تحلیل مسائل روزفلسطین

تحلیلی بر رخنه به منزل وزیر جنگ اسرائیل؛ خانه‌ای از شیشه!

سید عرفان الدین افضلی

اتفاق اخیر در خصوص دستگیری یک جاسوس در منزل وزیر جنگ اسرائیل، تنها یک حادثه نیست، بلکه به عنوان یک شوک غیرمنتظره برای رهبران اسرائیل به حساب می‌آید. این اتفاق حاوی دو پیام بسیار مهم برای دوستان و دشمنان اسرائیل در عرصه بین‌الملل است؛ اولا پیامی امنیتی و دوما پیامی سیاسی.

دستگاه امنیت داخلی اسرائیل چندی پیش اعلام کرد، عومری گورین که به عنوان سرتیم نظافت در منزل بنی گانتس مشغول به کار بوده به جرم جاسوسی برای ایران و کمک به پیشبرد اهداف آن در خاک اسرائیل دستگیر شده است. طبق شواهد گورین با ارسال برنامه جاسوسی بر روی لپتاب شخصی گانتس و ارسال تصاویری از قسمت‌های مختلف منزل که اسناد محرمانه در آن نگهداری می‌شده، از طریق پلتفرم تلگرام برای ایران اقدام به جاسوسی کرده است.

گورین 34 ساله یک یهودی با ملیت اسرائیل است که از سالها پیش و از زمانی که گانتس در سمت رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، به عنوان یکی از مهمترین مسئولیت‌های حساس و خطیر در دولت اسرائیل، مشغول به کار بود در منزل وی کار می‌کرد.

روزنامه اورشلیم پست با رعایت قانون «مجاز به انتشار» اطلاعاتی از ارتباط این کارگر نظافت با هسته مجموعه هکریblack shadow منتشر کرد و مدعی شد گورین داده‌های فوق محرمانه را با تکنولوژی‌های خاص از لپتاب گانتس استخراج کرده به این گروه انتقال داده است.

اگر کمی دقیق‌تر اطلاعات و اخبار را بررسی کنیم، می‌بینیم این اولین باری نیست که چنین اتفاقی در اسرائیل رخ می‌دهد و اگر پیشینه این جدال بررسی شود خواهیم دید این اتفاق بخشی از جنگ دیرینه ایران و اسرائیل در تمام سطوح است. از جنگ‌های سایبری سرد که تازگی افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است، تا تعرضات فیزیکی اخیر در دریای سرخ بین دو کشور. اما عملیات اطلاعاتی اخیر ایران که بر هوشمندی اطلاعات استوار و از حساسیت و دقت بالایی برخوردار بود حاوی یک پیام بسیار مهم برای جامعه جهانی و اسرائیل بود. پیامی مبنی بر اینکه وزیر امنیت اسرائیل در هر لحظه‌ای در تیررس و تحت نظر ماست.

البته نباید اتفاقات و عملیات‌های سه سال گذشته تاکنون در قبال شخصیت گانتس و دولت اسرائیل را به فراموشی سپرد. اتفاقات مرتبطی از جمله دستگیری رونین سیگیف وزیر اسبق انرژی اسرائیل در سال 2018 به جرم جاسوسی برای ایران و عملیات هک و جاسوسی از تلفن همراه بنی گانتس در مارس 2019 که بنابر شواهد گروه‌های ایرانی پشت تمام این عملیات‌های جاسوسی حضور داشتند.

اتفاق اخیر تنها یک حادثه نیست، بلکه به عنوان یک شوک غیر منتظره برای رهبران اسرائیل به حساب می‌آید که از آن دو پیام مهم برای کل جهان مخابره شد؛ اولا پیامی امنیتی و دوما پیامی سیاسی. سیگنال مهمی که این دست اتفاقات و وقایع به جهان مخابره می‌کند بیش از پیش این فرضیه را اثبات می‌کند که موجودیت رژیم صهیونیستی از خانه عنکبوت سست‌تر است و گزاره غیرممکن نبودن نفوذ به سیستمهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور را کاملا نقض می‌کند.

با بررسی عملیات‌های مختلف اطلاعاتی بین ایران و اسرائیل از یک جهت و بین محور مقاومت در فلسطین و لبنان در جهت دیگر که البته در سالهای اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است متوجه می‌شویم وضعیت تفوق امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل به هیچ وجه در افکار عمومی مثل سابق نیست و البته تحولات جنگ سیف القدس به صورت واضح این ادعا را تایید و اثبات می‌کند. همچنین ضمن مبارزات نظامی بین نیروهای اشغالگر و محور مقاومت در لبنان و فلسطین در سالهای اخیر دستیابی به موفقیت‌ها و پیروزی‌های بزرگ و وارد کردن ضربات متعدد به اسرائیل نشان دهنده هیمنه پوشالی این رژیم بوده است. شاید بتوان بزرگترین شکست امنیتی اسرائیل در مقابل نیروهای مقاومت در ماه‌های اخیر را افشای خبر فرار 6 زندانی فلسطینی از زندان جلبوع دانست که ضربه غیرمنتظره‌ای را به سیستم امنیتی داخلی اسرائیل وارد کرد.

پیام امنیتی

1- شکست مفتضحانه امنیتی اطلاعاتی اسرائیل: علاوه بر شکست‌های بزرگ سرویس اطلاعاتی اسرائیل به صورت خاص شاباک که دستگاه امنیت داخلی اسرائیل محسوب می‌شود، در احراز شروط صلاحیت یک فرد برای کارگری در منزل مهمترین شخصیت نظامی و امنیتی رژیم موفق نبود که البته این خطا به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست. شاباک به عنوان دستگاهی برای کنترل و جلوگیری از نفوذ در سیستم امنیتی اسرائیل، به یک فرد دارای سوابق جنایی اجازه داد تا اطلاعات و داده‌های فوق محرمانه را سرقت کند و به دشمنان اسرائیل مثل ایران و مقاومت فلسطین ارسال کند.

2- آسیب‌پذیری دستگاه‌های امنیتی اسرائیل: بررسی جزئیات این اتفاق نشان می‌دهد بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از سالها قبل زیر نظر نیروهای اطلاعاتی ایران بوده است. جنبه دیگر این پیام امنیتی انعکاس قدرت ایران در حوزه اطلاعاتی بود. بدین صورت که ایران برای رسیدن به هر شخصیت اسرائیلی و یا کشف برنامه‌های امنیتی و نظامی اسرائیل در قبال خود یا محور مقاومت از هر ابزاری حتی جاسوس انسانی استفاده می‌کند. البته باید اشاره کرد که همیشه همه عملیات‌ها موفق به سرانجام نرسیده است که در عرصه اطلاعاتی طبیعی و عادی به نظر می‌رسد.

3- اسرائیل استثنا نیست: این اتفاق نشان داد این امکان وجود دارد که کشوری مثل ایران یا نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین به راحتی بتواند هر شخصی را به عنوان منبع خود در هرکجای اسرائیل به جاسوسی علیه این کشور استخدام کند.

4- انعکاسی از جامعه بی‌وفای اسرائیلی: اتفاق اخیر همچنان حاوی یک پیام اجتماعی امنیتی مبنی بر عدم وجود هیچگونه وابستگی یا وفاداری در جامعه اسرائیل نیز بود. احساس شهروندان اسرائیلی پس از این اتفاق این بود؛ سربازی که به خاطر پول اسلحه‌اش را به نیروهای مقاومت میفروشد امروز بخاطر پول بیشتر حتما مهمترین اطلاعات امنیتی اسرائیل را خواهد فروخت. این تصویری است که علیرغم تلاش دولتمردان و نهادهای اسرائیلی درجهت قوی نشان دادن چهره اسرائیل دارند، برای جامعه اسرائیل شکل گرفته است.

5- قدرت ایران: در جهت مقابل دستگاه‌های اطلاعاتی ایران اثبات کردند در جدال با رژیم صهیونیستی با آن همه امکانات و تکنولوژی روز همچنان دست برتر را در معادلات امنیتی و نظامی منطقه دارند و بیش از پیش به پروژه نابودی این غده سرطانی نزدیک شده‌اند.

پیام سیاسی

دستیابی به اطلاعات تلفن همراه بنی گانتس در گذشته و رسیدن به قلب خانه‌اش و جاسوسی از او در زمان حال، قطعا در آینده سیاسی وی و تشکیلات سیاسی‌اش تاثیر شدید منفی خواهد گذاشت. چراکه این چنین موضوعی به هیچ عنوان و هیچگاه از تاریخ سیاسی مردم و رسانه‌ها پاک نخواهد شد و به عنوان بزرگترین نقاط ضعف گانتس در عرصه سیاسی و رسانه‌ای این کشور باقی خواهد ماند. مخصوصا در رقابت‌های انتخاباتی آینده اسرائیل، از طرف جناح‌های مخالف بویژه لیکود که هم اکنون به عنوان حزب معارض در پارلمان حضور دارد، فشارهای بسیاری به شخص گانتس و حزب متبوعش وارد خواهد آمد و در تغییرات سیاسی آینده تاثیرگذار خواهد بود.

تحلیل‌ها بیانگر این موضوع است که این اتفاق طبیعتا آخرین حادثه امنیتی در اسرائیل نیست و نخواهد بود و در آینده قطعا بیش از این درخصوص درگیریها و ضربات متعدد در عرصه‌های مختلف خواهیم شنید. اما چیزی که قطعی به نظر می‌رسد این است که آینده قطعا به نفع اسرائیل نخواهد بود.

نگرانی‌های شدید از وضعیت بی‌ثبات امنیت در داخل اسرائیل به دلیل عملکرد ضعیف ساختارهای امنیتی باعث بوجود آمدن ابهاماتی درخصوص افول اسرائیل در عرصه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در سالهای آینده شده است و مهاجرت شهروندان اسرائیلی به کشورهای غربی و اروپایی در سالهای اخیر را افزایش داده است. همچنین آشفتگی سیاسی اسرائیل به دلیل افزایش قدرت نظامی و امنیتی ایران در سالهای اخیر و ایفا کردن نقش موثر در کنترل تنش‌ها علیه اسرائیل، نشان از مسیر رو به پایان اسرائیل در منطقه و جهان دارد و این اطمینان و بشارت را به امت اسلامی می‌دهد که امروز اسرائیل از هر زمانی به نابودی نزدیکتر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا