عراقمعرفی کتاب

معرفی کتاب «عراق جدید» (حزب الدعوه از اعتراض تا اقتدار)

اثر حاضر که توسط فاطمه کسایی زاده نوشته شده، به دنبال این است تا نقش حزب الدعوة در بحران امنیتی عراق جدید را مورد واکاوی قرار دهد و به نقش بارز این حزب در تحولات سیاسی عراق پس از صدام تا دوره نخست وزیری حیدر العبادی بپردازد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، حزب الدعوة را به عنوان متغیر مستقل، و سامان سیاسی عراق را به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار می دهد. تبیین نگاه حزب به دیگر جریان های موجود در عراق، اشاره به وضعیت فکری-سیاسی جریان ها واقلیت های دیگر این کشور، بررسی ساختار سیاسی عراق صدام و پسا صدام و چگونگی ظهور و نفوذ داعش در خاک عراق از جمله مسائلی است که نگارنده به آن توجه داشته است.

علی اکبری

در سرزمین عراق از سال 1914 م تاکنون اتفاقات سیاسی _ اجتماعی بزرگی رخ داده است. ساقط شدن حکومت عثمانی و اشغال آن توسط استعمار انگلیس، قیام ثوره العشرین علیه انگلیسی‌ها، روی کارآمدن چپ‌ها و سپس حزب بعث، جنگ بین ایران و عراق، سقوط صدام، ظهور داعش و… از جمله اتفاقات مهم این دوره تاریخی است.

یقینا احزاب و گروه های مردمی عراق در ظهور این اتفاقات، نقش ویژه و موثری داشته اند. حزب الدعوه الاسلامیه یکی از اثرگذار ترین احزاب عراقی در تحولات 1957 تاکنون به شمار می رود. این حزب به عنوان اولین حزب اسلامی تشکیلاتی و سازمان یافته توسط علامه عسکری و با همراهی شاگردان شهید سید محمد باقر صدر، در بحرانی ترین شرایط سیاسی عراق یعنی انتقال حکومت از سلطنتی به جمهوری تاسیس شد، و تاکنون سه تن از اعضای این حزب، یعنی ابراهیم الجعفری، نوری المالکی و حیدر العبادی زمام امور را به دست گرفته اند.

اثر حاضر که توسط فاطمه کسایی زاده نوشته شده، به دنبال این است تا نقش حزب الدعوه در بحران امنیتی عراق جدید را مورد واکاوی قرار دهد و به نقش بارز این حزب در تحولات سیاسی عراق پس از صدام تا دوره نخست وزیری حیدر العبادی بپردازد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، حزب الدعوه را به عنوان متغیر مستقل، و سامان سیاسی عراق را به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار می دهد. تبیین نگاه حزب به دیگر جریان های موجود در عراق، اشاره به وضعیت فکری-سیاسی جریان ها واقلیت های دیگر این کشور، بررسی ساختار سیاسی عراق صدام و پسا صدام و چگونگی ظهور و نفوذ داعش در خاک عراق از جمله مسائلی است که نگارنده به آن توجه داشته است.

در بخشی از این کتاب آمده: «حزب الدعوه، مجلس اعلای اسلامی و گروه صدر از احزاب شیعی عمده عراق هستند که در کنار رهبران مذهبی چون آیت الله سیستانی، در ساختار سیاسی جدید عراق دارای بیشترین تاثیرگذاری اند. این احزاب در قالب ائتلاف عراق یکپارچه، فدرتمند ترین بلوک سیاسی در پارلمان عراق را تشکیل می دادند و در دولت نیز پست نخست وزیری و بخش عمده ای از پست های وزارتی را به خود اختصاص دادند. اما با وجود این، رهبران شیعی در خصوص مسایل عراق دارای دیدگاه ها و رویکردهای  متفاوت و حتی متناقضی هستند. این مساله استحکام ائتلاف شیعی را تحت تاثیر قرار داده و در قالب هایی چون خروج صدریون از دولت و پارلمان و حتی درگیری جیش المهدی با دولت مالکی نمودار شده است.[1]

کتاب مذکور در چهار فصل نگارش یافته است :

  • احزاب سیاسی معاصر و حزب الدعوه
  • ساختار سیاسی عراق پس از صدام حسین
  • نقش حزب الدعوه در عراق جدید
  • نتیجه گیری و برآورد استراتژیک عراق آینده

قابل ذکر است که این اثر در 168 صفحه توسط نشرنگاه معاصر در سال 1396 به چاپ رسیده است.

پانوشت:

[1] عراق جدید، ص 93

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا