مسلمانان در غرب

نگاهی به آمار اسلام‌هراسی در اروپا؛ افزایش عجیب حمله به مسلمانان/اکثر قربانیان زن هستند

زنان مسلمان بخش بزرگی از قربانیان اسلام هراسی را تشکیل می‌دهند و در این حملات، زنان محجبه به صورت ویژه مورد هدف قرار می‌گیرند. به عنوان نمونه، جمعیت ضد اسلام‌هراسی در فرانسه (CCIF) اعلام کرده است که 70 درصد از قربانیان فعالیت‌های اسلام هراسی در فرانسه را زنان تشکیل می‌دهد. حملات صورت گرفته علیه زنان مسلمان، در کنار حملات لفظی، ممانعت از دسترسی به خدمات و کشف حجاب اجباری زنان محجبه، به تجاوز جنسی و حملات فیزیکی ارتقاء یافته است.

ترجمه: حمید قدسی آذر

موسسه تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی (SETA) به منظور در میان گذاشتن ابعاد نژادپرستی علیه مسلمانان و برای کمک به اروپاییانی که خواهان حل این مشکل هستند، گزارش اسلام هراسی در اروپا 2018 را منتشر کرده است. در این گزارش اساس و پایه محرک‌هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به افزایش نژادپرستی علیه مسلمانان کمک کرده‌اند به صورت کامل بررسی شده است.

در حقیقت بسیاری از پژوهش‌ها مانند «گزارش وضعیت تروریسم در اتحادیه اروپا» که توسط سازمان پلیس اتحادیه اروپا (یوروپل) منتشر می‌شود، به افزایش خطر ناشی از تروریسم راست افراطی اشاره می‌کنند. با این حال از ایدئولوژی‌ای که راست افراطی را علیه مسلمانان هدایت می‌کند به هیچ شکل بحث نمی‌شود. گزارش اسلام هراسی در اروپا 2018 پر کردن این خلأ را هدف‌گذاری کرده است.

گزارش اسلام هراسی در اروپا 2018 بر پایه حقوق بشر و مبارزه با نژادپرستی به صورت تخصصی 39 پژوهشگر، کارشناس و فعال جامعه مدنی محلی را با یکدیگر همراه کرده و چگونگی عادی‌سازی گفتمان اسلام هراسی در میان افکار عمومی اروپا و همچنین چگونگی زمینه‌سازی برای نژادپرستی علیه مسلمانان در محل کار، آموزش و سیستم قضایی و فعالیت علیه نهادهای اسلامی را نشان می‌دهد.

پروژه اسلام هراسی در اروپا توسط مؤسسات «ستا» و «لئوپولد ویس» اجرا شده است که از طرف اتحادیه اروپا مورد حمایت مالی قرار گرفته است.

روز مبارزه علیه اسلام هراسی و تعصب دینی در اروپا فرصتی است تا خاطرنشان شود که مسلمانان اولین قربانی اوج‌گیری جریان راست افراطی در اروپا هستند. سازمان مستندسازی اسلام هراسی و نژادپرستی علیه مسلمانان در اتریش در گزارش 2018 خود از افزایش 74 درصدی حملات نژادپرستانه علیه مسلمانان خبر می‌دهد. جمعیت ضد اسلام‌هراسی در فرانسه (CCIF) افزایش 52 درصدی حملات نژادپرستانه علیه مسلمانان در فرانسه را به ثبت رسانده است. نهادهای دولتی انگلیس از افزایش 40 درصدی وقایع تبعیض دینی در سال‌های 2017-2018 نسبت به سال‌های 2015-2016 خبر می‌دهند. در همان دوره افزایش 50 درصدی حملات به مکان‌های عبادی به ثبت رسیده است. سازمان‌های مبارزه با تبعیض (AVDS) در هلند اعلام کرده است که 91 درصد از 151 واقعه تبعیض دینی که به پلیس گزارش شده است در مورد مسلمانان اتفاق افتاده است. سازمان‌های مبارزه با تبعیض از مسجل شدن 304 حادثه تبعیض دینی خبر می‌دهد که دوسوم آن‌ها علیه مسلمانان به وقوع پیوسته است.

اسلام هراسی

زنان مسلمان بخش بزرگی از قربانیان اسلام هراسی را تشکیل می‌دهند و در این حملات، زنان محجبه به صورت ویژه مورد هدف قرار می‌گیرند. به عنوان نمونه، جمعیت ضد اسلام‌هراسی در فرانسه (CCIF) اعلام کرده است که 70 درصد از قربانیان فعالیت‌های اسلام هراسی در فرانسه را زنان تشکیل می‌دهد. حملات صورت گرفته علیه زنان مسلمان، در کنار حملات لفظی، ممانعت از دسترسی به خدمات و کشف حجاب اجباری زنان محجبه، به تجاوز جنسی و حملات فیزیکی ارتقاء یافته است.

اسلام هراسی فقط در مورد مسلمانان ساکن اروپا نیست و در عین حال یک تهدید علیه امنیت و ثبات کشورهای اروپایی است. اسلام هراسی، نژادپرستی علیه مسلمانان را در قالب تشویق حملات تروریستی و جریانات راست افراطی و ناسیونالیسم خود را نشان می‌دهد و یک تهدید جدی علیه حقوق بشر، امنیت بین‌المللی و مدل باهم زیستن اروپا است.

حملاتی که به صورت مستقیم علیه مسلمانان در اروپا در سال 2018 صورت گرفته است منجر به کشته و مجروح شدن بسیاری شده است. به عنوان نمونه یک نفر در ایتالیا یکی از اعضای شناخته شده مسجد محلی فلورانس به نام «آیدی دیئن» 54 ساله که یک هنرمند خیابانی سنگالی بود را کشت. حمله گروه‌های راست افراطی در جزیره لسبوس یونان علیه پناه‌جویان افغانی که به خاطر تأخیر در صدور شناسنامه پناهندگی تظاهرات کرده بودند و در میان آن‌ها زنان و کودکان نیز حضور داشتند. در این حملات شعارهای نژادپرستانه به صورت «همه را بسوزانید» سر داده می‌شد. در نتیجه این حملات 28 نفر زخمی شده و روانه بیمارستان شدند. سه جوان فنلاندی در شهر وانتا فنلاند به صورت وحشیانه به یک مهاجر پاکستانی حمله کرده، ده‌ها بار مورد ضرب چاقو قرار داده و چندین بار با ساطور وی را مجروح کردند که در نتیجه این حمله، مهاجر پاکستانی به شدت مجروح شد. سه جوان در بریتانیا یک اتومبیل دزدی را به طور عمدی به سمت پیاده‌روی منتهی به مرکز اسلامی المجلس الحسین در کریکوود لندن راندند و سه نفر را زخمی کردند. در فرانسه در تابستان سال 2018 گروه‌های راست افراطی از جمله جنبش موسوم به «اقدام نیروهای عملیاتی AFO» آماده حملات فیزیکی به هزاران امام جماعت، زنان مسلمان و مساجد بودند و حتی برای اجرا و یا برنامه‌ریزی برای اقدامات تروریستی علیه مسلمانان فراخوان داده بودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا