تحلیل مسائل روزجامعه شناسی کشورهای اسلامیفلسطین

رژیم صهیونیستی به دنبال تغییر هویت فلسطین؛ مدارس قدس هدفی جدید

محسن فائضی 

سال تحصیلی مدارس در فلسطین آغاز شده اند، اما تصاویر کتب درسی در شهر قدس بسیار حاشیه ساز شده است و اعتصاب  و اعتراضات گسترده ای را به همراه داشته است. دلیل و ریشه این اتفاق در ساختار شهر قدس است، شهری که از جنگ 6 روزه کاملا به اشغال صهیونیست ها در آمده است.

قدس، قدس اشغالی

شهر قدس، یک شهر اشغالی است، لذا بارها در رسانه ها شنیده اید “قدس اشغالی” یا “القدس المحتله”. این یعنی ساختارهای اداری و زندگی شهری با حدود 350 هزار فلسطینی در کنترل صهیونیست هاست.

حدود 4.5 هزار نفر فلسطینی در قدس غربی و بیش از 345 هزار فلسطینی در قدس شرقی ساکن اند. این در حالی است که در قدس شرقی 220 هزار اسرائیلی و در قدس غربی  حدود 350 هزار اسرائیلی ساکن‌اند. یکی از تلاش های صهیونیست‌ها در سال های اخیر مصادره مناطق قدس غربی با هدف پاکسازی کامل آن از فلسطینی‌ها و اعراب است.

تصویر زیر تقسیم بندی دقیق قدس شرقی و غربی و هچنین محل قدس قدیم یا تاریخی که مسجدالاقصی بخشی از آن است، نشان می‌دهد( منطقه مشکی در میانه قدس شرقی و غربی)

مدارس در قدس اشغالی

 مدارس در قدس تا سال 1967 و پیش از اشغال این شهر در اختیار و کنترل اردنی‌ها بود اما با اشغال این شهر در جنگ شش روزه و لغو کنترل اردن بر کرانه باختری و قدس، اهالی شهر قدس با در دست گرفتن انجمن‌های آموزشی تا کنون سعی کرده‌اند محتوا و برنامه درسی مدارس عربی قدس را در اختیار و نظارت داشته باشند.

مدارس در قدس اکنون ذیل 4 چتر مدیریتی قرار دارند: مدارس خصوصی، مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش تشکیلات خودگردان(بصورت غیر رسمی)، مدارس آنروا(آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی) و مدارس وابسته به شهرداری قدس اشغالی(با مدیریت اسرائیل).

اما اقدام اخیر شهرداری قدس با همکاری وزارت آموزش و پرورش اسرائیل در ورود به محتوای کتب درسی این مدارس، جنجالی شده است. در واکنش به این اقدام مدارس عربی شهر قدس  فعلا در اعتصاب هستند. مدارش شامل 150 مدرسه با حدود 100 هزار دانش آموز می‌شود.

هدف هویت است

 سخنگوی جنبش فتح در قدس هم خواستار تعهد همه خانواده‌ها و مدارس به اعتصاب و تعطیلی مدارس تا تغییر محتوای کتب شده است. ربیع معتقد است هدف صهیونیست‌ها تغییر هویت فلسطینی است. جنبش فتح در بیانه‌ای تاکید کرده هدف این اقدامات یهودی‌سازی شهر قدس و تغییر ماهیت کنونی آن است.

مروری بر برخی تغییرات این مسئله را کاملا عیان میکند. تصاویر زیر برخی تغییرات را نشان میدهد:

  • حدف توضیح بلاد شام: فلسطین، اردن، سوریه و لبنان از کتاب تربیت اسلامی

  • حذف توضیحات حول سایس پیکو از کتاب جغرافیا که به نوعی نشان دهنده تناقض آن با اعلامیه بالفور است

  • حذف آیات قرآن در خصوص جهاد از کتاب تربیت دینی

  • حذف نشان پرچم فلسطین و “کلید” به عنوان نماد حق بازگشت آوارگان فلسطین

  • حذف اسامی اسرا و آوارگان و جایگزینی کلمات معلم و زن در کتاب آموزش زبان

  • قرار دادن نشان صهیونیسم در کنار دیگر ادیان با شعار برابر بودن همه ادیان

 

جمع بندی

مهم‌تر از تغییر بافت جمعیتی در قدس و مصادره به ظاهر قانونمند زمین و خانه‌ها، تغییر هویت نسل کنونی فلسطینی است. نگرانی فلسطینی از هویت کودکان و نوجوانانشان در کرانه باختری، قدس و نوارغزه در مدارس آنروا و حتی مدارس تشیکیلات خودگردان در سال های اخیر بسیار جدی بوده است. مقام معظم رهبری در سخنانی در همایش حمایت از انتفاضه فلسطین بر اهمیت هویت فلسطینی تاکید کردند:

اساساً روش و طریقه‌ی شکل‌گیری رژیم صهیونیستی به ‌گونه‌ای است که نمیتواند از توسعه‌طلبی و سرکوبگری و تضییع حقوق حقّه‌ی فلسطینیان دست بردارد؛ زیرا موجودیّت و هویّت آن در گروِ نابودی تدریجی هویّت و موجودیّت فلسطین است. چه، آنکه موجودیّت نامشروع رژیم صهیونیستی، در صورتی قابلیّت استمرار خواهد داشت که بر ویرانه‌های هویّت و موجودیّت فلسطین بنا شود. به همین دلیل است که حفاظت از هویّت فلسطینی و پاسداری از همه‌ی نشانه‌های این هویّتِ بر حق و طبیعی،‌ امری واجب، ضروری و یک جهاد مقدّس است. تا وقتی که نام فلسطین، یاد فلسطین و شعله‌ی فروزان مقاومت همه‌جانبه‌ی این ملّت برافراشته بماند، امکان ندارد که پایه‌های رژیم اشغالگر، مستحکم گردد.( ۱۳۹۵/۱۲/۰۳)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا