تحلیل مسائل روز

تحولات جاری عراق و سیاست خارجی بایسته ایران

تصمیم گیر ایرانی التفات ندارد که لااقل در چنین شرایطی، برای مدتی لااقل از ویترین جهان سیاست عراق خارج شود؟! ‏آن هم در شرایطی که کمترین توان رسانه ای و فکری برای ادراک سازی و اقناع سازی در همسایه غربی ندارد! آن هم در شرایطی که ساختار سیاسی به ارث رسیده از اشغال، اجازه تغییر ریشه ای نمی دهد. آن هم در شرایطی که تقریبا تمام گزینه های جایگزین، یکی فاسدتر و بدتر از دیگری است. الامارحم ربی ‏

دکتر هادی معصومی زارع

‏از دید ناقص من، هرگونه سفر مقامات تصمیم ساز ایرانی لااقل در شرایط فعلی چانه زنی بر سر پست نخست وزیری و آینده ساختار سیاسی عراق اشتباهی بس راهبردی است. با هر نیت و هدف و هر سطح ضرورتی!
‏منطق این حرف آن است که این چنین سیاستی خواهی نخواهی راه را بر انتساب تمام تحولات (به طور خاص منفی) پیش رو (روزهای داغ تر و خونبارتر عراق در راه است) به ج.اا را هموارتر کرده و این تلقی را جا خواهد انداخت که ج.اا مسیری خلاف خواسته مردم و مرجعیت عراق را دنبال می کند.
‏مقتدی صدر و عبادی که خود هر دو از دست اندرکاران تحولات اخیر بوده اند، با زیرکی تمام اعلام می کنند که در تعیین نخست وزیر پیش رو مداخله ای نخواهند کرد. این یعنی آن که اگرچه در خلف الکوالیس ها نبرد نفسگیری را برای تحمیل گزینه خود دنبال می کنند، اما در ظاهر خود را از ویترین تصمیم سازی خارج می کنند.
چه آنکه آن ها هم می دانند مراحل پیش رو، مراحل قربانی گرفتن است و صاحب منصبان بعدی نیز همچون عبدالمهدی، قربانی ⁧دوره گذار عراق⁩ خواهند بود‌.
‏تصمیم گیر ایرانی التفات ندارد که لااقل در چنین شرایطی، برای مدتی لااقل از ویترین جهان سیاست عراق خارج شود؟!
‏آن هم در شرایطی که کمترین توان رسانه ای و فکری برای ادراک سازی و اقناع سازی در همسایه غربی ندارد! آن هم در شرایطی که ساختار سیاسی به ارث رسیده از اشغال، اجازه تغییر ریشه ای نمی دهد. آن هم در شرایطی که تقریبا تمام گزینه های جایگزین، یکی فاسدتر و بدتر از دیگری است. الامارحم ربی
‏مخلص کلام در خصوص کلان‌پروژه ج.اا در عراق پسابعث آن که بازیگر ضد سیستمی نمی تواند بازی ساز جامعی باشد. نهایتا می‌تواند بازی بهم زن خوبی باشد. بازی ساز خوب، رکن سیستم یا تابع آن است. مثلا ایالات متحده یا امارات متحده!
‏اگرچه دغدغه تصمیم سازان ایرانی از حضور در درون ساختار قدرت عراق را می فهمم اما نهایتا نقش آفرینی سیستمی از سوی بازیگر ضدسیستمی نهایتا به همینجا ختم می شود.
‏موفقیت های چنین بازیگری صرفا در گروی دنبال کردن رویکردهای ضدسیستمی است و شکست هایش محصول تلاش برای پوشیدن دلق سیستمی!

 

کانال تلگرام «منبثات»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا