تحلیل مسائل روزفلسطین

رسانه‌های صهیونیستی درباره «ترور سردار سلیمانی» چه گفتند؟

ایران ممکن است سعی کند به پایگاه‌های ایالات‌متحده در عراق، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگر کشورهای طرفدار آمریکایی ضربه بزند. از طرف دیگر، ایران ممکن است موشک‌هایی را برای تأسیسات نفتی خلیج‌فارس پرتاب کند. البته اسرائیل می‌تواند یک هدف باشد! در جبهه دیگر، ایران ممکن است برنامه هسته‌ای خود را تسریع کند. از زمانی که ایالات‌متحده توافق هسته‌ای ایران را رها کرد، ایران هر دو ماه یک‌بار به نقض تدریجی آن را آغاز کرده است. ایران هنوز ممکن است غنی‌سازی اورانیوم را دوباره شروع کند

محمد محسن فایضی- کارشناس مسائل فلسطین

پس از اتفاق روز جمعه و شهادت سردار سلیمانی و جمعی از همراهان ایشان تحلیل‌ و واکنش‌های مختلفی از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی شاهد بودیم؛ اما یک‌سوی این داستان صهیونیست‌ها بودند که برخی انگشت اتهام را به‌سوی آنان گرفتند؛ اتهامی که برای خودشان هم دور از انتظار نبود و بسیار سریع دستور آماده‌باش و تقویت آرایش نظامی در مرزهای شمالی (لبنان و جولان) و جنوبی (نوار غزه) سرزمین‌های اشغالی را صادر کردند.

نتانیاهو بسیار زودتر از دیگران واکنش نشان داد و این تصمیم ترامپ را تحسین کرد و نتوانست خوشحالی خود را از شهادت سردار مقاومت پنهان کند. نتانیاهو در بامداد جمعه سفر خود به یونان را نیمه‌تمام رها کرد و به تل‌آویو برگشت. نتانیاهو پیش از آن‌که سوار هواپیما برای برگشت شود گفت: «همان‌طور که اسرائیل حق دفاع از خودش را دارد آمریکا هم دقیقاً همین حق را دارد. سلیمانی مسئول مرگ شهروندان آمریکایی و بسیاری مردم بی‌گناه دیگر است. او در تدارک حملات این‌چنینی دیگری نیز بود.»

سخنانی که در کنار ادعاهای پیش از سفرش به یونان معنادارتر هم می‌شود. نتانیاهو گفته بود: «منطقه ما پر از رویدادهای چشمگیر است. ما در نظارت نزدیک و تماس دائم با دوست عزیزمان، آمریکا، هستیم و از جمله من همین دیروز با ترامپ صحبت کردم. ما از هر اقدامی که آمریکا انجام دهد کاملاً پشتیبانی می‌کنیم.»

اما پس‌ازاین موضع‌گیری نتانیاهو برخی رسانه‌های صهیونیستی در یادداشت‌هایی به این اتفاق پرداختند. ذکر این نکته ضروری است که میزان واکنش رسانه‌ای صهیونیست‌ها و حتی مسئولین نظامی سیاسی اسرائیل بسیار کمتر از میزان تصور بوده است. یکی از سناریوهایی که به نظر می‌رسد دور از واقعیت هم نباشد؛ قرار گرفتن آمریکا در پازل یک سناریو پیشنهاد شده از سوی تل‌آویو برای به آتش کشیدن منطقه در ماه‌های پیش روست. دور از انتظار نیست که نتانیاهو تمام تجربه و سیاست و نیرنگ‌های ۱۴ ساله را در ماه‌های پیش رو به میدان بیاورد. یاوه‌گویی‌های روزهای اخیر نفتالی بنت وزیر جنگ و کاتص وزیر خارجه نتانیاهو علیه ایران و مقاومت در منطقه می‌تواند شروع ماه‌های پرتنش از سوی نتانیاهو برای عبور از چالش پیش رویش باشد. نتانیاهو برای رهایی از زندان حتی منطقه را هم به آتش خواهد کشید.

در ادامه برخی از واکنش‌ها را مرور می‌کنیم.

سرمقاله روزنامه هاآرتص بعد از ترور: اسرائیل از اقدام آمریکا فاصله بگیرد

هاآرتص روز بعد از ترور سردار شهید سلیمانی در یادداشتی به این اتفاق پرداخت. شروع این یادداشت با این جمله بود که ایرانیان در تجمع (جمعه) برای اعتراض به این اتفاق پرچم اسرائیل را در کنار آمریکا آتش زده‌اند. در این یادداشت آمده است: «قتل قاسم سلیمانی به دستور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که توسط نیروی هوایی آمریکا صورت گرفت، یکی از بدنام‌ترین معماران ترور منطقه را از بین برد. سلیمانی مسئول، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، کشته شدن صدها هزار غیرنظامی در سوریه و صدها غیرنظامی در عراق را بر عهده داشت و در برنامه‌ریزی حمله تروریستی سال 1994 مرکز جامعه یهودیان در بوینوس آیرس همدست بود.»

اشاره این روزنامه به اتفاق سال 1994 در آرژانتین نشان دهنده آن است که آن‌ها هم برای متهم کردن مستقیم حاج قاسم سندی ندارند و هنوز مانند بسیاری از اتفاقات دیگر برای مقدمه‌چینی در ذهن مخاطب به داستان آرژانتین رجوع می‌کنند. پرونده‌ای که بارها در دادگاه‌های آرژانتین با فشار اسرائیلی‌ها دوباره به جریان افتاده است.

هاآرتص در ادامه اتهام زنی‌هایش آورده است: «(سلیمانی) شبکه عمومی نفوذ ایران در عراق، لبنان، یمن، سوریه و مناطقی دورتر، برنامه موشکی بالستیک ایران را کنترل می‌کرد و به توسعه برنامه هسته‌ای این کشور کمک کرد. وی استراتژی و ایدئولوژی موردنظر برای تبدیل ایران به یک قدرت منطقه‌ای را با نفوذ بین‌المللی برنامه‌ریزی و اجرا کرد و آن آرزو با او مرد.»

پیوند نفوذ منطقه‌ای ایران با برنامه هسته‌ای، سناریو صاحب صهیونیست‌ها برای اقناع افکار عمومی است. این در حالی است که سردار سلیمانی در اذهان عمومی و رسانه‌ها بیش از هر چیز به فرمانده‌ای شناخته می‌شود که داعش و گروهای تروریستی تندرو را حذف و نابود کرده است.

اما در ادامه هاآرتص نگرانی خود را عیان می‌کند: «اگرچه اسرائیل بارها ایران و نزدیکان آن مانند حزب‌الله در لبنان و شبه‌نظامیان طرفدار ایرانی در سوریه را هدف قرار داده است اما باید از هرگونه نزدیکی و وابسته کردن خود با اقدام آمریکا فاصله بگیرد.» سخنانی که نشان از ترس شدید صهیونیست‌ها از رسیدن «انتقام سخت» به اسرائیل است.

هاآرتص در پایان هم به‌احتمال برداشته شدن گام پنجم کاهش تعهد برجامی ایران اشاره می‌کند و با نقد به نتانیاهو در خصوص تهدید شدن اسرائیل از سوی برنامه هسته‌ای ایران می‌نویسد: «اما باید به خاطر داشته باشید که چالش سلیمانی نبود و این‌که حلقه تهدیدات با مرگ وی از بین نرفته است.[1]»

اسرائیل تایمز: سلیمانی قهرمان ملی بود

اسرائیل تایمز در یادداشتی نسبتاً مفصل سعی کرده است به ابعاد ترور شدن سردار سلیمانی و شهادت این مرد بزرگ امنیت منطقه‌ای بپردازد. جملات اولیه این گزارش نشان از اعتراف صهیونیست‌ها به جایگاه اوست: «سلیمانی، یک قهرمان ملی در ایران و یکی از قدرتمندترین و مهم‌ترین چهره‌های رژیم ایران بود که خستگی‌ناپذیر برای تضعیف منافع آمریکا در منطقه و نابودی اسرائیل کارکرد. او که یک دشمن حیله‌گر و مدبر است و خود را وقف انقلاب اسلامی ایران کرده است. وی با ترسیم منابع قابل‌توجه از دشمنان آمریکا و اسرائیل حمایت کرد: حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی، نیروهای بسیج مردمی، حوثی‌های یمن و بشار اسد سوریه.»

در ادامه اسرائیل تایمز به روایت داستان ترور شهید سلیمانی می‌پردازد و به معتقد است که تظاهرات جلوی سفارت موجب این تصمیم شده است.

در پی اعتراضات جلوی سفارت آمریکا در بغداد، ترامپ که پیش از این وعده داده بود «جنگ‌های بی‌پایان» خاورمیانه خارج خواهند شد تغییر موضع داد و دستور داد که 4750 سرباز را به منطقه اعزام کنند و ایران را به تنش در منطقه و سازمان‌دهی تظاهرات کنندگان متهم کرد. همان‌طور که وی توییت کرد: ایران مسئولیت جان‌باختگان یا خسارات وارده به هر یک از امکانات ما را به عهده می‌گیرد. آن‌ها یک هزینه بسیار بزرگ را پرداخت می‌کنند! این‌یک هشدار نیست، یک تهدید است. سال نو مبارک!

یک روز بعد از تهدید ترامپ، وزیر دفاع آمریکا هشدار داد که اگر نشانه‌هایی مبنی بر حملات بیشتر قریب‌الوقوع باشد، ایالات‌متحده پیش از حمله آنان به نیروهای طرفدار ایرانی در عراق و سوریه حمله خواهد کرد. وی در اظهارنظر قابل‌توجهی گفت: «بازی تغییر کرده است.» اندکی پس از اعلام وی، یک هواپیمای بدون سرنشین MQ-9 Reaper چهار موشک را به سمت دو وسیله نقلیه که از فرودگاه بغداد خارج شده بودند شلیک کرد و سلیمانی و هشت نفر از همکاران آن‌ها را به قتل رساند.

اسرائیل تایمز در خصوص چیستی انتقام سخت از سوی ایران می‌نویسد: «ایران ممکن است سعی کند به پایگاه‌های ایالات‌متحده در عراق، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگر کشورهای طرفدار آمریکایی ضربه بزند. از طرف دیگر، ایران ممکن است موشک‌هایی را برای تأسیسات نفتی خلیج‌فارس پرتاب کند. البته اسرائیل می‌تواند یک هدف باشد! در جبهه دیگر، ایران ممکن است برنامه هسته‌ای خود را تسریع کند. از زمانی که ایالات‌متحده توافق هسته‌ای ایران را رها کرد، ایران هر دو ماه یک‌بار به نقض تدریجی آن را آغاز کرده است. ایران هنوز ممکن است غنی‌سازی اورانیوم را دوباره شروع کند.»[2]

یدیعوتآحارونت: قاآنی از چشم غرب دورمانده بود

 روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونت یکی دیگر از رسانه‌های اسرائیلی بود که به ترور شدن سردار سلیمانی واکنش نشان داد. واکنش این رسانه صهیونیستی به جانشین سردار سلیمانی است. او در یادداشتی در خصوص سردار قاآنی نوشته است: «اسماعیل قاآنی که 5 سال پیش اعتراف کرد موشک‌های غزه را تأمین می‌کنند، اکنون مسئولیت نیروی قدس را بر عهده دارد و بر هرگونه انتقامی را که ایران قصد دارد علیه ایالات‌متحده بگیرد نظارت خواهد کرد.»

یدیعوت آحارونت در ادامه می‌نویسد: «اسماعیل قاآنی همانند سلف خود، در دهه 1980 با جنگ هشت‌ساله ایران با عراق روبرو شد و بعداً به نیروی قدس پیوست. نگاهی به لیست تحریم‌های غربی نشان می‌دهد باآنکه وی مدت طولانی یکی از مقامات در سازمان (سپاه قدس) بوده است اما هنوز ناشناخته مانده است!»

البته نویسنده در ادامه به این اشاره می‌کند که سردار قاآنی در سال 2012 به اتهام همکاری مالی با سپاه قدس تحریم شده است.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه به بخشی از سخنان رهبری در حکم جدید سردار قاآنی اشاره می‌کند: «در اعلام قاآنی به‌عنوان جانشین سلیمانی، آیت‌الله علی خامنه‌ای او را یکی از برجسته‌ترین فرماندهان در خدمت ایران خواند.»

یدیعوت آحارونت مدعی است تحلیلگران غربی بر این باورند که سلیمانی در حالی بر کشورهای همسایه غربی ایران متمرکز می‌کرد، قاآنی نیروهای کشورهای شرقی ایران یعنی افغانستان و پاکستان را مدیریت می‌کرده است.[3]

دبکافایل: اسرائیل از نقش مستقیم فرار کرد

و‌‌ب‌سایت اسرائیلی دبکا در گزارشش از عملیات روز جمعه، احتمال مشارکت اطلاعاتی اسرائیل در این حمله را داده است. دبکا این موضوع را به نقل از چند مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی مطرح کرده است.

این سایت اسرائیلی که به نهادهای امنیتی اسرائیل هم نزدیک است در گزارشش سعی کرده ضمن آنکه تلویحاً نقش اسرائیل را بپذیرد به چرایی بر عهده گرفته شدن این تصمیم از سوی ترامپ توضیحاتی بدهد.

در یادداشت دبکافایل آمده است: «با توجه به اینکه سفر قاسم سلیمانی از دمشق به بغداد انجام شده است، ادعای نقش داشتن اسرائیل در این حمله به این معناست که رفت‌وآمدها و برنامه سفر سلیمانی در پایتخت سوریه توسط اسرائیل رصد اطلاعاتی می‌شده است. کمک اطلاعاتی اسرائیل به آمریکا برای هدف قرار دادن قاسم سلیمانی به این معنا است که او در تیررس جاسوسان این کشور و احتمالاً پهپادهای اسرائیلی قرار داشته ولی به دلایلی این ترور در پایتخت سوریه انجام نشده است. اگر این ادعا درست باشد، اسرائیل ترجیح داده تا جای ممکن خود را از عواقب ناشی از کشته شدن قاسم سلیمانی مصون نگاه دارد و اجرای این برنامه خطرناک را به شریک امنیتی ابرقدرتش بسپرد.»

دبکا فایل در ادامه صراحتاً توضیح می‌دهد که چرا در دمشق حاج قاسم سلیمانی ترور نشده است: «سؤال دیگر این است که اگر اطلاعات سفر سلیمانی از سوی اسرائیلی‌ها به آمریکا منتقل‌شده، چرا آمریکا در دمشق او را هدف قرار نداد؟ این موضوع می‌تواند دو دلیل داشته باشد. اول اینکه اجرای این نقشه در دمشق نگاه‌ها را از همان ابتدا به‌سوی اسرائیل جلب می‌کرد و حتی اگر آمریکا به شکل رسمی مسئولیت آن را می‌پذیرفت، امکان جدا کردن نقش اسرائیل وجود نداشت. دومین پاسخ می‌تواند این باشد که آمریکا نه فقط به دنبال حذف قاسم سلیمانی که به دنبال از میان برداشتن ابومهدی، مهم‌ترین چهره نزدیک به سپاه قدس در عراق هم بوده است».[4]

ترور؛ بدون استراتژی نبوده است

دبکافایل در گزارشی دیگر به این مسئله می‌پردازد که این ترور چه اهدافی داشته و به دنبال پاسخ به این اتهام است که ترور و تصمیم از سوی نتانیاهو بدون برنامه‌ریزی بوده است.

این ترور اهداف پیش تعیین‌شده دولت ترامپ را پیش می‌برد: پایان دادن به کنترل شبه‌نظامیان افراطی شیعه بر بغداد و بیرون راندن آن‌ها؛ ایجاد حاکمیت دولت عراق در پایتخت (تحت یک نیروی هوایی آمریکا).

به‌احتمال زیاد این یک ابتکار عمل آمریکایی بدون شرکای ائتلاف اروپایی بوده است. وزیر امور خارجه مایک پومپئو روز جمعه گفت: «بریتانیا، فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها باید همه بدانند که آنچه ما انجام دادیم زندگی در اروپا را نجات داد!».[5]

پانوشت:

[1] https://www.haaretz.com/opinion/editorial/iran-is-still-a-threat-1.8353494

[2] https://blogs.timesofisrael.com/soleimanis-death-could-inflame-the-mideast/

[3] https://www.ynetnews.com/magazine/article/HJv1KLAyI

[4] https://www.independentpersian.com/node/35386

[5] https://www.debka.com/in-a-fresh-air-strike-us-targets-iraqs-pro-iranian-militia-chiefs-after-terminating-their-master/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا