عراق

مروری بر سریال‌های رمضانی در عراق؛ پیشتازی ژانر اجتماعی

یوسف کارآموز

مقدمه

رمضان همیشه حال و هوای خاص خود را دارد. رسانه نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر ساله شاهد ساخت سریال‌های مختلف تلویزیونی ویژه‌ی این ماه هستیم. شاید اگر دفتر خاطرات ذهنمان را تورقی کنیم، سریال‌های مختلفی که ویژه‌ی رمضان تولید شده بود را به یاد بیاوریم. سریال‌های رمضانی که روند ساخت آن‌ها از دهه 70 شروع شده و در دهه 80 و 90 به اوج خود رسید. گمگشته، خانه به دوش، او یک فرشته بود، متهم گریخت، میوه‌ی ممنوعه، دودکش و … تنها بخشی از این سریال‌هاست که در گوشه‌ی ذهنمان نقش بسته و هر از گاهی با مشاهده‌ی بخشی از آن‌ها در آی فیلم و تماشا، خاطرات‌مان را مرور می‌کنیم.

جالب است بدانید که این رسم مختص ایران نیست و بقیه کشورهای اسلامی نیز، برای ماه رمضان سریال‌های مخصوصی را تدارک می‌بینند. به عنوان مثل سوریه برای رمضان 2021، بیست و پنج سریال ویژه‌ی ماه مبارک ساخت که از شبکه‌های مختلف داخلی و ماهواره‌ای پخش شده یا در حال پخش است. مصر نیز باوجود ابتلای شمار زیادی از هنرمندان و اهالی رسانه به کرونا، 30 سریال برای ماه مبارک تولید و پخش کرده است.

کشور عراق نیز که سابقه تاسیس اولین شبکه تلویزیونی در جهان عرب در سال 1956 را دارد، همچون دیگر کشورهای عربی، سریال‌های مختلفی برای ماه مبارک رمضان تولید کرده است. در ادامه به معرفی و بررسی برخی از پر بیننده‌ترین این سریال‌ها در رمضان امسال خواهیم پرداخت.

1- سریال «أم بدیله» (مادر جایگزین)

أم بدیله سریالی است ساخت مشترک لبنان و عراق و نوشته­ «ندی عماد خلیل» و کارگردانی «دیوید اوریان». وقایع این سریال در مورد خانواده­ ثروتمند «الورقی» می­چرخد که به دنبال حفظ نام و ثروت خود هستند. پسر خانواده‌ی الورقی با دختر عمویش ازدواج می­کند و بعدا متوجه می­شوند که همسرش، قادر به باردار شدن نیست و خانم قصر الورقی در راستای تحقق آرزوهای خانواده تصمیمات خود را می­گیرد.

أم بدیله یک درام اجتماعی با بازی ستاره­ عراقی «هند کامل» است که پس از وقفه‌ای کوتاه، دوباره به درام بازگشته است. همچنین ستاره­‌هایی چون «عادل عباس» و «الکساندر آلوم» و «مروه کرم» – که از دنیای نمایش برگشته – و … در این سریال نقش ایفا می‌­کنند.

عادل عباس بازیگر نقش نبیل الورقی می­گوید که نبیل تاجری ثروتمند است که فقط به امور کار خودش می‌­رسد و کارهای خانه­ خود را به همسرش واگذار کرده است.

تهیه کننده‌ی اثر، «اوس الشرقی» می گوید که این مجموعه از نظر تولید، کارگردانی و نویسندگی تجربه متفاوتی است و به دلیل همه گیری کرونا، به تولید آن در این شرایط سخت و تلاش­‌های کادر سازنده این سریال که به موفقیت رسیده است، افتخار می کند.

اما پیشگامان شبکه‌های اجتماعی، پوستر سریال «أم بدیله» را با پوستر سریال ترکی «لعبه القدر» مقایسه کرده و تشابه پوسترهای این دو سریال را به نمایش گذاشته‌­اند. به نظر می­رسد که وقایع این سریال، اقتباسی از سریال «لعبه القدر» باشد. چراکه داستان این سریال ترکی در مورد یک زن و شوهری است که یکدیگر را بسیار دوست دارند اما همسرش باردار نمی­‌شود.

این سریال از mbc العراق پخش می­‌شود.

2- سریال جوری

سریال جوری، از سریال­های پلیسی عراقی است. این نوع نمایش از نمایش‌­های نادر عراق به شمار می‌رود. متن سریال جوری در مورد یکی سری از جرائم قتل در دهه­ 1970 میلادی است که در داخل یکی از سالن‌­های نمایش تئاتر عراق اتفاق افتاده و باعث رعب و وحشت بازیگران و کارکنان آن سالن می­‌شود. ادامه سریال در یک چهارچوب جالب و هیجان­‌انگیز ادامه پیدا می‌­کند.

برخورداری از تناسب دکور صحنه، انتخاب لباس و لوازم جانبی آن دوره زمانی با حوادث سریال، از ویژگی‌­های بارز سریال جوری به حساب می‌آید.

این اثر نوشته­ نویسنده­ مصری، «احمد عبدالفتاح عثمان»، کارگردانی «علی عباس» و با نقش‌­آفرینی ستارگانی چون «شجره الدر» (بازیگر نقش جوری) باسم الطیب، آلاء نجم، محمد البصری، علاء رشید، مناضل داوود، غید صالح، سامر دشر و صبا الشکرجی می‌­باشد.

این سریال از شبکه الشرقیه پخش می­‌شود.

«ساعه شیطان» دیگر اثر احمد عبدالفتاح عثمان است که قرار است همین تابستان در مصر به معرض تماشا گذاشته شود.

3- سریال الأبواب السته ( درهای شش‌­گانه )

حوادث سریال «ابواب السته» پیرامون مجموعه­‌ای از حوادثی است که در منطقه مخصوصا در کشور عراق و به ویژه شهر ششم استان میسان رخ می‌­دهد و از هر یک از این درها، یک حادثه‌ی ناگهانی رخ می­‌دهد که اتفاقات سریال را تغییر می‌­دهد.

این شهر شش درب دارد و از هر در، حادثه‌­ای ناگوار و ناگهانی رخ می‌د­هد که در نهایت باعث نارضایتی اهالی شهر می­‌شود. از هریک از این درب­‌ها سعی می‌­شود که شهر را خراب کنند و بر شهر مسلط شوند.

در سایه‌ی گسترش فساد، جنایات، قتل و کمبود امنیت و نیز به واسطه‌ی فتنه انگیزی برخی از مفسدین، درگیری همگانی در برخی از مناطق شهر، جنگ و مسابقه بین این شش دروازه رخ داده است و شهروندان قهرمان شهر از شدت ویرانی حاصل از این جنگ­ها در رنج و عذابند.

سریال «الأبواب السته» از شبکه­‌های العربیه، العراقیه و الخلیجیه پخش می­‌شود.

4- سریال بروانه (پروانه)

این سریال درباره­ یکی از رزمندگان نیروهای بسیج مردمی، میزان قربانیان و شهدای الحشد الشعبی برای بازپس‌­گیری سرزمین عراق از تروریسم می­باشد. این اولین کار تلویزیونی است که روحیه قهرمانانه مجاهدان را در 13 قسمت به نمایش می­‌گذارد.

غالب جواد، ایاد الطایی، ماجد درنش، میثم صالح، حسین عدی، فلاح ابراهیم، حسین علی صالح و احمد حمود بازیگران و علی البحرانی کارگردان این اثر ارزشی می‌­باشند.

این سریال از شبکه العراقیه و برخی دیگر از شبکه‌های عراق پخش می­‌شود.

5- سریال سلطان و أمیره

سریال سلطان و أمیره یک درام کمدی عراقی است که وقایع آن پیرامون مرد جوانی به اسم سلطان و زن جوانی به اسم أمیره می­‌چرخد. این دو جوان، حوادث این سریال را به صورت کمدیِ کنایه‌­آمیز و مورد مقبول تماشاگران رقم زده و مسائل و بحث­‌های جامعه‌ی عراق را توضیح می­‌دهند. تمام اتفاقات این سریال لذت­‌بخش است به گونه‌­ای که تماشاگر را مجبور به دنبال کردن تمام قسمت‌­های آن می‌­کند. انتظار می‌­رود که این مجموعه موفقیت­‌های بزرگی در جامعه هنری کسب کند.

بدون شک این سریال مناسب تمام رده­‌های سنی تماشاگران می‌­باشد.

این اثر با کارگردانی علی حنون و نویسندگی علی صبری و بازیگری ستارگانی همچون: قاسم السید، کلودیا حنا، ذوالفقار خضر، جیهان الطائی، عبیر فرید، ناظم زاهی، جبار جودی و إحسان دعدوش”از شبکه‌ی العراقیه پخش می­‌شود.

 6- سریال المنطقه الحمراء ( منقطه قرمز )

سریال المنطقه الحمراء درباره­ باستان شناسی به نام یوسف است که سال­های پیش به خاطر کار، عراق را ترک، چندین سال خارج از عراق زندگی کرده و در نهایت تصمیم می­‌گیرد به وطنش برگردد. وقتی برمی­‌گردد، بغداد را خیلی متغیر از زمانی که آن را ترک کرده، می‌­بیند. همچنین زمانی که در بغداد است مرتکب قتل همسایه‌­اش می‌­شود و با زن همسایه جسد مقتول را دفن می‌­کنند که با فردی که می‌­گوید از جنایت شما دو نفر فیلم گرفته‌­ام غافلگیر می­‌شوند.

باسم قهار، إیاد الطائی، فاطمه الربیعی، أمیر إحسان، خالد عمران، کاظم القریشی، زهراء غندور و سیف الغانمی در المنطقه الحمراء نقش‌­آفرینی کرده‌اند.

این سریال از شبکه الشرقیه پخش می­شود.

7- سریال بنج عام2 ( بی­هوشی عمومی )

فصل اول سریال بنج عام در رمضان 2020 پخش شده و فصل دوم آن در رمضان 2021 درحال پخش است.

این سریال کاری از مجموعه «ولایه بطیخ» به نویسندگی أحمد وحید، کارگردانی علی فاضل، مصطفی کریم، حیدر الشامی و لؤی فاضل و بازیگری أمیر عبدالحسین، أوس فاضل، وسام ضیاء، غسان اسماعیل، میلاد سری، بیداء رشید، جمانه کریم، أثیر کشکول، أمیر ابوالهیل، فکرت سالم، ریهام فؤاد، علی جبار، اشتی حدید، تحریر الأسدی، رزاق حیدر و أحمد وحید می‌­باشد.

سریال بنج عام2 شامل قصه­‌های دراماتیک است که بحث­‌های اجتماعی عراق را در یک چهارچوب غم‌­انگیز و بعضا کمدی بیان می‌­کند. این­گونه مضامین و پیام‌­های جسورانه برای اولین بار است که از تلویزیون عراق و جهان عرب پخش می­‌شود.

این سریال از شبکه UTV که خود از مهم­ترین شبکه‌های عربی محسوب می‌­شود، پخش می‌­شود.

مجموعه «ولایه بطیخ» به همراه  «البشیرشو» دو برنامه پربیننده سال­های گذشته عراق بوده و رکوردهای بازدید بسیار بالایی در یوتیوب داشته‌اند.

8- سریال تسجیل خروج ( ثبت خروج )

داستان این سریال در مورد یک پدر تاجر به اسم مجید و فرزند وی به نام مالک است که با مرگ مالک زندگی مجید تغییری اساسی پیدا کرده و دچار یک سردرگمی و ابهام در زندگی‌اش می­شود.

گفته می­شود که تسجیل خروج اولین سریال اکشن عراقی است که مطابق با روش­های جهانی ساخته شده. این اثر نوشته­ مصطفی الرکابی، کارگردانی علی فاضل و بازیگری اسعد عبدالمجید، امیر عبدالحسین، اشتی جدید، زهراء غندور، جمانه کریم، میلاد سری، آلاء نجم و هیثم عبدالرزاق می‌­باشد.

9– سریال ناحیه وضاح

این سریال در مورد یک افسر پلیس که در واقع نماینده تام­‌الاختیار دولت است و در جرایم مختلف و حل و بررسی آنها تحقیق می­‌کند. از مهم­ترین قضیه­‌هایی که پیش رو دارد این است که اشخاصی که در حکومت هستند از منصب­های بزرگ خود سوء استفاده می­‌کنند.

این اثر به نویسندگی و کارگردانی جعفر النجار و بازیگری ناظم الزاهی، جعفر النجار، أنعام الربیعی، علی داخل، محسن الجیلاوی، کریم الشیخ، نزار علوان، باسم البغدادی، ساره البحرانی و قاسم العویدی می‌­باشد.

10- سریال حامض حلو2 ( ترش و شیرین2 )

این سریال یک درام اجتماعی است که دربرگیرنده­ اشخاصی چون رویاپرداز، راننده تاکسی، فرد گرفتار و… می‌­باشد. در این نمایش کوشیده شده تا مشکلات روزمره مردم عراق را به صورت کنایه­‌دار و کمدی به تصویر کشیده شود.

این اثر نوشته­ حسین النجار، کارگردانی أسامه الشرقی و هنرنمایی إحسان دعدوش، علی جابر و آلاء حسین می‌­باشد و از شبکه  mbc العراق پخش می­‌شود.

11- سریال طیبه

طیبه اسم دختری جاه­‌طلب از یک خانواده فقیر است که پدرش را راضی می‌­کند تا او را به دانشگاه بفرستد و وقتی وارد دانشگاه می‌­شود، هویت اصلی خود را مخفی می‌­کند. طیبه خود را از طبقه اشرافی معرفی می‌­کند و عاشق پسرک جوانی به نام عمار می‌­شود. او در طول این مسیر دچار مشکلات زیادی می­‌شود و این سریال در حال نمایش اتفاقات این واقعه می‌­باشد.

محمد حنش نویسنده، إیاد نحاس کارگردان و ستارگانی چون هند نزار، آسیا کمال، ذوالفقار خضر، محمد هاشم، ریاض شهید و صبا ابراهیم از عوامل این سریال می­‌باشند.

این سریال از شبکه mbc العراق پخش می‌­شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا