جریان شناسیجریان شناسی فکری و مذهبیعراقفلسطینکشور شناخت

گزارشی از مناسبات نجف و فلسطین؛وقتی علمای نجف در دفاع از فلسطین فتوای جهاد دادند

محمدصادق حسین زاده

ضریب دادن به آزادسازی قدس و اهمیت دادن به آرمان فلسطین یکی از نقاط برجسته و پر اهمیت گذشته حوزه نجف است. هنگامی که دولت غاصب اسرائیل اعلام وجود می کند و در پی آن جنگ های عربی و تجاوزگری وحشیانه خود را افزایش می دهد، جنب و جوش فوق العاده ای در نجف رخ می دهد.

شعرای نجف که تمامشان حوزوی اند و یا حوزه دیده، نسبت به وظیفه اسلامی انسانی خود ساکت ننشسته و به خوبی از عهده تکلیفشان برآمدند. مقدار شعری که نجف درباره مساله فلسطین سروده، نسبت به اشعاری که در تمام دنیای عرب درباره فلسطین گفته شده، بیش تر و حجیم تر است.

جعفر الخلیلی؛ ادیب و شاعر حوزه دیده که نجفِ قبل از صدام و قبلتر از او را درک کرده، در کتاب «هکذا عرفتهم» مى نویسد: «نجف نسبت به شهرهای دیگر عربی بیشترین اهتمام را به فلسطین داشته و دارای بارورترین شعرها درباره این مساله است تا آنجا که می توان صدها دیوان شعری که نجف درباره مسائل عربی به ویژه فلسطین سروده را جمع آوری نمود.» دکتر محمد حسین صغیر ادیب نجفی؛ پایان نامه چند صد صفحه ای خود را با نام «فلسطین فی الشعر النجفی المعاصر» برای گزارش این امر قرار داده و با تقسیم بندی این اشعار، نمونه ای از این سروده ها را گزارش کرده است.

نجف و فلسطیننجف و فلسطین        قصیده شیخ علی کاشف الغطاء درباره فلسطین

بزرگان صاحب فتوای نجف نیز مبارزه با صهیونیسم و آزادسازی قدس را واجب دانسته و از همگان خواستنند تا برای این امر مهم و حیاتی اقدام عملی کنند و حتی این بزرگان به کمک استشهادی های فلسطینی آمده و با فتوای وجوب عملیات استشهادی، به شایعه ها و مقدس نمایی مدعیان جواب قاطعی دادند. به عنوان نمونه آیهالله حکیم در فتوایی عملیات استشهادی را یکی از مهمترین واجبات دینی میدانند. (الموسوعه النجفیه – الفلسطینیه 286). آیه الله محمد حسین کاشف الغطا و آیه الله عبدالکریم زنجانی که از مراجع نجف محسوب می شدند، راهی قدس شده تا علاوه بر سخنرانی های روحیه بخش و اطلاع دقیق از میدان جنگ، به همفکری و هم اندیشی با علمای دیگر در این زمینه بپردازند. (روزنامه  مصری البلاغ، 5 دسامبر 1936،شماره 4275).

فتوای جهاد علمای نجف علیه اسرائیلفتوای جهاد علمای نجف علیه صهیونیست‌ها

برخی از عالمان نجف نیز با برقراری ارتباط با سران کشورهای عربی اسلامی، اتحاد دولت های مسلمان و مبارزه همه جانبه این دولت ها با دشمن متجاوز را خواستار می شوند تا آنجا که بعدها و پس از رسمیت بخشیِ شاه شیعی ایران به دولت اسرائیل؛ دربار ایران با تلگراف های اعتراضی علمائی همچون آیه الله حکیم، خوئی و شاهرودی روبرو می شود.

بیانیه آیت الله حکیم در محکومیت آتش سوزی مسجدالاقصی

روزنامه ها و مجله های حوزوی نجف همچون الرای العام، العقیده و الغری و کلمه النجف نیز علاوه بر بازتاب دادن فعالیت های مبارزان، گروه ها و علما به بررسی و تحلیل جریان های مرتبط به فلسطین پرداخته و به پاسخگویی شایعه ها می پردازند. انجمن های ادبی و فرهنگی نیز با برگزاری جلسات در زمینه ی آرمان قدس به فعالیت های روشنگرانه مشغولند.

نامه یاسر عرفات به آیت الله خویی

در این میان، اجتماع هزاران نفری نجف که در حرم امیرالمومنین و به دعوت علمای نجف شکل گرفته نیز قابل توجه بوده و در نوع خود منحصر به فرد است. این اجتماع شکل می گیرد تا تمام مردم به کمک این اجتماع در زمانی که وسائل ارتباط جمعی امروزی نبود، فتاوای وجوب جهاد با اسرائیل و لزوم آزاد سازی قدس را بشنوند. آیه الله خوئی سخنران این مراسم بزرگ است که روزنامه های آن روز این سخنرانی را بازتاب داده اند. می توان متن این سخنرانی را در موسوعه النجفیه الوثائقیه که نسخه ها و اسناد باقیمانده مرتبط با نجف به صورت عکس چاپ نموده، بخش القضیه الفلسطینیه مشاهده نمود. این سخنرانی -که در حدود چهار صفحه است- با صفات قهاریه خداوند: قاصم الجبارین و مبیر الظالمین و تلاوت آیاتی از قران کریم مبنی بر اذن مبارزه و قتال آغاز شده و با قسمتی از دعای امام زین العابدین درباره مرزداران حکومت اسلامى به اتمام می رسد.

علمای نجف و فلسطینتجمع علمای نجف در دفاع از فلسطین

ایشان در سخنرانی خود معتقد است، چون قدرت های اسلامی مضمحل شده و سلاح مسلمان در برابر برادر مسلمان گرفته می شود، اسرائیل توانسته تا برای خود هیمنه ای پوشالی بسازد. به همین دلیل، تنها راه حل در این شرایط سخت و ناگوار آن است که مسلمانان، کینه ها و کدورت های گذشته را دفن کرده و دست برادری و همکاری به یکدیگر بدهند. مسلمان برادر دیگرْ مسلمان است، هرجا که باشد.

بیانیه محمدعلی الموسوی الحمامی، از علمای نجف

امام شرف الدین تحصیل کرده نجف هم در محرم سال  1326 هجری شمسی، با ارسال پیامی به مسلمانان، قاتلان سید الشهداء را زنده دانسته، اسوه بودن امام را را برای مبارزه با این ستمگران گوشزد می کند و بیان می دارد ما نیز باید همچون حسین سلام الله علیه در فلسطین حاضر شویم تا شاید همچون او زنده ی جاوید شویم. ایها المسلمون لقد حم الاجل و موعدنا فلسطین، علی ارضها نحیا و نموت. (موسوعه الشرف الدین:9/461).

فعالیت های فرهنگی تاریخ حوزه نجف درباره قدس و آرمان فلسطین در موارد یاد شده خلاصه نمی شود و آنچه آمد، گزارشی  است کوتاه از گذشته تلاش های حوزه نجف درباره فلسطین.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا