جریان شناسیجریان شناسی سیاسیجزوات

جزوه: داعش، رسانه، خشونت

سعیده ذکی‌خان

امروزه رسانه­‌ها ابزار قدرتمندی هستند که در شکل‌­دهی افکار عمومی نقش اساسی و مهمی را ایفا می‌­کنند و سلاحی در خدمت جنگ روانی هستند. جنگی که به منظور تاثیرگذاری بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات، تمایلات، رفتار و مختصات فکری طرف مقابل انجام و در آن، به­‌جای ابزار جنگی، از ادوات فکری، فرهنگی و رسانه‌­ای، استفاده می‌­شود. بنابراین جنگ روانی؛ هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه‌ای است که مخاطبان را نشانه گرفته و بدون درگیری فیزیکی و استفاده از زور و اجبار، طرف مقابل را به انفعال و شکست وا می‌دارد.

پس از ظهور جریان‌­های انحرافی تکفیری در منطقه، فعالیت‌­های رسانه‌­ای این گروه­ها، شکل جدیدی به خود گرفت. در این میان داعش بیشترین بهره را از رسانه در جهت نیل به اهداف خود برده است و متاسفانه بررسی و تحلیل این تحرکات رسانه­‌ای، با هدف مقابله با آنها، از دید بسیاری از تحلیلگران و مبارزان جبهه جنگ نرم مخفی مانده است.

ما در این پرونده به بررسی ماهیت و محتوای تولیدات رسانه‌ای داعش و چرایی و چگونگی استفاده آنها از رسانه در جهت تبلیغ و جذب افراد، می‌پردازیم. در این پرونده گفتگو و یادداشت‌هایی از دکتر محمد ابراهیم‌نژاد، دکتر یاسر قزوینی، دکتر صفاری‌نیا، دکتر سید مهدی ناظمی قره‌باغ و محمدرضا عشوری آمده است.

برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا