ترکیه و قفقازجریان شناسیجریان شناسی سیاسیشاماتکشور شناخت

چچنی های سوریه و نزاع داخلی میان آنها

تا پیش از پیدایش داعش خبر چندانی از چچنی ها در سطح بین الملل نبوده و اخبار این گروه ها تنها به محدوده ی سابق اتحاد جماهیر شوروی محدود می شد. اما با ظهور داعش به یکباره این گروه ها در سطح بین الملل به شهرت بسیاری دست یافتند. اولین شخصی که می توان از آن به عنوان نقطه ی عطفی در میان نیروهای مهاجر وابسته به داعش، یاد کرد، شخص ابو عمر الشیشانی است که به جایگاه بسیار بالایی در هسته ی اصلی داعش دست یافت. اما این به معنای آن نیست که همه ی گروه های چچنی همسو و تابع داعش هستند، بلکه از میان گروه های سه گانه ی چچنی حاضر در سوریه تنها یک گروه با داعش همراه است.

اساسا گروه های حاضر در چچن به سه گروه تقسیم می شوند. یکی از این گروه ها، مربوط است به طرفداران رمضان کادیرف رئیس جمهور حال حاضر چچن که به کادیرفستی مشهورند. این گروه به جهت نظامی از تجربه و توان کافی برخوردارند. رقبای این گروه در میان چچنی ها، گروه موسوم به جمهوری ایکچریا هستند. گروهی که بر اساس ادعای یکی از سران جمهوری چچن ملی گرا بوده و در هر دو جنگ چچن علیه روسیه حضور داشته و هنوز هم گرایش صوفی دارند. سومین گروه مربوط می شود به افرادی که از امارت اسلامی قفقاز به سوریه رفته و در آنجا نام گروه خود را جیش المهاجرین و الانصار گذاشته اند. این گروه از دو گروه قبل تجربه نظامی کمتری دارند. زیرا این گروه در جریان نبرد دوم چچن به وجود آمد. بسیاری از این افراد از مدتی قبل از آغاز جنگ داخلی سوریه، تحت فشار روسیه مجبور به ترک قفقاز و سکونت در ترکیه شده بودند. اما وقایع سوریه بستری برای این گروه فراهم ساخت تا مجددا فعالیت های خود را آغاز کنند. جیش المهاجرین در سوریه خیلی زود به لحاظ تامین مالی دچار مشکل شده و به داعش پیوستند.

یکی از دشمنان اصلی جیش المهاجرین، کادیرفستی ها هستند، زیرا این افراد حامی رمضان کادیرفی هستند که با روسیه که دشمن اصلی گروه های چچنی می باشد، متحد است. علاوه بر این این کادیرفستی ها حامی بشار اسد بوده و در کنار او با مخالفانش از جمله داعش می جنگند.

جمهوری ایکچریا نیز در سوریه گروهی تشکیل داده به نام اجناد القفقاز که با دولت بشار اسد در حال مبارزه هستند. این گروه با نماینده ی القاعده در سوریه یعنی هیئت تحریر الشام همکاری دارد و در کنار این گروه علاوه بر مبارزه با بشار اسد، بیشتر به دنبال ضربه زدن به نیروها و منافع روسیه در کشور سوریه و نیز مبارزه با گروه کادیرفستیها هستند. البته این گروه همسو با القاعده، داعش را نیز دشمن خود می داند ولی در حال حاضر حمله ای علیه این گروه صورت نمی دهد چرا که معتقدند دشمنان آنها یعنی داعش و حامیان بشار اسد، خود همدیگر را از بین خواهند برد. به عنوان مثال در نبرد داعش با روسیه در پالمیرا این گروه از مداخله خودداری کرده و تنها نظاره گر این نبرد بود.

نباید از نظر دور داشت که بیشتر چچنی های متحد داعش، تجربه نظامی چندانی ندارند و چه بسا به طمع کمکهای مالی جذب این جریان شده اند. یکی از چچنی های جدا شده از داعش اعتراف کرده است که شهرت چچنی های همراه داعش تنها معطوف به شهرتی است که برخی مبارزان نامی چچن در جنگ اول و دوم چچن به دست آورده اند، اشخاصی مانند ابن الخطاب که اساسا یک عربستانی الاصل بود نه یک چچنی.

حتی خود ابو عمر الشیشانی که فرمانده ی ارشد نظامی داعش است، خود تجربه ی نظامی چندانی ندارد. او پیش از حضور در سوریه تنها مدت کوتاهی به عنوان یک گروهبان در ارتش گرجستان حضور داشته است. علت اینکه او در داعش مقامی بالا به دست آورده به جهت موفقیت های او در نبردهای سوریه می باشد، اما موفقیت هایی که به دلیل بی تجربگی او با دادن تلفات زیادی به دست آمده است.

با این وجود خود سوریه به بستری مناسب برای کسب تجربه ی این افراد بدل شده و حامیان کادریف از این مساله نگرانند که با بازگشت این مبارزان، مجددا منطقه ی قفقاز خصوصا چچن، به صحنه ی نبردی دیگر بدل شود.

برگرفته از سایت امور خارجه ی آمریکا

منبع: مسلمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا