جریان شناسیجریان شناسی فکری و مذهبی

روایت امارت اسلامی طالبان(3)؛ دولت اسلامی شما چطور خواهد بود؟!

علیرضا کمیلی

مقدمه تکراری ام این است که بازتاب این تجربه برای شناخت یک پدیده نوظهور است. این متن ها بیشتر به کار محققانی می آید که می خواهند از ابعاد فکری و میدانی این جریان در افغانستان مطلع بشوند و محلی برای اثبات یا نفی این و آن نیست لذا تقاضامندم کسانی که در جریانات رسانه ای و دعواهای آن هستند این متن ها را درگیر مسائل خود نکنند.
فرصتی شد تا با یکی از علمای مطرح طالبان دیدار کنم. شیخ عبدالحمید حماصی جوان بود ولی خب ظاهرا مورد احترام. اهل کابل بود و می گفت مجبور شدیم برویم در مدارس جنوب درس بخوانیم. اصلا در پاکستان درس نخوانده بود.
دو سه سوال از ایشان پرسیدم. گفتم شما مدام می گویید اشغالگر رفته و دولت اسلامی تشکیل شده است. خب اسلامیت این دولت باید در چند جا خودش را نشان بدهد. یکی در ساختار قانون اساسی و دیگری در نرم افزارهای فکر دینی که خودش را در مدل بانکداری و اقتصاد و تجارت و… نشان خواهد داد. شما چقدر از اینها را دارید که بشود گفت دولت تان اسلامی است؟ چون می دانید که از مالزیِ شبیه نیویورک تا ایران و ترکیه و… خودشان را اسلامی می دانند ولی خب اقتصادهای غربی و شرقی یا ترکیبی را دارند اجرا می کنند.
گفت ما در منهج و مدل و الگوی خود تابع سنت پیامبر «ص» و چهار خلیفه بعد از او هستیم. هر کاری که آنها انجام داده اند ما همان را انجام خواهیم داد. آیا اگر امروز خلفای راشدین بودند می گذاشتند زنها با آن وضعیت در خیابان های ترکیه رفت و آمد کنند یا در کشورهای دیگر چنان مسائلی باشد؟! طبعا نه! پس ما تلاش مان در کشور اجرای سنت آن دوره است.
پرسیدم خب مگر در دور قبل طالبان هم دنبال همین دولت اسلامی نبودید؟ آیا همان مدلی که عمل کردید و شلاق هایی که در خیابان ها زده می شد در تبعیت از اجرای همان سنت نبود؟ آیا شما همان مدل را تکرار می کنید؟
گفت: برخی افراد کم سواد در جریانات پایین تر وجود داشتند که منجر به سخت گیری ها و رفتارهایی شد و ما آنها را قبول نداریم. ما قبلا تلویزیون را مضر می دانستیم لذا از آن استفاده نمی کردیم ولی حالا می بینیم که دشمن دارد از این ابزار برای منحرف کردن جامعه ما استفاده می کند و دین مردم را خراب می کند لذا ما از آن اتفاقا برای گسترش دین استفاده می کنیم. نوع حضور زنان در جامعه نیز متفاوت شده است لذا اجازه هایی برای حضور با حجاب اسلامی داده ایم.
پرسیدم خب پشتوانه فکری و علمی شما در مسائل مهمی که نیازمند مدل هست مثل بانکداری اسلامی چه خواهد بود؟ آیا از تلاش های امثال جناب مفتی محمد تقی عثمانی بهره خواهید برد؟
گفت: ما آثار ایشان و یوسف قرضاوی و استاد الهضیبی و خیلی های دیگر را خوانده ایم و حتما علمای بزرگ ما در امارت از همه این تلاش ها و فکرها در اجرای امور استفاده خواهند کرد تا منطبق بر شریعت محمدی «ص» همه چیز را اجرا کنیم. ما علمای بزرگ و طلاب جوان باسوادی داریم که از همه تجربه های اسلامی دیگر استفاده خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا