جامعه شناسی کشورهای اسلامیشامات

ازدواج مدنی یا دینی؛ جامعه لبنان به کدام سمت می‌رود؟

مترجم: فاطمه شاه آبادی 
منبع: المیناتور 
وقتی نجوا سبیتی و عمر عبدالباکی مراسم عروسی خود را در فضای مجازی به صورت آنلاین برگزار کردند، افراد زیادی مشتاق شدند به علت مشکلات بروکرواتیک و واکنش‌های شدید مذهبی، ازدواج خود را به صورت آنلاین برگزار کنند. نجوا سبیتی و عمر عبدالباکی چند سالی بود که برای روز عروسی خود برنامه ریزی کرده بودند. این زوج شیعه-دروزی که دارای پیشینه‌های فرقه‌ای مختلف بودند، در یک مراسم مجازی در 10 ژوئیه ازدواج کردند. ازدواج مدنی در لبنان ممنوع است و تنها در صورتی موثق شمرده می‌شود که در خارج از کشور ثبت شده باشد.(ازدواج مدنی ازدواجی است که توسط یک مقام دولتی ثبت، اجرا و به رسمیت شناخته شود و به شکل مذهبی یا دینی اجرا نمی‌شود)

سبیتی و عبدالباکی اعضای حزب سوسیال ناسیونالیست سوری (SSNP) هستند که از جدایی دین و دولت دفاع می کند و حق ازدواج را بر اساس قانون «احوال شخصیه» درست میداند.

ماجرا از این قرار بود که سبیتی و عمر قصد ازدواج در خاک کشور خارجی را داشتند که مهلت قانونی گذرنامه سبیتی تمام شد و اولین تاریخ برای تمدید آن در نوامبر بود. بحران پاسپورت در آوریل زمانی آغاز شد که اداره امنیت عمومی اعلام کرد، گذرنامه‌های موجود منقضی شده و پلتفرم آنلاین خود را برای تمدید گذرنامه تعطیل کرد. اگرچه تعلیق این پلتفرم در ماه ژوئن به پایان رسید، اما اداره امنیت عمومی غرق در درخواست‌های آنلاین بود که موجب به تعویق افتادنِ طولانی مدت درخواست‌ها شده بود. لذا با توجه به طولانی شدن زمان درخواست و صدور گذرنامه، این دو نفر از طریق پرس وجو از یک قاضی آمریکایی در ایالت یوتا به گزینه ازدواج آنلاین رسیدند و به گفته خودشان با این کار، پول زیادی را پس انداز کردند.

جالب است بدانید هزینه ازدواج در ترکیه یا قبرس – دو مقصد محبوب ازدواج مدنی برای شهروندان لبنانی – سه برابر مبلغی بود که اکنون پرداختند. در این خصوص سبیتی گفت بلیط هواپیما، ویزا، رزرو هتل و هزینه های کلی مراسم در بحران اقتصادی فعلی کشور بیش از حد بود.

او افزود: “همچنین برای ما بسیار مهم بود که بتوانیم در روز خاص خود میزبان همه عزیزانمان باشیم. ما خوش شانس بودیم که بستگان و دوستان ما افکار فرقه ای منسوخ شده‌ای که انتخاب ما را به چالش می‌کشد، ندارند.”

این زوج گفتند که از بنیاد فرهنگی آنتون ساعد کمک مالی دریافت کرده‌اند، که ابتکاری برای کمک به پوشش تمام هزینه‌های زوج‌هایی که به دنبال ازدواج مجازی هستند، بود. بنابراین بودجه 800 تا 1000 دلاری آنها توسط بنیادی که هزینه‌های عروسی را بر عهده گرفته بود، پوشش داده شد.

ازدواج مدنی در لبنان هنوز یک تابو است. پس از انتخابات 15 مه، اعضای سنی مخالف پارلمان حلیمه کاکور، ابراهیم منیمن و وداه سادک آشکارا حمایت خود را از ازدواج مدنی در یک مناظره تلویزیونی اعلام کردند. این جرقه خشم گروه‌های مذهبی را برانگیخت که نمایندگان مجلس را تهدید و مورد آزار قرار دادند.

در ماه مه، شیخ حسین حارب اهل سنت اظهار داشت: “ازدواج مدنی زمینه را برای انحطاط و همجنس بازی فراهم می کند. مرد می تواند با خواهر، عمه یا خواهرزاده خود ازدواج کند.”

عبدالباکی گفت: “کاش مردم بفهمند که اتحادیه مدنیِ اختیاری یک حق قانونی برای همه شهروندان است که یک برابری را فراهم می کند و روابط عاشقانه را تسهیل! این یک قانونِ طرح ریزی شده است، نه تهدیدی برای جامعه.”

سمر طرابلسی، وکیل و کارشناس حقوق خانواده، به المانیتور گفت: سند ازدواج از طریق سفارت لبنان در ایالات متحده انجام می‌شود، سپس حدود سه تا پنج ماه طول می‌کشد تا سند به لبنان برسد و به وزارت امور خارجه و وزارت کشور لبنان ارسال شود.

او تأکید کرد که با زوج‌هایی که به‌طور مجازی ازدواج می‌کنند، مانند کسانی که در خارج از کشور ازدواج کرده‌اند، رفتار می‌شود. وی گفت: «چه در خارج از کشور و چه به صورت آنلاین، پس از ورود گواهی ازدواج به لبنان، زوجین باید همان مراحل قانونی را طی کنند. گویی در ایالات متحده ازدواج کرده اند.»

از نظر قانونی، یک زوج در لحظه صدورِ سندِ ازدواج، ازدواج می‌کنند. با این حال، هر گونه تاخیر در ثبت اتحادیۀ مدنی در لبنان، کودکان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به طوری‌که هیچ شناسنامه‌ی رسمی صادر نخواهد شد و آنها [کودکان] در اسناد لبنانی ثبت نخواهند شد.

او گفت: تعداد افرادی که اتحادیه مدنی را انتخاب می‌کنند افزایش قابل توجهی داشته است، حتی در بین کسانی که دارای پیشینه مذهبی مشابه هستند. طرابلسی افزود: “اتحادیه مدنی امور حقوقی مانند طلاق را بسیار آسان می‌کند، اما مقامات مذهبی در قوانین خود بسیار سختگیر هستند که چالش‌های غیر ضروری‌ای نیز می افزاید، در حالی‌که یک قاضی مدنی می‌تواند به سرعت آن امور را حل کند.”

خلیل رزکله یک مشاور عالی و صاحب پلت فورم Marrycivil.com (یک پلت فرم آنلاین که به سازماندهی مراسم مدنی مجازی کمک می‌کند) است. او و همسرش اولین کسانی بودند که در نوامبر 2021 این روند را امتحان کردند و از آن زمان به زوج‌ها در این مسئله کمک می کنند.

رزکله به المانیتور گفت: «ما به سازماندهی مراسم عروسی عبدالباکی و سبیتی کمک کردیم، که ما را در معرض دید افراد زیادی قرار داد، زیرا بسیاری از مردم از وجود این روش غیر پیچیده تعجب کردند.»

با افول اقتصاد لبنان و محدودیت های اعمال شده برای تمدید گذرنامه، رزکله گفت که ازدواج به این روش تا حدودی از فشار لبنانی ها می‌کاهد و به آنها فضایی برای نفس کشیدن می دهد.او گفت: “مردم احساس می‌کنند با وجود همه چالش‌هایی که کشور با آن مواجه است، این تنها چیزی است که تسهیل شده است. این به مردم آزادی بیشتر و نگرانی های کمتری می دهد.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا