مکتب انقلاب

چرا رویه حامد کاشانی ها برای حرکت انقلاب مضر است؟

حسین کمیلی

گام دوم انقلاب، رهبران اجتماعی مناسب خودش را می خواهد؛ خطا در ضریب دادن به چهره ها، می تواند توان و انرژی جوان‌ها را هرز برده و به جای قرار گرفتن در اولویت های انقلاب، صرف امور فرعی کند.
اصلا کار اصلی رهبران انقلاب همین تغییر ضرایب و وزن مقولات بر اساس یک فهم عمیق از مبانی اسلامی بوده است. خیلی از متدینین، در دوران مبارزه، سراغ حضرت امام(ره) می رفتند که چه نشسته اید! بهائیت دارد تبلیغ می کند. امام می فرمودند خبر دارم اما اولویت نیست! نمی فرمودند عقاید جوانان اهمیت ندارد؛ می فرمودند این مبارزه اولویت ندارد چون ما می خواهیم ساختار را به نحوی تغییر ‌دهیم که همه متغیرها در اختیار دین قرار بگیرد. راستی آیا حیاتی که انقلاب اسلامی برای اسلام و عزتی که برای شیعه در جهان ایجاد کرد، ناشی از کرسی های اشکال پراکنی و طعنه نسبت به اهل سنت بود یا یک اقدام عینی و گسترده برای اداره زندگی بشر؟!
اصلا سراغ تفاوت تعاریف درباره وحدت و این دعواها نرویم؛ یک شاخص شفاف این است که ببینیم آیا اگر کسی، مدتی با مطالب ایشان همراهی کند، دغدغه اولش چه می شود!؟ کافی است چند دوره سخنرانی های ایشان را گوش کنید و سری به سایت ایشان بزنید؛ آیا دغدغه تحقق تمدن اسلامی از آن در می‌آید!؟ مگر رهبری در بیانیه گام دوم نفرمودند دوگانه انقلاب ما، دوگانه اسلام- استکبار است؟ آیا دوگانه جناب کاشانی همین است؟ ایشان حتی قصه توهین فرانسه به پیامبر را هم، ذیل سقیفه خوانش می کنند؟! آیا این مساله عجیب نیست!؟
– شاید برخی بگویند نقش ها یکی نیست. قبول؛ ولی وقتی تریبون عمومی مثل منبرهای هیآت و تلویزیون و… به کسی داده می‌شود باز هم می شود گفت اولویت ها و نقش ها فرق دارد؟! به هر حال این منبری، دارد جوانها و مردم را به جایی غیر از اهداف انقلاب سوق می دهد. برایمان مهم نیست که رهبری در بیانیه گام دوم، از جوانها خواستند که انقلاب را به سمت «آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی» است سوق بدهید!؟ از همراهی با امثال جناب کاشانی، دغدغه همکاری و تعامل با اهل سنت جهان در مسائل مشترک امت اسلامی بر ضد طاغوت جهان در می‌آید یا افزایش بدبینی و تنفر و جدایی گزینی شیعه و سنی از هم؟!
آیا ما در دعواهای تاریخی و اسنادی آقای کاشانی هم شک داریم؟! اصلا فرض کنیم خیر. همه حرفهای ایشان درست و مستند باشد و لحن و بیان و کنایه ها و طعنه ها و تیترها و الفاظ به شدت حساسیت برانگیز ایشان را هم که گاهی تا حد لعن کردن یکی از پامنبری ها در وسط منبرشان هم پیش می رود؛ ندیده بگیریم؛ اما آیا این یعنی، عینیت زندگی مسلمانان در جهان هم، مطابق همان حرفهاست یا برعکس، در اکثر قریب به اتفاق فضاهای مسلمانان جهان، آمیختگی شیعه و سنی با حفظ احترام به عقاید هم و اشتراک بر محبت و احترام به اهل بیت علیهم السلام مشاهده می شود و در بخش بزرگی از نماز جمعه های اهل سنت جهان، همچنان سلام به پنج تن آل عبا جزو لاینفک خطبه هاست و نامگذاری اسامی اهل بیت بر فرزندان، در بین اهل سنت رایج است و… باید پرسید جهان شما کجاست آقای کاشانی؟!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا