اندیشمندان و چهره های فرهنگیجریان شناسی

کلیم صدیقی از هند تا انگلستان

او برای این منظور سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت می کرد. بوجود آمدن انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی برای او مانند رویایی بود که به حقیقت پیوست. او انتظار داشت که این رویایی باشد که سالها پس از مرگش به تحقق بپیوندد.

هجرت برای پیگیری آرمان ها 
دکتر کلیم صدیقی در دوم جولای سال1933 میلادی در شهر سلطانپور واقع در ایالت اوتار پرادش هند در خانواده ای مسلمان و مؤمن چشم به جهان گشود. نوجوانی را در برهه ای حساس از تاریخ این کشور که مشحون از آشفتگی سیاسی، حوادث استقلال هند و جدایی پاکستان از هند بود در شمال این کشور گذراند. بعد از استقلال پاکستان یعنی در سال1947 که هنوز نوجوانی بیش نبود، جلوتر از خانواده به پاکستان آمد و پس از 6سال اقامت در این کشور، به انگلستان مهاجرت کرد.
مرحوم کلیم صدیقی به منظور یافتن میدان های تازه جهت تحقق آرمان های مقدس خود در راه نهضت بیداری اسلامی به انگلیس مهاجرت نمود. او که طی اقامتش در کراچی تجربه هایی در زمینۀ فعالیت های مطبوعاتی کسب کرده بود، پس از ورود به انگلستان به عنوان خبرنگار در روزنامۀ محلی« Kensingt on News» آغاز به کار کرد. در سال های 72 – 1964م با روزنامه های میانه رو و مشهور گاردین همکاری می کرد.
تجربه سیاسی و ذهن نقّاد و تیز بین او، وی را به یکی از نویسندگان صاحب نظر جامعۀ مطبوعاتی انگلیس در آورده بود. وی در کنار کار مطبوعاتی، از کوشش در جهت تقویت توانایی های علمی خویش غافل نگشت و در خلال سال های 1960 لیسانس خود را در رشتۀ اقتصاد و فوق لیسانس و دکترا را در رشتۀ علوم سیاسی (مطالعات بین الملل) دریافت کرد. مرحوم کلیم صدیقی لحظه ای خود را از مسائل بلاد اسلامی به ویژه کشورش فارغ نمی دید؛ به همین خاطر در سال1972م اولین کتاب خود را به نام «درگیری، بحران و جنگ در پاکستان» منتشر ساخت. از دیگر آثار وی میتوان به مسائل نهضتهای اسلامی و نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد.
مبارزه با استحاله فرهنگی مسلمانان 
صدیقی که شاهدی عینی از استحالۀ فرهنگی و سیاسی مسلمانان از سوی تمدن غرب بود، دلیرانه پای به میدان نهاد و با بهره گیری از انرژی معنوی و بینش سیاسی خود، اقدام به تأسیس مؤسسۀ اسلامی لندن درآغازدهۀ هفتاد نمود. از آنجا که در اندیشۀ سیاسی کلیم صدیقی مرزهای جغرافیایی، قومی و فرهنگی موجود میان مسلمانان، امری مجازی و بعضاً پدیدۀ استعماری محسوب می شد، وی تلاش سازمان یافتۀ دیگری نیز در جهت توسعۀ فعالیت های پژوهشی خود در دیگر نقاط جهان آغاز کرد. ایجاد شعبات فرعی مؤسسۀ اسلامی لندن در گوشه و کنار جهان مانند کانادا، آمریکا، نیجریه، فلسطین اشغالی، ترکیه و پاکستان، از جمله اقداماتی بود که در امر گسترش اندیشۀ سیاسی خود در جهان به کار بست. صدیقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های گسترده ای جهت ایجاد پل ارتباطی میان انقلاب اسلامی و جوامع سُنی مذهب خارج از کشور به عمل آورد.
نقش مرحوم کلیم صدیقی در جامعه مسلمانان بسیار کلیدی بود. او در پنج یا شش سال آخر عمر خود نظراتی درباره تاریخ و شرح تاریخی جامعه مسلمانان را در چارچوب مفهوم حرکت جهانی اسلام جمع آوری کرد و آن ها را به صورت علمی در جوامع مسلمان مقیم انگلستان پیاده نمود. وی موسس پارلمان اسلامی انگلستان بود و این موسسه کار خود را در همین راستا ادامه داد تا ایشان نظرات خود را در مورد حرکت جهانی اسلام در انگلستان پیاده کردند و بدین ترتیب به جوامع مسلمان مقیم انگلستان هویت بخشیدند. او خواهان تامین قدرت سیاسی اسلام و تجدید حیات تمدن اسلامی در جهان بود.
انقلاب اسلامی رویای تحقق یافته 
او برای این منظور سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت می کرد. بوجود آمدن انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی برای او مانند رویایی بود که به حقیقت پیوست. او انتظار داشت که این رویایی باشد که سالها پس از مرگش به تحقق بپیوندد. او حتی گمان می کرد که در زمان نوه های او این امر تحقق بیابد. ولی ناگهان این امر اتفاق افتاد. در حالیکه او هنوز مردی جوان بود و سخت برای رسیدن به این رویا می کوشید.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عمر خود را وقف جلب حمایت سیاسی مسلمانان اروپا و غرب و همچنین مسلمانان اهل سنت از رهبری امام خمینی (ره) و جامعه نوبنیاد اسلامی کرد. ایشان در طول حیات خود دو سازمان اساسی تاسیس کرد و تا هنگامی که زنده بود خود سرپرستی هر دو سازمان را عهده دار بود و اکنون مدیریت آنها به عهده آقای دکتر غیاث الدین صدیقی می باشد.
تلاش ها و زحمات فراوان مرحوم صدیقی بیش از آن است که در این نوشتار گنجانده شود. سرانجام این تلاشگر وارسته در 30فروردین 1375 مطابق با 19آوریل 1996 میلادی دارفانی را وداع گفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا