رژیم صهیونیستی

چرا هزاران یهودی از اسرائیل فرار می‌کنند؟ بیایید همراه با هم اینجا را ترک کنیم!

ترجمه: رامین حسین آبادیان

تصاویر مربوط به ورود یهودیان به سرزمین‌های تحت اشغال اسرائیل از جمله برجسته‌ترین سوژه‌های مورد اهتمام رسانه‌های عبری محسوب می‌شوند. این رسانه‌ها به طور گسترده تمام اهتمام خود را بر روی این تصاویر متمرکز می‌‌کنند تا آن‌ها را برای افکار عمومی برجسته سازند. ما در مناسبت‌های مختلف این دست تصاویر را در رسانه‌های اشغالگران به خوبی می‌بینیم. به عنوان مثال، می‌توان به دوران آغازین جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد. همزمان با آغاز این جنگ، تصاویر و فایل‌های ویدئویی متعددی از ورود مهاجران جدید به اسرائیل درحالی که پرچم‌های سفید و آبی در دست داشتند، منتشر شد. آن‌ها با دستان‌شان علامت پیروزی را نشان می‌دادند و پلکان هواپیما پایین می‌آمدند تا وارد اراضی اشغالی شوند. با تمامی این‌ها، آنچه که دولت اشغالگران به صورت تعمدی آن را نادیده می‌انگارند، مسئله یهودیانی است که پس از گذشت مدت زمانی از مهاجرت‌شان، تصمیم به ترک اراضی اشغالی می‌گیرند. در زبان عبری از این پدیده تحت عنوان «یوردیم» یاد می‌شود که به معنای «سقوط» است.

در این خصوص باید گفت که آمارهای مراکز، نهادها و مؤسسات اسرائیلی نشان از آن دارد که تنها دو ماه پس از آغاز جنگ اوکراین، حدود 1800 نفر از یهودیان روس‌تبار از مجموع 5600 نفر از قانون بازگشت استفاده کردند و عازم «مسکو» شدند. این بدان معناست که دو ماه پس از آغاز جنگ اوکراین، یک سومِ یهودیان روس که به سرزمین اشغالی رفته بودند، آنجا را ترک کردند. در همین حال، پس از انتخابات ماه نوامبر گذشته که به دنبال آن افراطی‌ترین دولت تاریخ اسرائیل روی کار آمد، بر تعداد درخواست‌های اسرائیلی‌ها برای دستیابی به تابعیت‌های اروپایی افزوده شد.

آنچه که دولت اشغالگران به صورت تعمدی آن را نادیده می‌انگارند، مسئله یهودیانی است که پس از گذشت مدت زمانی از مهاجرت‌شان، تصمیم به ترک اراضی اشغالی می‌گیرند. در زبان عبری از این پدیده تحت عنوان «یوردیم» یاد می‌شود که به معنای «سقوط» است.

درخواست اسرائیلی‌ها برای دریافت تابعیت فرانسه با 13 درصد افزایش بیشترین میزان درخواست برای دریافت تابعیت اروپا را به خود اختصاص داد. همچنین درخواست برای دریافت تابعیت دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به طور کلی افزایش داشته است. در همین ارتباط، مقامات کشور پرتغال از افزایش 68 درصدی درخواست‌های اسرائیلی‌ها برای دستیابی به تابعیت این کشور خبر دادند. این درحالی است که کشورهایی نظیر لهستان، آلمان نیز دو ماه پس از آغاز جنگ اوکراین اعلام کردند که درخواست اسرائیلی‌ها برای دستیابی به تابعیت این کشورها به میزان 10 درصد افزایش یافته است.

به هر حال، باید به این مسئله توجه داشت که مهاجرت یهودیان از اسرائیل به هیچ وجه مسئله جدیدی نیست که دیروز و امروز اتفاق افتاده باشد. از زمان تأسیس دولت اشغالگران در اواخر دهه 40 «مهاجرت معکوس» به یک پدیده فراگیر در اراضی اشغالی تبدیل شد. به عنوان مثال، در حد فاصل میان‌ سال‌های 1948 تا 1950 بود که 10 درصد از مهاجران یهودی، اراضی اشغالی را ترک کردند. از همان زمان، اشغالگران تصمیم گرفتند محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را برای جلوگیری از خروج یهودیان از اراضی اشغالی وضع نمایند. در همین ارتباط، آن‌ها پس از سال 1950 در بسیاری از موارد، درخواست‌های اسرائیلی‌ها برای خروج از اراضی اشغالی را به بهانه‌های مختلف رد کردند.

از زمان تأسیس دولت اشغالگران در اواخر دهه 40 «مهاجرت معکوس» به یک پدیده فراگیر در اراضی اشغالی تبدیل شد. به عنوان مثال، در حد فاصل میان‌ سال‌های 1948 تا 1950 بود که 10 درصد از مهاجران یهودی، اراضی اشغالی را ترک کردند.

علیرغم سختگیری‌ها و محدودیت‌های فراگیری که برای جلوگیری از مهاجرت یهودیان از اراضی اشغالی به کار گرفته شده، همزمان با دهمین سالروز تأسیس دولت اشغالگران در سال 1958 بود که 100 هزار مهاجر توانستند اراضی اشغالی را ترک کنند. همچنین در اوایل سال 1967 هم بیش از 180 هزار اسرائیلی از اراضی اشغالی مهاجرت کردند. آمارهای فراگیر خروج از اراضی اشغالی درحالی به ثبت رسید که دولت اشغالگر سلسله قوانین محدودیت‌زا و سخت‌گیرانه‌ای را در مقابل یهودیانِ خواهان مهاجرت قرار داده بود.

در اینجا باید به این مسئله اشاره کنیم که در طول دهه‌های گذشته، اوضاع امنیتیِ نابسامان، عامل اصلی مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی بوده است. همین اوضاع امنیتی باعث شد تا یهودیان در طول سال‌های 1987 تا 2000 دست به مهاجرت بزنند. در آن زمان، مهاجران اتحاد جماهیر شوروی (سابق) اراضی اشغالی را به سمت کشورهای دیگر ترک کردند. پس از اوضاع امنیتی، وخامت اوضاع اقتصادی و فقدان عدالت اقتصادی در اراضی اشغالی، یهودیان را برآن داشته تا به فکر مهاجرت بیفتند. همچنین آن دسته از یهودیان که امیدشان را نسبت به ظهور و بروز هرگونه راهکار صلح و سازش با فلسطینیان از دست دادند، به گزینه مهاجرت روی آوردند. این ناامیدی خود به یکی از عوامل تشدید موج مهاجرت معکوس مبدل گشته است.

در طول دهه‌های گذشته، اوضاع امنیتیِ نابسامان، عامل اصلی مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی بوده است. همین اوضاع امنیتی باعث شد تا یهودیان در طول سال‌های 1987 و 2000 دست به مهاجرت بزنند.

تجربه سال‌ها و دهه‌های گذشته به بسیاری از مهاجران ثابت کرده است که اراضی اشغالی به هیچ وجه آن «سرزمین رؤیاها» و یا آن «سرزمین شکوفا» که به یهودیان وعده داده شده بود، نیست. بر این اساس، بدون هیچگونه شک و تردیدی باید گفت که اسرائیل دیگر به دولتی که در 5 دهه اول تاریخش بود، هیچ شباهتی ندارد. اسرائیل دیگر سرزمینی نیست که از سراسر جهان به آن مهاجرت کنند. دولت اسرائیل اعلام کرده است که تصمیم دارد قوانین مربوط به اعطای تابعیت اسرائیلی را تغییر دهد. هدف از تلاش‌ها برای ایجاد تغییر در قوانین مذکور، این است که مهاجران جدید در اراضی اشغالی نتوانند به راحتی و خیلی زود اراضی اشغالی را ترک کنند. جای هیچگونه شک و تردیدی وجود ندارد که اتخاذ چنین سیاست‌ها و تصمیماتی از سوی دولت اشغالگر تنها موجب افزایش میزان نفرت مهاجران یهودی از آن‌ها خواهد شد. بدیهی است که تشدید نفرت مهاجران یهودی از مقامات دولت اشغالگر، موجب گسترش پدیده «مهاجرت معکوس» در طول سالیان آتی خواهد شد و آن را بیش از پیش تشدید خواهد کرد.

میدان الجزیره

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا