حوزه خلیج فارسکشور شناخت

درباره لابی امارات در آمریکا؛ پیوند قوی امارات با راست‌گرایان آمریکایی

میدل ایست مانیتور

ترجمه: علیرضا صالحی

 گزارشی از ساساپست راجع به لابی‌های خاورمیانه طی سالهای 2010 تا 2020 منتشر شده‌است. لابی امارات یکی از مهمترین و تازه‌ترین لابی‌هایی است که در واشنگتن مستقر شده‌است. اگرچه قدمت آن بسیار کوتاه است و به سالهای پیش از بهار عربی برمی‌گردد، اما در جریان تحولات پس از 2012 طلایه‌دار مقابله با انقلابات عربی بود که حتی صحنه تاثیرگذاری بر جنگ را به واشنگتن نیز کشاند. طبق بررسی‌ها از 766 سند در دیوان عدالت آمریکا، امارات با گروههای مختلف، از جمله راست آمریکایی ضد اسلام و گروههای طرفدار اسرائیل رابطه داشته است. طبق اسناد، امارات از سال 2011، در راستای منافع این کشور،  مبلغی حدود 133 میلیون دلار برای کمپین پرداخت کرده‌است.

نقطه عطف روابط دوستانه لابی با آمریکا، سال 2008 بود، زمانیکه «یوسف‌العتیبه» به عنوان سفیر امارات در آمریکا معرفی شد. تا پیش از آن روابط دو کشور محدود در امور تجاری و توریسم بود و تنها امارت دبی با ایالات متحده در ارتباط بود. بعد از آنکه در سال 2008 جهان در بحران اقتصادی فرورفت،  ولیعهد، محمد بن زاید که نفوذ زیادی هم در ابوظبی داشت، تلاش کرد تا روابطش را با واشنگتن توسعه دهد. العتیبه با تیم خود در واشنگتن فعالیتهای خود را شروع کرد. تیم او متشکل از افراد و شرکتهایی بود که بوسیله آنها مقاصد اماراتی را پیش می‌بردند.

  • «هاجر‌الواد» یکی از مهمترین این نفرات بود. اوایل همکاری آنها، الواد روی پرونده هسته‌ای امارات کار کرد. پس از آن یک شرکت تاسیس کرد و در همکاری با سفارت به امور سیاسی مشغول شد. از پیشگامان راه‌اندازی جنگ علیه الجزیره بود و از امارات برای حضور در جنگ یمن حمایت می‌کرد. در حال حاضر نیز در شرکت Akin Gump مشغول به کار است.
  • ریچارد منتز یکی از کارشناسان العتیبه در روابط عمومی و لابی گری به حساب می‌آمد. او از سال 2009 در شرکت HarbourGroup عتیبه مشغول به کار شد، اما پیش از آن بواسطه تخصصش در میانه کاخ سفید، کنگره و شرکتهای لابی در رفت‌و‌آمد بود. هاربر یکی از مهمترین شرکتهای لابی اماراتی هست، چرا که روابط پیچیده ای با اتاق فکرها، رسانه‌ها و سناتورهای آمریکایی دارد. این شرکت واسطه‌ای بین امارات با گروههای طرفدار اسرائیل و جناج راست آمریکایی است که از سال 2011 حدود 35 میلیون دلار دریافتی داشته است.
  • Akin Gump Strauss Hauer and Feld شرکت دیگری است که با سفارت مرتبط است و در پرونده هسته‌ای و جنگ علیه الجزیره مشغول به فعالیت بوده است. این شرکت نیز از سال 2011 تا بحال حدود 20 میلیون دلار دریافتی داشته است.

العتیبه پس از اینکه به عنوان سفیر تعیین شد یک تیم به سرپرستی توماس، یکی از افراد سابق در دولت بوش تشکیل داد. الواد را هم برای ارتباط گیری با کنگره و همکاری با سران ایالات متحده فعال کرد. از سال 2008 که لابی تاسیس شد، کارش را بر پایه دو شرکت پیش برد. یکی شرکتی حقوقی بود که امور توافق در زمینه پیشبرد صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای را در پیش‌گرفت. دیگری هاربر گروپ بود که مسئول ارتباط با اتاق فکرهای ایالات‌متحده و سازمانهای طرفدار اسرائیل را سامان داد. علاوه بر اینها لابی در امور دیگری مانند روابط تجاری نیز فعال شد و زمینه انعقاد قراردادهایی میان دو کشور را فراهم کرد. لابی امارات یک تمایزی نسبت به دیگر لابیهای خلیج داشت و آن برقراری همکاری‌های تحقیقاتی در زمینه امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری بود. در سال‌های اخیر، امارات تلاش کرده تا با حمایت مالی  روابط پژوهشی و تحقیقاتی با اتاق فکرهای آمریکایی ایجاد کند که در زمینه مسائل خاورمیانه و امور اعراب کار می‌کنند. این مراکز بسیار مهم هستند چرا که با هردوی دموکراتها و جمهوری‌خواهان کار می‌کنند. مراکزی که بعضا جز موسسات مهم دولتی نیز به حساب می‌آیند. مهمترین آنها Rand است که با وزارت دفاع آمریکا کار می‌کند. در یک دهه اخیر لابی امارات با شش مجموعه از اتاق فکرهای آمریکایی همکاری کرده است.

  • (WINEP) وینپ، موسسه واشنگتن برای سیاست شرق نزدیک که توسط مهمترین بازوی لابی طرفدار اسرائیل، آیپک (کمیته امور عمومی اسرائیلی آمریکایی ها) تاسیس شده است. لابی برای محققانی مثل  مایکل نایتس که متخصص امور خلیج و عراق است، زمینه بازدید از امارات را فراهم می‌کند. این موسسه از طرفداران دخالتهای نظامی مخصوصا علیه ایران است و شدیدا از تقویت روابط آمریکا و اسرائیل حمایت می‌کند.
  • موسسه خاورمیانه. این مرکز در سالهای 2016 و 2017 مبلغی بالغ بر 20 میلیون دلار از امارات دریافت کرده است.
  • مرکز پیشرفت آمریکایی. یک مرکز تحقیقاتی که مربوط به دموکراتهاست. این مرکز مشمول کمکهای آیپک و امارات می‌شود. ایمیلهای لورفته از العتیبه نشان از ارتباط میان او و برایان کاتولیس دارد که یکی از رهبران تحقیقاتی این مرکز است. مجله ژاکوبین گزارش داده که این مرکز تمامی انتقادات کارکنانش نسبت به اسرائیل را منع کرده‌است.
  • موسسه حمایتی آمریکایی برای تحقیقات سیاسی. این مرکز که از حامیان اسرائیل است، برنامه بازدید سالانه از امارات برای محققین خود تدارک می‌بیند.
  • مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) حمایتهایی از امارات دریافت می‌کند.
  • موسسه هادسون Hudson. مرکزی که ارتباطات نزدیکی با نومحافظه کاران دارد و از حامیان و وفاداران اسرائیل است.

امارات و آمریکا

لابی در جنگ یمن

امارات از اولین کشورهایی بود که به ائتلاف سعودی علیه یمن پیوست. احتمال اینکه کنگره آمریکا این جنگ را تحریم کند وجود داشت، که طی آن استفاده از تجهیزات و موشکهایی آمریکایی حین جنگ ممنوع می شد. اما العتیبه و همکارانش با لابی‌گری مانع تصویب لایحه در کنگره شدند.

حین جنگ یمن، گروههای حقوق بشری، گزارشهایی از وضعیت جنگی و نقش امارات در جنگ به سازمان ملل ارائه می‌داد. سفارت امارات آنها را زیر نظر داشت و برای مقابله با آنها محققانی را بکار گرفت تا گزارشاتی علیه این گروههای حقوق‌بشری منتشر کنند و آنها را به همکاری با حوثی‌ها متهم کنند.

الواد نیز همکاری مستقیم با آژانس‌های وزارت دفاع آمریکا را در پیش‌گرفت و با آنها معاملات اسلحه منعقد کرد. از طرف دیگر لابی در کنگره تلاش داشت تا این معاملات را رسمیت بخشد.

در یک نمونه سال 2017 روخانا نماینده دموکرات، لایحه ای مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از جنگ یمن ارائه داد. بلافاصله الواد جلسه‌ای با حضور روخانا و العتیبه ترتیب داد. پس از آن لایحه دیگر پیگیری نشد. در ادامه الواد تلاشهای بسیاری کرد تا چهره امارات را در جنگ یمن روتوش کند و فعالیتهای بشردوستانه این کشور را برجسته کند.

در سال 2019 برنی سندرز دوباره لایحه‌ای مبنی بر خروج آمریکا از خشونت‌های جاری در یمن ارائه کرد. این قانون لابی امارات را به وحشت انداخت و آنها را وادار به تکاپو برای توقف آن کرد. اما این بار قدرت کافی برای توقف این جریان نداشتند، لذا قانون در سنا تصویب شد. اما ترامپ به کمک آنها آمد و آن را وتو کرد. در نیمه دوم همین سال سناتور منندز لایحه‌ای دیگر ارائه داد و طی آن خواستار منع قراردادهای تسلیحاتی با سعودی و امارات شد. زمانی که الواد سخت در تلاش بود تا چهره‌ای مثبت از امارات ارائه دهد، لابی اماراتی در تکاپوی منع تصویب لایحه شد. در نهایت ترامپ یکبار دیگر به کمک آنها آمد و لایحه را وتو کرد.

روابط دوستانه لابی امارات در آمریکا

اماراتی‌ها روابط خوبی با تمامی نمایندگان جناح راست آمریکا برقرار کرده‌اند. این جناح از عملیات نظامی علیه ایران حمایت می‌کند، طرفدار جرم‌انگاری فعالیتهای فلسطینی گروه‌های مقاومت است و تلاش دارد تا گروه‌های اخوان‌المسلمین را در لیست سیاه قرار دهد. در عین حال حمایت‌کنندگان آن هیچ توجهی به جنایات اسرائیل علیه مردم کرانه‌باختری و غزه ندارند.

اسناد دیوان عدالت آمریکا نشان می‌دهد که لابی اماراتی شرکتی به نام گروه کامستل  (Camstoll Group) ایجاد کرده است که کارش استخدام خزانه‌‎داران قدیمی آمریکا است. افرادی که سابقه کار در امور تحریم اقتصادی و تامین مالی تروریستها داشتند. برخی از آنها با رهبران اسلام‌هراس آمریکایی در ارتباط بودند.

جناح راست آمریکا، بخصوص چهره پوپولیستش، استیو بنون از حامیان امارات علیه قطر بوده است و در موارد مختلفی از آنها حمایت کرده‌است.

  • امارات مبلغ 565 هزار دلار به کارلوس آندرا و همکارانش داده است. افرادی که از مسئولان جنگ روانی علیه عراق بودند. شرکت آنها مستندی تبلیغاتی و حاوی دروغ علیه قطر با نام : «قطر، متحدی خطرناک» ساخته‌اند. پس از پخش این مستند، نمایندگان بسیاری طی یک کنفرانس، قطر را به عنوان حامی تروریست محکوم‌کردند.
  • امارات متحده عربی قبل در سال 2017 و قبل از جلسه سازمان ملل تبلیغات رسانه‌ای علیه قطر انجام داد.
  • گروه کامستل با خبرنگاران جناح راست و طرفدار اسرائیل ارتباط برقرار کرد و آنها را ترغیب کرد که به بهانه ارتباط قطر با جبهه النصره و حماس پوشش رسانه ای علیه قطر داشته باشند.

یکی از تلاشهای گسترده امارات در این زمینه علیه الجزیره است. آنان که دست در دست اسرائیل علیه این رسانه هستند، تلاش کردند تا کمپینی علیه AJ+  راه‌اندازی کنند، شبکه ای که پرطرفدارترین رسانه حامی حقوق فلسطینیان در آمریکا است.

این لابی همچنین تلاشهای بسیاری به حمایت از السیسی در برابر اخوان المسلمین سوریه داشته‌است. طبق اسناد منتشره از ویکی لیکس که از طریق ایمیل العتیبه به دست آمده‌است، امارات مبلغ 3 میلیون دلار برای لابی در حمایت از عبدالفتاح السیسی مصرف کرده است.

همچنین در سال 2019 شرکت بندرهای جهانی دبی با بن‌مناشه، یکی از افراد سابق موساد قرارداد بسته است. هدف اصلی قرارداد رسیدن به توافق بیست ساله بر سر مالکیت بندرهای جنوب سودان است. بن‌مناشه تضمین کرده بود که برای عقد این قرارداد با مقامات آمریکایی هماهنگ خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا