معرفی کتاب

معرفی کتاب «تبلیغ در عرصه بین‌الملل، فرصت‌ها و چالش‌ها»

علی اکبری

تبلیغ بین الملل واژه ای است که پس از انقلاب بخصوص در دهه های اخیر میان مبلغین و فعالین فرهنگی خصوصا حوزویان در حال ضریب گرفتن و تکرار شدن است. متاسفانه تاکنون این واژه پر معنا را، که به عنوان یکی از وظایف اصلی جمهوری اسلامی در حوزه بین الملل تلقی می شود، در میان مخاطیبن و علاقه مندان و حتی فعالین این عرصه بصورت دقیق تبیین نشده و همچنان زوایایی از آن مبهم مانده است. و آنچه که به عنوان منبعی برای تبیین این موضوع مورد ارجاع و استفاده قرار می گیرد، پاره ای از تجربیات شفاهی مبلغین و فعالین این عرصه و اسنادی پر از کلی گویی است.

خلأ شفاف نبودن مباحث نظری و ارزیابی میدانی در سال های پس از انقلاب در حوزه تبلیغ بین الملل، باعث شده تا به آسیب هایی بعضا جبران ناپذیر دچار شویم. آسیب هایی که ناشی از کاستی هایی مانند: نبود ملاک دقیق تشخیص مبلغ موفق در این عرصه، عدم ارزیابی دقیق و بررسی خروجی فعالیت های نهادها و ارگان های مسئول و مرتبط، عدم شناخت جریان های رقیب، عدم آشنایی با فرصت ها و تهدیدها در منطقه تبلیغی و… است.

رسول خضرلو، نویسنده اثر حاضر با داشتن چنین نگاهی برای اولین بار این موضوع را مورد تحقیق و بررسی قرار داده است. مولف در باب ضرورت این کار می نویسد:

قبل از انقلاب کسی به فکر تبلیغ در خارج بصورت ویژه و تخصصی نبود و اگر تبلیغاتی وجود داشت به شکل نظام مند و سازمان یافته ای نبود. با توجه به رسالت نظام اسلامی، قانون اساسی و رسالت عظیم روحانیت در رساندن پیام اسلام به جهانیان، تهاجم همه جانبه  علیه شیعه و حضور رقبای دینی و مذهبی در سراسر جهان و اسنفاده آنها از فضای به دست آمده از گرایش بی سابقه مردم غرب به معنویت و اسلام، در صددیم با بهره گیری از تجارب چهل ساله گذشته و با شناخت ظرفیت های داخل و خارج و رفع آسیب های احتمالی به راهبرد جامع تبلیغ در عرصه بین الملل خصوصا غرب بپردازیم تا خدمتی به مراکز تبلیغی و مبلغین داشته باشیم. [1]

در این اثر به 200 ظرفیت، آسیب و چالش های نرم افزاری و سخت افزاری تبلیغ اسلام ناب براساس مدل و الگوی swot پرداخته شده است و در آخر کتاب با تجزیه و تحلیل ماتریسی همه داده ها، 120 راهبرد و راهکار در عرصه تبلیغ بین الملل ارائه شده که عمدتا ناظر به نشر مکتب اهل بیت در غرب است.

محتوای این کتاب ارزشمند از یک مقدمه و شش بخش تشکیل شده است:

  • مبانی بین المللی بودن دین اسلام
  • قوت ها و ظرفیت مکتب تشیع و آسیب ها و ضعف های مبلغان و مراکز تبلیغی
  • آسیب ها و ضعف ها
  • تهدیدات سخت افزاری اسلام ناب و تشیع در عرصه بین الملل
  • فرصت ها
  • راهبردها

خواندن این پژوهش کابردی را به تمام فعالین و مسئولین فرهنگی و هم چنین مبلغین بین الملل و اساتید حوزوی توصیه می کنیم.

لازم به ذکر است که این کتاب در 584صفحه در سال 1397 توسط نشر ادیان به چاپ رسیده است.

پانوشت:

[1] تبلیغ در عرصه بین الملل ص 29

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا