تحلیل مسائل روزفلسطینکشور شناخت

تاثیر کرونا بر جامعه رژیم صهیونیستی؛ کاهش اعتماد مردم به دولت اسرائیل

محسن فایضی

موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل(INSS) در یک افکارعمومی سنجی که ماه آگوست 2020 انجام داده، به پیامدهای شیوع کرونا در سرزمین های اشغالی پرداخته است[1]. در این پژوهش به اعتماد عمومی به موضوعات و نهادهای گوناگون اسرائیلی پرداخته است. این گزارش از یک نمونه 1200 نفری از جمعیت بالای 18 سال تهیه شده است. در این یادداشت به بررسی بخشی از این گزارش می پردازیم.

برای درک درست از این گزارش در ابتدا لازم است که این نکته ذکر شود، رژیم صهیونیستی از ابتدای شیوع کرونا جزو صدرنشینان لیست مبتلایان و حتی فوتی های کرونا نسبت به جمعیت بوده است. در روزهای اخیر آمار مبتلایان روزانه در سرزمین های اشغالی به آمار عجیب 7 هزار نفر رسیده است. برای درک این مسئله کافی است به جدول زیر نگاهی بندازیم:

دو نمودار بالا نشان می دهد نسبت مرگ و میر و مبتلایان به کرونا به جمعیت( نفر به میلیون) در اسرائیل ارقام بالایی است که روز به روز در حال افزایش است و در صدر کشورهای درگیر با کروناست.

هم چنین آمار مرکز worldometers نشان می دهد اسرائیل پنجمین کشور مبتلای به کرونا نسبت به جمعیت است. در حالی که اکثر رتبه های نخست این جدول را کشورهای کم جمعیت کسب کرده اند، اما اسرائیل با جمعیت 9 میلیونی در میان کشورهای کوچک خودنمایی میکند.

حالا دوباره برگردیم به نظرسنجی موسسه INSS؛ نخستین مسئله ای که در این گزارش به آن پرداخته شده، اعتماد به نهادهای حکومتی و عملکرد آنان در بحران کروناست.

اعتماد به نهادها و دولت

براساس آمار منتشر شده بیشترین بی اعتمادی مربوط به کنست(پارلمان اسرائیل) با 74 % پس از 3 انتخابات پیاپی برای شکل گرفتنش بود. کابینه دولت با 70 %، وزارت دارایی با 63% و پلیس با 51% درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. بیشترین اعتماد هم به سیستم سلامت اسرائیل با 53% درصد حمایت در کنار 47% بی اعتمادی است.

مقصر یابی در بحرانی شدن وضعیت کرونا

اما در نمودار دوم خواسته شده سازمان و میزان تقصیر آن در بحران کرونا را در مقیاس اعداد 1 تا 4 (1 – کاملا بی تقصیر ، 4 – بسیار مقصر) اعلام کنند. نتایج برای موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل هم جالب بوده است.

در نمودار شماره 2 مقصرین وضعیت کنونی کرونا از دیدگاه شهروندان سرزمین های اشغالی مورد بررسی قرار گرفته است. نتانیاهو و تصمیم گیران سیاسی مقصران نخست وضعیت کنونی و کادر درمان و وزارت دارایی در رتبه های بعدی قرار دارند. برخلاف نمودار بالا اینجا اعتماد به کادردرمانی و سیستم آموزشی کاهش معناداری می یابد. به گونه ای که اسرائیلی ها سیستم سلامت اسرائیل را همانند نتانیاهو و سیاست مداران در رخداد بحران کرونا مقصر می دانند(22% بسیارزیاد، 36% زیاد) و تنها 11 درصد وزارت بهداشت را در این بحران بی مقصر میدانند، حتی کمتر از نتانیاهو.

نظرسنجی از نمودارهای یک و دو نتیجه گرفته، عموم مردم اسرائیل به مدیریت و رهبری نهادهای دولتی درگیر در بحران کرونا اعتماد ندارند و بخش زیادی آن ها را مسئول وضعیت اسفناک اسرائیل در بحران کرونا می دانند.

در این گزارش اشاره شده است که این پژوهش اثبات میکنند که گزارش موسسه دموکراسی اسرائیل در خصوص کاهش اعتماد به پزشکان از ماه مارس تا جولای منطبق بر واقعیت است. براساس آن نظرسنجی این اعتماد از 63% به 40% درصد کاهش یافته است.

چگونه تاثیرگذار باشیم

در نمودار سوم از شهروندان اسرائیلی پرسیده شده راه تاثیرگذاری بر وضعیت کنونی و سیاست های اسرائیل چیست؟

پاسخ ها نشان می دهد علیرغم بی اعتمادی به کنست، همچنان انتخابات مسیر نخست اسرائیلی‌ها (61%)برای تغییر وضعیت است. همچنین دادگاه عالی و تظاهرات با درصد کمتری (57% و 54%) انتخاب مورد قبول اسرائیلی ها برای تاثیرگذاری است. هرچند که این نکته را نباید فراموش کرد مخالفان مسیر تظاهرات و اعتراضات بیشتر از صندوق‌های رای است (46% در مقابل 39%).

از نکات جالب این قسمت آن است که یهودیان سکولار بیش از یهودیان ارتدوکس به تاثیرگذاری از طریق اعتراضات باور دارند. همچنین 85% با خشونت سیاسی برای دست یابی به اهدافشان مخالفت کرده اند. آماری که با پیش از دوران کرونا برابر است.

نگرانی و اضطراب از چه دارید؟

پژوهش دیگر موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، یافتن نگرانی اسرائیلی ها از آینده پیش رویشان است. در این خصوص از شهروندان پرسیده شده چه مواردی برای شما ناخوشایند و آزاردهنده است؟ پاسخ ها قابل تامل بوده است؛ که در نمودار شماره 4 قابل رویت است.

کمترین احساس رضایت و امید در اقتصاد و سلامت بوده، اما برخلاف تصور و ذهنیت های ما ایرانی ها، امنیت بهترین وضعیت را در مقابل اقتصاد، سلامت و دموکراسی کسب کرده است.

براساس پاسخ پرسش شوندگان، 84% در اقتصاد، 78% در سلامت و 68% در وضعیت دموکراسی اسرائیل احساس نارضایتی و نگرانی کرده اند. درحالی که نارضایتی در حوزه امنیت 59% است. آماری که نشان دهنده چالش جدی پیش روی رژیم صهیونیستی در 3 حوزه اقتصاد، بهداشت و دموکراسی در سال پیش روست.

آسیب کرونا بر زندگی فردی

در بخش دیگری از این پژوهش پرسیده شده کرونا بر 3 حوزه از زندگی شان اعم از اقتصاد، سلامت جسمی و سلامت روان چه تاثیراتی داشته است. اقتصاد بیشترین تاثیر منفی را بر زندگی اسرائیلی ها داشته و این پاسخ به نوعی تائید کننده صحت پاسخ های پیشین این پژوهش است. مسئله ای که بیش از قبل نشان می دهد چالش نتانیاهو در ماه های پیش رو برای ماندن بر قدرت مسئله اقتصاد، بیکاری و چالش تاثیر قرنطینه و محدودیت های اجتماعی بر کسب و کارها خواهد بود نه امنیت و سیاست های منطقه ای اش. سلامت جسمی کمترین آسیب را داشته(16%) اما سلامت روانی حدود 44% آسیب جدی دیده اند.

وضعیت اجتماعی اسرائیل چگونه است؟

موسسه The Institute for National Security Studies در پایان این افکار سنجی به جمع بندی پرداخته که در ادامه به صورت تیتروار مرور میکنیم:

  • بحران اعتماد میان مردم و دولت
  • عدم اطمینان دولت به مسئولیت پذیری مردم و بالعکس؛ با این روند مهار کرونا دشوار خواهد بود
  • مشروعیت بالایی برای تغییر رویه از مسیر اعتراضات در میان مردم وجود دارد
  • کرونا بر حوزه های گوناگونی تاثیرگذاشته؛ اما بیشتر مشکلات در اقتصاد رخ داده
  • این نظرسنجی به نقطه ضعف در سیاست های ملی در زمان بحران ها اشاره میکند
  • دولت باید به این موضوعات توجه کند: اعتماد متقابل میان مردم و دولت، روابط بین جامعه و دولت، اولویت قراردادن گروه آسیب پذیر و محروم، ارائه اطلاعات شفاف به مردم.

پانوشت:

[1] https://www.inss.org.il/publication/coronavirus-inss-survey/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا