رژیم صهیونیستی

به بهانه اتفاقات آلبانی؛ از دیپلماسی دیجیتال رژیم صهیونیستی تا صفحه “اسرائیل به فارسی”

محسن فائضی 

چکیده: صفحه جنجالی “اسرائیل به فارسی” پس از اتفاقات کمپ اشرف، تعداد لایک هایش نسبت به میانگین 30 روز قبل آن با کاهش 26% درصدی روبرو اما کامنت‌هایش با افزایش 30 درصدی مواجه شده است. کامنت‌هایی که نه در 3 روز گذشته بلکه در دو سال اخیر بیشتر از سوی مخالفان رژیم صهیونیستی گذاشته می‌شود. صفحه ای که تا 2018 با تنها 35 هزار فالوئر و چند لایک در هدفش شکست خورده بود؛ اما اکنون نیم میلیون فالوئر دارد. چرا اسرائیل به فارسی را نباید فالو، ریتوئیت، کامنت گذاری و …. کرد؟ ضریب دادنی که نه تنها رفع ابهامی نمی‌نماید، بلکه مشروعیت بخشی ضمنی و عادی سازی گام به گام است.

مقدمه

حمله پلیس کشور آلبانی به مقر منافقین در این کشور(کمپ اشرف 3) بازتاب‌ها و پیامدهای مفصلی داشت. یکی از بازتاب ها و توجهات ایجاد شده پس از این اتفاق عجیب، کاهش کامنت‌های صفحه‌های ضدانقلاب در رسانه‌ها بود. کار کوتاه دکتر سید علی موسوی تا حدودی این مسئله را نشان می دهد. در این بررسی میانگین کامنت‌های 10 روز پیش از اتفاق آلبانی در صفحات مختلف بررسی شده است:

با الهام گرفتن از این روش تحلیل داده، تعداد کامنت و لایک های یکی از صفحات جنجالی توئیتر فارسی به نام “اسرائیل به فارسی”( IsraelPersian) را بررسی کرده ایم. در این بررسی برای نزدیک شدن نتایج به واقعیت، در 2 برهه پیش از 30 خرداد و دامنه 30 خرداد تا یک تیر مورد بررسی قرار گرفته است:

با نگاهی به تعداد کامنت و لایک‌های صفحه توییتری اسرائیل به فارسی، کاهش قابل توجهی در لایک‌ها وجود دارد. اما در کامنتها شاهد یک افزایش نسبی هستیم. تعداد لایک‌ها در میانگین ۳۰ روز قبل آن با کاهش ۲۶% درصدی روبرو اما کامنتها با افزایش ۳۰ درصدی همراه شده است. افزایشی که البته ۲ دلیل دارد، یکی افزایش تعداد پست‌ها به واسطه حجم بالای اتفاقات ۳ روز گذشته و دیگری هم بخش زیادی از کامنتها از سوی موافقین سیاست حمایت از فلسطین نوشته می‌شود. مسأله‌ای که در بسیاری از پست‌ها دیده می‌شود و متأسفانه حجم زیادی از کامنتها برای پاسخ دهی به پست و مخالفت با رژیم صهیونیستی است.
گفتنی است در فاصله ۲۰ تا ۲۹ خرداد ۲۹ توئیت منتشر شده اما در ۳ روز ۳۰، ۳۱  خرداد و ۱ تیرماه، ۱۰ توئیت منتشر شده است. آماری دلیل آن افزایش عملیات‌های فلسطینی‌ها و کشته شدن چند صهیونیست هاست. نگاهی به کامنتهای این ۳ روز حجم بالای کامنتهای ضد اسرائیلی کاملاً مشخص و عیان است. امار نشان می‌دهد تیم سایبری و فیک آلبانی نشین در این صفحه هم مانند دیگر صفحات حضور فعالی داشته‌اند. یکی از نکات حائز توجه در صفحه توئیتر اسرائیل به فارسی عدم انتشار پست در زمان قطع شدن اینترنت بین‌الملل در زمان بحران‌های سال ۹۸ و ۱۴۰۱ است!

اما چرا نگارنده معتقد است دنبال کردن، ریتوئیت کردن و کامنت گذاشتن زیر پست اسرائیل به فارسی اشتباه است؟ با هم دیپلماسی دیجیتال رژیم صهیونیستی را مرور می‌کنیم:

توئیتر «اسرائیل به فارسی» از کجا پیدا شد؟

این صفحه از آذر سال ۸۹ (نوامبر ۲۰۱۰) آغاز به کار نمود. صفحه‌ای که به دنبال تکرار تجربه موفق اسرائیلی‌ها در دیپلماسی دیجیتال فضای عربی ایجاد شد. این صفحه تا اواخر سال 2018 حدود 35 هزار دنبال کننده داشت. اما بواسطه ورودش به اتفاقات داخلی و اغتشاشات سال های اخیر و ضریب دادن از سوی برخی فعالین رسانه ای (مانند آقای رائفی پور) به آن علی رغم بایکوت از سوی فعالین رسانه‌ای  و فعال در این حوزه، اکنون به نزدیک به نیم میلیون فالوئر رسیده است و حالا به یکی از پردنبال‌کننده‌ترین رسانه‌های دیپلماسی دیجیتال اسرائیلی‌ها در توئیتر تبدیل شده است. به باور نگارنده در دو سال اخیر ورود افراد و تیم‌های فعال سایبری ایرانی حامی جمهوری اسلامی و سیاست حمایت از فلسطین، نه تنها راهبرد و سیاست این رسانه را تضعیف و خنثی نکرده، بلکه ضریب هم داده است. ضریب دادنی که نه تنها رفع ابهامی نمی‌نماید، بلکه مشروعیت بخشی ضمنی و موجب عادی سازی گام به گام است.

دیپلماسی دیجیتال اسرائیل را جدی بگیریم

رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس جعلی‌اش با معضل اثبات وجودی و هویتی خویش در میان افکار عمومی روبرو بوده، لذا دیپلماسی عمومی همواره مورد توجه سیاست‌مداران این رژیم بوده است. دیپلماسی عمومی یکی از مهم‌ترین و بحث برانگیزترین موضوعات مطرح شده در سیاست خارجی است. یکی از مهم ترین شاخه های دیپلماسی عمومی، دیپلماسی دیجیتال است.

رژیم صهیونیستی در طول یک دهه اخیر میلادی سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه دیپلماسی نوین با محوریت دیپلماسی دیجیتال داشته، دیپلماسی سایبری یا دیجیتال که گونه ای جدید از دیپلماسی عمومی است برای رژیم صهیونیستی به حدی دارای اهمیت است که تمام دیپلمات‌های این رژیم در حوزه ماموریتی خود موظف به فعالیت در فضای مجازی و ارتباط با افکار عمومی کشورهای محل ماموریتشان هستند و بعید نیست که در ماه های پیش رو شاهد راه اندازی سفارت خانه های مجازی این رژیم در کشورهای اسلامی منطقه باشیم.

دلیل اهمیت این حوزه برای رژیم صهیونیستی ناشی از محدودیت های سیاسی و ادراکی حضور و فعالیت رسمی رژیم در سطح منطقه غرب آسیا است لذا رژیم صهیونیستی از فرصت ضریب نفوذ بالای فضای مجازی در غرب آسیا برای پیشبرد نفوذ و حضور نرم خود در منطقه بهره می برد.

به همین دلیل چند سالی است که معاونت دیپلماسی دیجیتال در وزارت امور خارجه این رژیم تشکیل شده است و این معاونت از بُعد تعداد نیروی انسانی دومین معاونت بزرگ و مهم این وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی محسوب می شود.

دیپلماسی سایبری یا دیجیتال که گونه ای جدید از دیپلماسی عمومی است برای رژیم صهیونیستی به حدی دارای اهمیت است که تمام دیپلمات‌های این رژیم در حوزه ماموریتی خود موظف به فعالیت در فضای مجازی و ارتباط با افکار عمومی کشورهای محل ماموریتشان هستند

این معاونت در حال حاضر مسئولیت هدایت و جهت دهی محتوایی بیش از 800 صفحه و حساب رسمی وابسته به وزارت امور خارجه رژیم را بر عهده دارد که صفحاتی مانند اسرائیل به فارسی و اسرائیل بالعربیه از جمله این حساب ها هستند. علاوه بر این جالب است بدانید که سایت رسمی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی از زبان های پر کاربرد منطقه حتی زبان فارسی پشتیبانی می کند.

به عنوان نمونه و برای درک نحوه مدیریت صفحات مجازی رژیم بد نیست بدانیم که «لیندا منوحین» مدیر بخش عراق معاونت دیپلماسی دیجیتال وزارت خارجه رژیم صهیونیستی است. وی یک فعال رسانه ای یهودی عراقی تبار است که سال ها قبل عراق را به مقصد اسرائیل ترک کرده و امروز مدیر یک تیم ده نفره تولید محتوا در حوزه عراق است، این تیم به صورت ویژه مسئولیت تامین محتوای دو صفحه فیسبوک، حساب توئیتر، اینستاگرام و یک کانال یوتیوب عرب زبان ویژه مخاطبان عراقی را بر عهده دارند که صفحه « إسرائیل باللهجه العراقیه» از جمله مهمترین آنهاست، این صفحه دارای بیش از 420 هزار دنبال کننده است، البته به طور کلی صفحات مجازی هدایت شده توسط این تیم صهیونیستی هر هفته میزبان قریب به 10 میلیون بازدیدکننده است.

جمع بندی

هزاران صفحه مجازی و صدها کاربر صهیونیست آشنا به زبان‌های مختلف از جمله عربی و فارسی با هدایت معاونت دیپلماسی دیجیتال وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی ماموریت ارتباط با شهروندان دیگر کشورها و پیشبرد سیاست‌های رژیم از جمله حساسیت‌زدایی نسبت به مسئله فلسطین و قبول ماهیت رژیم صهیونیستی را بر عهده دارند. صهیونیست ها بر این عقیده اند که مردم جهان خصوصا کشورهای اسلامی اگر چه از عملکرد اسرائیل خشمگین هستند ولی در عین حال در مورد آن کنجکاوند و دیپلماسی دیجیتال بهترین راهکار برای سوء استفاده از این کنجکاوی و جلب نظر آنها نسبت به رژیم صهیونیستی است. تحریک حس کنجکاوی و بحث و جدل حول اسرائیل در حاشیه صفحات دیپلماسی دیجیتال رژیم صهیونیستی در شبکه های اجتماعی هدف نخست تیم رسانه ای با هدف مشروعیت بخشی و عادی سازی روابط با اسرائیل است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا