و به حمایت از فلسطین بر می­خواستند و ایشان می­گفتند: من با شهید سلیمانی از نزدیک ارتباط داشتم.

البته شخصیتی مثل طاهر القادری هیچ عکس العملی نشان نداد و این ترور را محکوم نکرد و نشان داد در بزنگاه­ها اختلاف دیدگاه­های جدی بین اینها و تفکر انقلاب و امام وجود دارد. دلیل دیگر آن عدم استقلال این فرد و این دسته افراد است. اینها شاید از وهابی­ها فاصله فکری و اعتقادی داشته باشند اما با تفکر انقلابی هم فاصله زیادی دارند و آمدن طاهر القادری به حرم امام رضا(علیه السلام) نشانه این نیست که ایشان در جبهه مقاومت است.

وی در مورد مواضع رسانه­ ای پاکستان در مورد شهادت سردار سلیمانی گفت: ما سه روزنامه انگلیسی زبان در پاکستان داریم که تیتر اولشان روز بعد از شهادت سردار در مورد شهادت سردار سلیمانی بود. کارشناسان و تحلیل­گران سیاسی پاکستان با تعابیری چون ترور یا شهادت سردار سلیمانی از شهادت ایشان یاد کردند و آن را محکوم کردند. عده ­ای آن را به ضرر امنیت و ثبات منطقه دانستند و آن را باتلاقی جدید برای آمریکا خواندند و توصیه­  شان به دولت پاکستان این بود که باید این اتفاق را محکوم کند و حتی برخی دولت پاکستان را دعوت به الگو­گیری از ایران در مورد استقلال و مقاومت می­کردند.

رئیس دفتر سابق آیت الله سید ساجد نقوی در قم در پایان گفت: خون شهید باعث شد جوشش و حرکت و نهضتی در جوامع شیعی و سنی پاکستان به راه بیفتد و این اتفاق بزرگی بود اما ارتباط دو ملت ایران و پاکستان ضعیف است و همچنین نقش رسانه ­ای ایران در این قضیه خیلی ضعیف بود و حقایقی را که از شهادت ایشان و تاثیرات آن باید برای جهان اسلام منعکس می­کرد، منعکس نکرد! حتی برای جوامع ایرانی هم آنگونه که باید منعکس نشد. ما باید رسانه ­ای جامع با زبانی مشترک داشته باشیم، جبهه مقاومت و انقلاب باید زبانی مشترک ایجاد کند و کانال­های ارتباطی ما باید قوی بشود و لزومی هم ندارد کانال جدید بزنیم بلکه باید از ظرفیت­ها و کانال­های موجود و تشکل­های رسمی ارتباط برقرار کنیم. کسانی که می­خواهند فکر انقلابی را گسترش دهند باید شناخت دقیقی از مخاطبانشان داشته باشند، همچنین از لحاظ رسانه ­ای باید کار کنند و با افرادی که در منطقه اصیل و هم ایده هستند و جایگاه مردمی دارند، ارتباط برقرار کنند.

البته شخصیتی مثل طاهر القادری هیچ عکس العملی نشان نداد و این ترور را محکوم نکرد و نشان داد در بزنگاه­ها اختلاف دیدگاه­های جدی بین اینها و تفکر انقلاب و امام وجود دارد. دلیل دیگر آن عدم استقلال این فرد و این دسته افراد است. اینها شاید از وهابی­ها فاصله فکری و اعتقادی داشته باشند اما با تفکر انقلابی هم فاصله زیادی دارند و آمدن طاهر القادری به حرم امام رضا(علیه السلام) نشانه این نیست که ایشان در جبهه مقاومت است.

جرقه ­ای که از شهادت شهید در جهان اسلام ایجاد شد باید تبدیل به آتشی بشود در جهان اسلام که خواب را از چشمان دشمنان بگیرد و این شدنی است بشرطی که آرمان امام را بشناسیم و به فکر گسترش آن باشیم. جامعه پاکستان از لحاظ روحی و فرهنگی و سلیقه خیلی به ایران نزدیک است و این ظرفیت باید هم دیده و هم فعال بشود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا