مراکز اندیشه ورزی جهان عرب

ترجمه کتاب اصلاحات ناخواسته توسط مرکز مطالعات نماء

نماء للبحوث و الدراسات 

اقداماتی که در راستای اصلاحات دینی انجام می‌شود هرچند که ممکن است گرد و غبارهای گذشته را کنار بزند و ناخالصی‌ها را از بین ببرد، اما ممکن است در این فرایند، بخشی از اجزاء اصلی خود دین نیز محو شوند و عناصر دیگری جای آن‌ را بگیرند.

 «برد گرگوری» معتقد است که «تعدد باورها و اعتقادات دینی»، «سکولاریسم»، «فقدان مصالح مشترک واقعی»، «پیروزی نظام سرمایه‌داری»، «ترویج گرایش مصرف‌گرایانه» و … جملگی از آثار، تبعات و پیامدهای طولانی مدت جنبشی هستند که پایانِ یک دوره بیش از هزار ساله را رقم زد که مسیحت طی آن چارچوبی را برای یک زندگی فکری، اجتماعی و اخلاقی مشترک در غرب ارائه می‌­کرد.

پیش از رقم خوردن اصلاحات پروتستانی، مسیحیت غربی در واقع یک جهان بینی نهادینه شده بود و در تمامی شعارهای خود بر امنیت جوامع و رهایی و رستگاری ابدی افراد تأکید می‌کرد. قهرمانان اصلاحات پروتستانی تمام تلاش خود را به کار بستند تا این دیدگاه و نگرش را تقویت کنند. بنابراین، هدف آن‌ها نه زدودن این نوع نگرش که تحکیم و نهادینه ساختن آن بود.

با تمامی این‌ها، شبکه‌‌ی پیچیده‌ای از اقدامات مخالفان اصلاحات از یک سو و تحولاتی که به تدریج در قرون وسطی در مسیحیت ایجاد شد از سوی دیگر، بافت دینی‌ای را که عامل پیوند میان جوامع غربی بود، از بین بُرد.

«برد گرگوری» در کتاب «اصلاحات ناخواسته؛ انقلاب دینی و سکولاریزه کردن جامعه» به همان اندازه که به زمان حال پرداخته است، درباره زمان گذشته نیز سخن گفته است. او در کتاب مذکور عواقب و پیامدهای ناخواسته اصلاحات پروتستانی را برشمارده و تشریح کرده است که در طول 5 قرن پس از اجرای این اصلاحات، در اروپا و آمریکای شمالی چه اتفاقی افتاده است. به عبارت بهتر، باید گفت که کتاب «اصلاحات ناخواسته» این سؤال اصلی و اساسی را مطرح می‌کند که: «چه چیزی غرب را به سمت و سوی کثرت‌گرایی سوق داد»؟  «برد گرگوری» در کتاب خود تلاش کرده است تا با نگاهی ژرف به گذشته مسیحیت و قرون وسطی، پاسخ‌هایی عمیق در رابطه با این سؤال را به مخاطب ارائه دهد.

کتاب «اصلاحات ناخواسته» برای کسانی نگاشته شده است که می‌خواهند با سلسله اتفاقات، حوادث و رویدادهایی که در طول تاریخ در اروپا و آمریکای شمالی به وقوع پیوسته است، آشنا شوند. مخاطبان با خواندن این کتاب درخواهند یافت که اروپا و آمریکای شمالی چرا و چگونه به وضعیتی که اکنون در آن قرار دارند، رسیده‌اند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا