تجربه نگاریکشور شناختمسلمانان در غرب

برنامه ای برای تأثیرگذاری بر جامعه غربی نداریم

شجره، مدیر انجمن حقوق بشر اسلامی لندن گفت: انقلاب در تمام دنیا و حتی در غرب و آمریکای جنوبی و بین غیرمسلمانان یک بیداری ایجاد کرد ولی متاسفانه ما از این موقعیت نتوانستیم استفاده کنیم.

 نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی اولین تلنگری بود که ما را متوجه اهمیت مخاطب غربی کرد. از طرف دیگر جریاناتی مثل اخوان المسلمین سالهاست سرمایه گذاری بسیاری در مغرب زمین انجام داده اند. ظرفیت مسلمانان ساکن غرب و فعالیت هایی که مسلمانان در آن دیار انجام می دهند، موضوع گفتگوی ما با مسعود شجره، مدیر انجمن حقوق بشر اسلامی لندن بود؛

*دکتر سیدحسین نصر چندی پیش در مصاحبه با مهر گفت که مسلمان ساکن غرب در تمدن اسلامی جایگاه ویژه ای دارند. اخوان المسلمین حدود ۳۰ سال است که سرمایه گذاری عظیمی روی مسلمانان غرب انجام داده است. به نظر شما مسلمانان غرب چه ظرفیت هایی دارند؟

مسلمانان ساکن غرب برخلاف مسلمانان سایر مناطق که تحت سرکوب بودند، تنها گروه هایی هستند که می توانند صدای مظلومان اسلام باشند. اینجا امکاناتی هست که در کشورهای اسلامی نیست. به خاطر همین خیلی از گروه های مختلف روی مسلمانان غرب سرمایه گذاری کردند. اخوان المسلمین بیش از دیگران به این کار روی آورد.

*یک تحلیلی که اخوانی ها دارند این است که در غرب بافت جمعیتی به نفع مسلمانان در حال تغییر است و خود مسلمانان غرب نیز افراد نخبه ای هستند، لذا با سرمایه گذاری روی آنها و همکاری با ساختارهای غربی، می شود غرب را از درون تصرف کرد. به نظر شما چنین چیزی ممکن است؟

این یک خواب بلکه یک کابوس است! در تاریخ اسلام و در آیات قرآن، اینکه ما بخواهیم برویم در داخل یک سیستم و از درون آن را تغییر دهیم، کاربرد نداشته است. حضرت موسی(ع) که حتی شاهزاده بودند، مجبور شدند بیایند بیرون و از بیرون مبارزه را پی بگیرند. اما ما اینجا کسانی را داریم که شاهزاده هم نیستند و به عنوان نوکر می خواهند وارد سیستم شوند و فکر می کنند اگر به عنوان نوکر وارد سیستم شوند می توانند آن را عوض کنند! این هیچ وقت عملی نبوده.

اینها با این رویکردهای لیبرالی که درپیش گرفته اند باعث شده اند که بهترین جوانان ما بروند داخل ساختارهای غربی و در آنجا مثل آسیاب پودر بشوند و بیرون بیایند. مثلا نمونه موفقی که عرضه می کنند شهردار لندن است که مسلمان است. من شخصا این فرد را از جوانی اش می شناختم و در کمیته هایی با هم همکاری داشتیم. او از جوانی رویای نخست وزیر شدن داشت. فرد باهوش و تحصیلکرده ای است و از بهترین وکلای حقوق بشری تبعیض نژادی است. او آمد داخل سیستم و چندین مسئولیت به عهده گرفت.

ایشان برای اینکه داخل سیستم ترقی بکند مجبور شد تمام عقاید خود را زیرپا بگذارد. وقتی که انتخابات شهرداری بود او اول از همه گفت که ما باید بحث کنیم که آیا واقعا در لندن حجاب واجب است یا نه؟! بعد گفت ما نباید کالاهای اسرائیلی را تحریم کنیم و این کار تبعیض است. بعد گفت قول می دهم اگر انتخاب بشوم بزرگترین جشن سالروز تولد اسرائیل را برگزار خواهم کرد و نتانیاهو را نیز دعوت می کنم! دو روز بعد از انتخاب شدنش هم جلسه ای با سفیر اسرائیل گذاشت.

ببینید سیستم با کسی شوخی ندارد! اگر ما بخواهیم برویم داخل سیستم و از داخل آن را عوض کنیم، سیستم ما را عوض می کند! اگر شما مبارزه علیه باطل را کنار بگذارید برای اینکه داخل سیستم بشوید چه فایده ای دارد؟

متاسفانه الان در انگلیس فضایی ایجاد شده که عده ای از مسلمانان می گویند که ما باید با ظالمین همدست بشویم که به یک جایی برسیم و بتوانیم منافعی برای خود کسب کنیم. متاسفانه این تئوری به جایی رسیده که مثلا در ماه مبارک رمضان امسال بعضی مراکز اسلامی و حتی شیعه لندن، خاخام های صهیونیست را آوردند برای سخنرانی درمورد اهمیت روزه گرفتن! در محرم گذشته یکی از مساجد تشیع لندن یک خاخام صهیونیست طرفدار اسرائیل را آورد که درباره امام حسین(ع) سخنرانی کند! متاسفانه فقط اخوانی ها نیستند که چنین رویکردی دارند. این یک مرضی است که به جان بسیاری از مسلمانان غرب افتاده است.

یک مومن باید مبارز باشد. تمام ائمه ما شهید شدند. اگر آنها می خواستند با سیستم طاغوت آن دوره همکاری کنند که شهید نمی شدند. هیچ کدام وارد سیستم نشدند و بخواهند از درون آن را تغییر دهند. وقتی برای ائمه امکان تصرف از درون ساختارها نبوده، برای من و شما هم چنین امکانی نیست.

*جمهوری اسلامی در این ۳۷ سال در غرب چه فعالیت هایی داشته است؟ به نظر شما جمهوری اسلامی در این منطقه موفق بوده است؟

انقلاب اسلامی واقعا دنیا را تکان داد. انقلاب در تمام دنیا و حتی در غرب و آمریکای جنوبی و بین غیرمسلمانان یک بیداری ایجاد کرد. ولی متاسفانه ما از این موقعیت خود نتوانستیم استفاده کنیم و اجازه دادیم دشمنان ما خرده خرده جلو بیایند. مثلا عربستان سعودی در کشورهای غربی و جاهای دیگر واقعا فعالیت های عظیمی داشته است.

فعالیت های ما دو شکل کلی دارد. یکی از طرف چارچوب های وزارت امور خارجه است که حدود ۲۰ سال است هیچ فعالیت مردمی نداشته است. فعالیت آن بین دولتمردان بوده است. کار آن ها این بوده که روابط دولت ایران و غرب را روابطه حسنه ای نگه دارند.

از طرف دیگر گروه هایی مثل جامعه المصطفی داریم که در سال تعداد زیادی از طلاب را تعلیم می دهند و به تبلیغات فقهی، قرآنی و … در غرب می پردازند. خلایی که اینها دارند این است که وارد حوزه تاثیرگذاری بر اجتماع نمی شوند. برنامه آنها صرفا سرویس دادن به شیعیان منطقه است. مثلا در ماه مبارک رمضان، محرم، ایام فاطمیه و … برای شیعیان برنامه های مذهبی دارند. ولی برنامه ای برای تاثیرگذاری بر جامعه غرب ندارند. مسائل اجتماعی و سیاسی را مطرح نمی کنند و بیشتر بر همان مباحث صرفا دینی تکیه می کنند.

لذا به غیر از یکی دو گروه، بقیه اصلا دنبال این نیستند که دنبال تاثیر و تغییر در جامعه غرب باشند.

*تحلیل شما از نتایج نامه رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی چیست؟ این نامه چه اثراتی داشت؟

تبلیغاتی که روی این نامه شد یک طرف و خود نامه حضرت آقا یک طرف دیگر! ایشان دید خیلی عمیقی دارند. دید ایشان دقیقا برعکس دیگران است که در غرب فعالیت دارند. یعنی ایشان دنبال تاثیر و تغییر در جامعه غرب هستند. دنبال این نیستند که صرفا روی حزب اللهی ها و شیعیان و حتی مسلمانان تاثیر بگذارند، بلکه دنبال تاثیرگذاری بر کل اجتماع هستند.

این نامه اثر خوبی داشت. ما حرف های خوبی برای زدن داریم. اسلام ناب محمدی ما خیلی جذاب است. ولی وقتی شما می خواهید این حرف را به گوش مردم برسانید نیاز به وسایلی دارید. مثلا اگر شما در یک اجتماع بزرگ بخواهید سخنرانی کنید نیاز به بلندگو دارید. اگر بلندگو نداشته باشید هرچقدر هم حرف شما جذاب باشد به گوش مخاطب نمی رسد. مشکل ما این است که وسایلی برای اینکه حرف مان را به گوش مخاطب برسانیم نداریم. ارگان هایی نداریم که کارشان تاثیرگذاری روی جامعه غرب باشد.

این نامه خیلی مهم بود. ولی ما پایگاه هایی که بتواند محتوای این نامه را به گوش اشخاص برساند نداشتیم. البته هرکدام ما مسئولیت داریم و باید بلندگوهایی برای رساندن صدای انقلاب به جهانیان ایجاد کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا