تحلیل مسائل روزشبه قاره و افغانستانکشور شناخت

هندوها مسلمانان را عامل انتشار کرونا می‌دانند!؛ اسلام‌هراسی هند صدای اعراب را درآورد

منبع: الجزیره

ترجمه: مهدی صالحی

در چند هفته اخیر سازمان همکاری اسلامی، دولت کویت، یکی از شاهزاده‌های امارات متحده عربی و همچنین تعدادی از فعالان عرب انزجار خود را نسبت به اسلام‌هراسی در هند اعلام داشتند. این اعلام انزجار از آن روست که دولت هند، مسلمانان را عامل انتشار ویروس کرونا در این کشور می‌داند.

افراد و موسسات بسیاری از ساکنان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، خشم خود از این مساله را با رشته‌توئیت‌ها و اظهارات متعددی ابراز داشتند به طوری که دولت هند مجبور به واکنش شد. «ناراندا مودی» نخست‌وزیر هند در توئیتی که منتشر کرده بود ابراز داشت که: «کویید ۱۹» نژاد یا مذهب نمی‌شناسد.

مشکل از جایی آغاز شد که مسئولین و مقامات هندی ده ها مورد ابتلا به کویید ۱۹ را به یک جنبش اسلامی به نام «جماعت تبلیغ» مرتبط دانستند که کنفرانس سالانه‌اش را در اوایل ماه مارس در دهلی برگزار کرده بود و مسئولین بهداشت کشور بلافاصله به شناسایی و پیدا کردن کلیه افرادی که با شرکت کنندگان حاضر در کنفرانس در تماس بوده اند، پرداختند.

بلافاصله هشتگ «جهاد کرونا» در توئیتر استفاده شد و حتی کارشناسان تلویزیونی از عبارت «بمب انسانی» برای این مساله استفاده می‌کردند. بسیاری خواستار ممنوعیت فعالیت «جماعت تبلیغ» شدند و در نتیجه دفتر این جنیش در  شهر دهلی پلمپ شد.

در روز نوزدهم آوریل، وزارت امور داخله هند اعلام کرد که بیش از ۴ هزار نفر از ۱۵ هزار موردی که تا این تاریخ شناسایی شدند، با «جماعت تبلیغ» در ارتباط بودند، جنبشی که رئیس آن یعنی «ملا سعید کندالوی» توسط مقامات هندی به پول‌شویی و شرکت در قتل متهم شده است.

به دنبال اتهام ارتباط «جماعت تبلیغ» با شیوع کرونا در هند، موجی از اظهارات علیه مسلمانان توسط هندو‌های راست‌گرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که برخی از این افراد در کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس مشغول به کار بودند. «سوراب اوپادیای» یک هندی مستقر در دبی در توئیتر از مسلمانان کشورش خواست تا بپذیرند که مسلمانان، منبع انتشار ویروس کرونا در هند هستند. وی همچنین خواستار مرگ اعضای «جماعت تبلیغ» شد و آن‌ها را تروریست خطاب کرد. با تحت فشار قرار گرفتن توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و هند، وی مجبور به حذف توییت‌های خود شد.

دکتر «فرهان مجاهد»، استاد علوم سیاسی دانشگاه قطر در مورد اسلام‌هراسی در هند به الجزیره گفت: میزان گستاخی فاشیست‌های ملی‌گرای هندو، مردم را در سراسر جهان شوکه کرده و نظرات پیشین را تغییر داده است.

شاهزاده «هند القاسمی» عضو خاندان سلطنتی امارات متحده عربی هشدار داده است که هندی‌های مقیم کشورهای حاشیه خلیج فارس چنان‌چه آشکارا مرتکب نژادپرستی و تبعیض شوند ابتدا جریمه شده و سپس از کشور اخراج می‌گردند.

در ماه گذشته حداقل ۶ هندوی شاغل در کشورهای حاشیه خلیج فارس، به دلیل اظهارات‌شان در شبکه‌های اجتماعی، از کار خود اخراج شده و یا مجبور به پرداخت جریمه شدند. در حدود ۸ و نیم میلیون شهروند هندی در کشورهای حاشیه خلیج فارس ساکن و مشغول به کار هستند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها هندو می‌باشند.

در طول سال‌های اخیر، روابط تجاری هند با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات) به صورت قابل‌توجهی تغییر کرده به طوری که رقم حجم معاملات دوطرفه از ۱۰۰ میلیارد دلار نیز فراتر رفته است.

«عبدالرحمن ناصر» فعال مقیم کویت در توئیتی گفته است: هر ساله ۵۵ میلیارد دلار از کشورهای حاشیه خلیج فارس و به طور کلی سالانه ۱۲۰ میلیارد دلار از کشورهای اسلامی به هند منتقل می‌شود. در این کشورها با هندی‌ها که عمدتا هندو هستند به خوبی رفتار می‌شود. در پاسخ، در هندوستان با مسلمانان چگونه رفتار می‌شود؟

«مجبل الشریکه» حقوق‌دان و مدیر گروه بین‌المللی حقوق بشر در کویت در توئیت اخیر خود مدعی شده که حاضر است در شورای حقوق بشر سازمان ملل، دعوای حقوقی مسلمانان هند را به صورت رایگان به عهده بگیرد.

تنش‌های دیپلماتیک

روز دوشنبه کویت نگرانی عمیق خود را از رفتار با مسلمانان در هند ابراز کرد و از سازمان همکاری‌ اسلامی درخواست کرد تا در این مساله مداخله کند. در همین رابطه دبیرخانه عمومی شورای وزیران کویت بیانیه‌ای را صادر کرد که به این شرح است: «آیا کسانی که علیه بشریت و علیه مسلمانان مرتکب جنایت می‌شوند و حقوق‌شان را پایمال می‌کنند بر این باورند که مسلمانان در جهان در مورد این جنایات سکوت کرده و هیچ اقدام سیاسی، حقوقی و اقتصادی در برابر آن‌ها انجام نخواهند داد؟»

پیش از این در هجدهم آوریل، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای از هند درخواست کرد تا برای متوقف کردن اسلام‌هراسی در این کشور،‌ اقدامات فوری انجام دهد. «ناراندا مودی» نخست وزیر هند یک روز بعد از این بیانیه در توئیتر خود نوشت: کوئید ۱۹ پیش از ابتلا به نژاد، دین، رنگ، قبیله، مذهب، زبان و مرز جغرافیایی افراد توجه نمی‌کند. پاسخ و رفتار ما با ویروس کرونا باید برادری و اتحاد باشد. ما در مواجهه با این مشکل، در کنار یگدیگر ایستاده‌ایم.

بعد از فراخوان «مودی» برای همدلی همگانی، سفارت‌های هند در قطر، امارات و عمان در مورد ارزش‌های مشترک مانند «بردباری» و «تکثرگرایی» بین هند و دنیای عرب توئیت کردند.

کشوری با نگرانی های خاص

شاهزاده القاسمی که حالا به یکی از تاثیرگزارترین شخصیت‌های عرب تبدیل شده که علیه اسلام‌هراسی در هند فعالیت می‌کند، هفته گذشته در روزنامه «خلیج» در ستونی نوشته است: «دنیا نه به یک هیتلر بلکه به قهرمانانی همچون مارتین لوتر، نلسون ماندلا و گاندی نیاز دارد. برادرکشی از شما قهرمان نمی‌سازد بلکه شما را به دیکتاتور و قاتل تبدیل می‌کند.»

«موهان باگوات» رئیس سازمان ملی میهن پرستی در سخنرانی اینترنتی خود با اشاره به کنفرانس «جماعت تبلیغ» در شهر دهلی گفت: این درست نبود که به خاطر اشتباه افراد معدودی از مسلمانان، تمام جامعه آن‌ها را مقصر دانست.

«سلطان بارکات» مدیر مرکز مطالعات بشردوستانه قطر به الجزیره گفت:‌ «مردم در کشورهای حاشیه خلیج فارس از این که در هند، مسلمانان را مقصر انتشار ویروس کرونا در این کشور می‌دانند به خشم آمده‌اند. میلیون‌ها شهروند هندی دهه‌ها در کشورهای عربی زندگی کرده‌اند بدون این‌که تبعیضی علیه هندی ها -چه مسلمان و چه هندو- صورت گرفته باشد. زمانی این نظرات اسلام‌هراسانه دردناک‌تر است که توسط افرادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می شود که در کشورهای حاشیه خلیج فارس شاغل بوده و زندگی کرده‌اند.»

«تلمیذ احمد» سفیر پیشین هند در امارات، هندی‌هایی را که در شبکه‌های اجتماعی علیه اعراب و مسلمانان هند، اظهار نظر کرده‌اند را افرادی به شدت احمق خواند که هیچ گونه دانشی در مورد سیاست و امور بین‌المللی ندارند.

با این‌حال «ناراسیما رائو» سخنگوی حزب «بهاراتیا جاناتا» در مورد اسلام‌هراسی در هند به الجزیره گفته است که: این مساله بر روابط هند با کشورهای عربی تاثیر منفی نخواهد گذاشت زیرا که واقعی نیست و بخشی از تبلیغات و پروپاگاندایی است که عناصر معاند ضد هند و ضد هندو آن را به راه انداخته‌اند. اما به نظر می‌رسد خوش‌بینی «رائو» دوامی نداشته است.

چندی قبل کمیته آزادی‌ مذهبی بین‌المللی ایالات متحده از وزارت خارجه این کشور خواست تا هند را در زمره کشورهایی قرار دهد که نگرانی قابل‌توجهی از نقض شدید آزادی‌ مذهبی در آن وجود دارد. اگرچه هند این گزارش را نپذیرفت و آن‌را مغرضانه خواند اما دولت افراط گرای هندوی این کشور نمی‌تواند نگرانی جهانی نسبت به هدف قرارگرفتن مسلمانان هند را نادیده بگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا