جریان شناسیجریان شناسی سیاسیجریان شناسی فکری و مذهبیجزواتشبه قاره و افغانستانکشور شناخت

ویژه‌نامه شناخت افغانستان و جریان طالبان

افغانستان تابستانی داغ و پرفراز و نشیبی را می­گذراند. ایالات متحده و متحدانش که بیست سال پیش به بهانه مبارزه با تروریسم به این کشور حمله کردند، به تدریج بساط خود را جمع و سرزمین ستم­دیده افغانستان را ترک کردند.

طالبانی هم که در آن سالها بسرعت حکومتش فروپاشیده بود، به همان سرعت در حال قرارگیری بر مسند قدرت است. شهرهای کوچک و بزرگ افغانستان یکی پس از دیگری به دست طالب­ها افتاد تا بدبین­ترین کارشناسان افغانستانی نسبت به دولت را نیز شگفت­زده کند.

حالا افغانستان تیتر اول خبرهای جهان و البته ایران است و از کوچک و بزرگ گرفته تا مطلع و ناآگاه دست به تحلیل اوضاع افغانستان و طالبان می­زنند. متاسفانه افغانستان در عین حال که همسایه شرقی کشور ما و پذیرای صدهاهزار نفر مهاجر عزیز است، اما مانند بسیاری دیگر از مناطق اسلامی برای مردم و حتی نخبگان جامعه ما مبهم و ناشناخته است.  از طرف دیگر این روزها سوالات متعددی در مورد ماهیت طالبان ، گذشته آن و راهبردهای احتمالی آینده آن پرسیده می­شود که فهم بسیاری از این سوالات متوقف بر شناخت دقیق از گذشته طالبان و ساختارهای درونی آن، اعتقادات کلامی و تفاوت­هایش با دیگر گروه­های بنیادگرا و یا اسلامگرا است. از طرفی طالبان در زیست بوم افغانستان در حال فعالیت است که خود ماجرایی پردامنه دارد. تاریخ معاصر افغانستان مملو از تحولات سیاسی و نظامی بوده و کشور افغانستان دست خوش بالا و پایین بسیاری شده که فهم امروز افغانستان بدون نظر به آن ممکن نیست. از طرف دیگر افغانستان کشوری متنوع به جهت قومیت و نژاد است که عاملی بس مهم در تحلیل و فهم حوادث آن است بگونه­ای که شاید به جرئت بتوان گفت که عامل قومیت موثرتر از مذهب در واگرایی­های حزبی و گروهی افغانستان قلمداد می­شود. از سوی دیگر بازیگران منطقه­ای و بین المللی هم کنشگران مهمی در صحنه افغانستان به شمار ­می­آیند که امروز این کشور بدون آنها قابل فهم نیست.

شعوبا از ابتدا سعی کرده در نمایش صحنه جهان اسلام، ابعاد مختلف را ببیند و روایتی با کمترین اثرپذیری از گرایش­های مختلف داشته باشد. طبعا مسائل افغانستان هم از این رویکرد مستثنا نیست.  اولین ویژه‌­نامه شعوبا در مورد افغانستان منتشر می­شود و در آن به مسائلی پرداخته می­شود که برای تحلیل امروز افغانستان به آنها نیازمندیم. امید است که این ویژنامه بتواند دانش و آگاهی  مخاطبان را نسبت به مسائل این کشور مهم و حیاتی ارتقا دهد.

برای دریافت فایل این ویژه نامه 90 صفحه‌ای اینجا کلیک کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا