تحلیل مسائل روز

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد / آیا شهادت حاج قاسم جزو الطاف خفیه الهی است؟

شهادت سردار بزرگ اسلام برای همه‌مان سخت بود؛ البته برای امام‌مان بیشتر. گریه‌های امام بر پیکرش دل‌هامان را بیشتر سوزاند. این سرداران بزرگوار با سقاوت قلب و قماربازی نظام آمریکا به شهادت رسیدند. اما حال که از منظر دیگری که می‌بینیم، عبارت «از الطاف خفیه الهی» امام خمینی(ره) به گوش‌مان می‌رسد. عبارتی که امام خمینی(ره) در واکنش به شهادت فرزند عزیزش بیان کرد.
لطف خفیه الهی! چگونه؟

1. در زمانی که دولتی بسیار ناکارآمد، ضعیف و دیکتاتور در ایران بر سر کار است که سعی دارد مومنان را ناامید از نظام اسلامی کند و علیه مستضعفان داخلی و خارجی فعالیت های بسیاری کرده است و عمق راهبردی انقلاب اسلامی را از کوره‌های آجرپزی و حاشیه شهرها تا فلسطین و کشمیر هدف قرار داده است، رهبر معظم انقلاب بارها بیان داشتند که «تقدیر خداوند این است که این ملت را پیروز کند» و «ان معی ربی سیهدین» و «ولینصرن الله من ینصره» و بسیار عبارت‌هایی از این دست که نشان دهنده مدد دائمی الهی به کشور طالب ظهور است. آن هم در حالی که «حتی یقول الرسول و الذین معه متی نصر الله». عزارداری های بی نظیر در گوشه گوشه ایران نمادی از این لطف بود. آن هم زمانی که دوقطبی‌ها و چند قطبی‌ها علیه ذهن و زندگی مردم به اوج رسیده بود. مردمی که داشتند خسته می‌شدند.

2. بعد از فتنه عمیق و دقیق سوریه، رابطه‌ی جمهوری اسلامی با اسلام‌گرایان جهان رو به سردی و تیرگی گرایید و کسی نبود که جواب درستی به سوالات آن ها بدهد. البته حرف‌هایی زده شد ولی بسیار کم بود. آن‌ها تصور می‌کردند که از طرفی ایران پای میز مذاکره با آمریکا نشسته است و از طرفی به خاطر منافع ملی و توسعه طلبی (نه دفاع از مردم) در سوریه حضور دارد. فکر می‌کردند که دشمنی ایران و آمریکا تمام شده است و ایران از شعارهای انقلابش فاصله گرفته است. شهید شدن سردار عزیزمان توسط خود آمریکا و به دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا کلیشه‌های ذهنی را عوض کرد. البته حضور رئیس دفتر سیاسی حماس در مراسم تشییع و سخنرانی او علی رغم اختلاف نظر با ایران، در این تغییر تصویر ذهنی موثر بود. لازم به ذکر است که این تازه ابتدای راه بازسازی روابط است و نیاز به جهد بلیغ دارد.

3. چندی پیش کشور عراق و لبنان دستخوش اعتراضات مردمی شد. تظاهراتی که به حق بود و هم مرجعیت دینی اعلی عراق آیت الله سیستانی و هم سید حسن نصرالله از اصل آن حمایت کردند. در این خروش مردمی نیروهایی ورود کردند و سمت و سوی شعارها به ضدیت با ایران چرخش پیدا کرد. حضور ایران در منطقه مورد خدشه گروه‌های مردمی شد. شهادت سرداران ایران و عراق و آمیختن خون دو ملت قریب، این توطئه را ناکام گذاشت. در لبنان هم سخنرانی دقیق سید حسن نصر الله (حفظه الله) و البته حضور فعالانه او در تظاهرات مردمی اجازه تغییر چشمگیر شعارها را نداد.

4. عراق کشور ضد آمریکایی نیست. این امر دلایلی دارد از جمله اینکه آمریکا بعد از حمله به صدام و اعدام او، در واقع مردم این کشور را نجات داد. از دیگر دلایل می‌توان به گستره فعالیت‌های فرهنگی آمریکا در آن کشور اشاره کرد که آیلپ یکی از آن هاست. به همین سبب بزرگترین سفارت آمریکا در جهان در عراق است و همان منطقه سبزی که گاهی اسمش را می‌شنویم. بعد از حضور گروه‌های مردمی و نظامی روبروی این سفارت و تلاش برای نشان دادن اعتراضات خود به دخالت‌های آمریکا و حماقت و جنایت شقی‌ترین اشقیاء در شهادت سرداران اسلام در واقعه اخیر، برای اولین بار در حرم امام حسین(ع) ندای «مرگ بر آمریکا» بلند شد و این گفتمان با تشییع های با شکوه در بغداد، کاظمین، کربلا و نجف قوت گرفت. همچنین تصویب قانونی برای بسترسازی جهت خروج آمریکا از عراق در مجلس این کشور نقطه عطفی در روابط بغداد و واشنگتن بود. امروز خبر آمادگی خروج نیروهای آلمان و ایتالیا آمد. البته آمریکا تهدید به تحریم کرد که در این صورت شکست دیگری بر شکست‌هایش افزوده خواهد شد.

5. بعد از تهدید انتقام سخت از طرف رهبر معظم انقلاب، ملت‌های منطقه قوت تازه‌ای گرفتند. و راهپیمایی ها در کشورهای مختلف جدی تر پیگیری شد. و البته ترس سربازان و سردمداران آمریکا به اوج رسید و قدرت ایران و مردم بزرگوارش را ناخودآگاه تقویت شد. تا الان بدون هیچ توضیحی سفیر آمریکا در افغانستان و رئیس دفتر وزیر دفاع آمریکا (رئیس کارمندان پنتاگون) استعفا داده است. کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی نتانیاهو اظهار کردند که در ترور حاج قاسم سلیمانی شریک نبوده‌اند. مستندساز، خواننده و فعالان توییتری غربی هم پیام‌هایی چه به فارسی و چه به انگلیسی خطاب به ایران داشته‌اند و خواستار عدم حمله به آمریکا شده بودند. حاج قاسم سلیمانی مهم‌ترین فرد در گسترش این قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران بود اما نمود واقعی آن بعد از شهادت خودش بود. «فقذف فی قلوبهم الرعب»

در نهایت آن چه گفته شد خلاصه ای از اتفاقات پیش آمده بعد از فاجعه دردناک اخیر بود. فاجعه ای که قلب‌هایمان را سوزاند. اما آثار و برکات زیادی داشت، دارد و خواهد داشت. به قول عزیزی که می‌گفت «اتفاقات کشور و منطقه به گره کوری تبدیل شده بود و خداوند این لطف خفیه‌اش را در حق مردم روا داشت تا گره‌ها باز شود.»

این گره ها به توفیق الهی باز خواهد شد اگر هوشمند، قاطع و دقیق باشیم. انتقام سخت ما حتما باید در حوزه نظامی و در اسرع وقت باشد کما اینکه امروز پایگاه هوایی عین الاسد با موشک ها و راکت ها تخریب جدی شده است و پیش بینی می‌شود که تلفات زیادی داشته باشد. البته ریشه‌کن کردن حضور آمریکا در کشورهای آسیا، آفریفا و آمریکای لاتین نیاز به جهاد کبیر مستمر چندین ساله در حوزه فرهنگی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا