تحلیل مسائل روزفلسطینکشور شناخت

«سیل» در سرزمین‌های اشغالی و خدشه بر مهم‌ترین مؤلفه «اقتدار» جامعه اسرائیل

 آنچه بر اهمیت نیروی هوایی و ارتش رژیم صهیونیستی می‌افزاید نگاه اسرائیلی‌ها و ساکنان سرزمین‌های اشغالی به آن است. آمار نشان می‌دهد که ارتش مهم‌ترین نهاد سیاسی در ساختار اسرائیل برای شهروندانش می‌باشد.

محمد محسن فایضی، کارشناس مسائل فلسطین

هفته گذشته سیل در سرزمین فلسطین، با حاشیه‌ای همراه بود که از مرگ 8 اسرائیلی بازتاب‌های بیشتری با خود به همراه داشت و آن‌هم پخش تصاویری از زیرآب رفتن یک جنگنده در لانه خود بود.

در این راستا یک مسئول ارشد نیروی هوایی ارتش صهیونیستی اعلام کرد که آمادگی لازم برای باران‌های شدید هفته گذشته را نداشتیم و سیلاب‌هایی که به دنبال آن اتفاق افتاد منجر به خسارت‌های سنگین به هواپیماهای جنگی و تجهیزات لجستیکی این پایگاه شد. طبق اظهارات این مسئول امکان جلوگیری از خسارت ده‌ها میلیون دلاری به این هواپیماها وجود داشت. روزنامه هاآرتص همچنین به نقل از یک مسئول ارشد نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نوشت که هشت هواپیما در این پایگاه در اثر آب‌گرفتگی دچار خسارت شدند که 3 عدد از آن‌ها آسیب جدی دیده‌اند.[1]

نیروی هوایی و اقتدار اسرائیلی

نیروی هوایی رژیم صهیونیستی را می‌توان اصلی‌ترین و قدرتمندترین نیرو در ارتش رژیم صهیونیستی دانست. نیروی هوایی رژیم صهیونیستی با داشتن سابقه و کارنامه‌ی نسبتاً موفقیت‌آمیز در جنگ‌های پیشین اعراب و رژیم همواره موردتوجه صهیونیست‌ها بوده است. نیروی هوایی رژیم به‌نوعی آبرو و پرستیژ آن محسوب می‌شود و همواره سعی کرده خود را در رتبه نخست منطقه‌ای حفظ کند. حوزه‌ی نیروی هوایی رژیم با کمیت و کیفیت نسبتاً بالا و برتری نسبت به دیگر شاخه‌های ارتش، در رتبه نخست نظامی‌گری رژیم قرار دارد.

در خصوص تعداد هواپیماها و تسلیحات ارتش رژیم صهیونیستی آمارهای گوناگونی مطرح می‌شود که حتی برخی مواقع فاصله‌های زیادی با یکدیگر دارند. برای آنکه آمار ارائه شده، صحیح و قابل استناد باشد، به گزارش مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی (INSS) که در انتهای سال ۲۰۱۴ منتشرشده است، استناد خواهد شد. بر اساس گزارش مرکز امنیت ملی رژیم صهیونیستی، ارتش رژیم صهیونیستی دارای ۴۶۶ هواپیمای جنگی و شکاری، ۵۲ هواپیمای ترابری و ۱۵۴ هلیکوپتر آماده به سرویس است. این در حالی است که تعداد هواپیماهای جنگی رژیم که در حال ساخت، آماده‌سازی و سرویس هستند به رقم ۵۲۰ فروند هم می‌رسد. همچنین باید توجه داشت که ۲۰ فروند اف – ۳۵ و هواپیمای سوپر هرکیولیس از راهبردی‌ترین جنگنده‌های دنیا در آستانه پیوستن به نیروی هوایی تل‌آویو قرار دارد.[2]

اتفاق سیل و پخش تصاویری از وضعیت پایگاه هوایی اسرائیل موجب شد تا فرصتی شود منتقدان داخلی ارتش اسرائیل باری دیگر عدم آمادگی این رژیم را در مقابل جنگ‌های غیرقابل انکار پیش رویشان بالاخص در جبهه شمالی را یادآوری کنند.

اما آنچه بر اهمیت نیروی هوایی و ارتش رژیم صهیونیستی می‌افزاید نگاه اسرائیلی‌ها و ساکنان سرزمین‌های اشغالی به آن است. آمار نشان می‌دهد که ارتش مهم‌ترین نهاد سیاسی در ساختار اسرائیل برای شهروندانش است.

بر اساس نظرسنجی موسسه دموکراسی اسرائیل (IDI) هشتاد درصد از اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند که سیاستمداران، بیشتر نگران منافع خود هستند تا مردم؛ 65 درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند سیاستمداران از مشکلات و نیازهای مردم مطلع نیستند؛ 64 درصد معتقدند دولت به‌خوبی به مشکلات اصلی مردم نمی‌پردازد؛ 78 درصد از اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند که نمی‌توانند نفوذی بر سیاست‌های دولت داشته باشند. در نهایت، 30 درصد از یهودیان و 22.5 درصد از عرب‌ها به دولت اعتماد دارند؛ 27 درصد از یهودی‌ها و 19 درصد از عرب‌ها به کنست اعتماد دارند؛ 15 درصد از یهودی‌ها و 16 درصد از عرب‌ها به احزاب سیاسی اعتماد دارند.

طبق تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته، ارتش، مورد اعتماد‌ترین نهاد در اسرائیل است؛ 81 درصد از کل مردم و 88 درصد از یهودیان اسرائیل به ارتش اعتماد دارند؛ رتبه بعدی با 56 درصد در اختیار دیوان عالی است[3]

سیل، زخمی بر چالش سال‌های اخیر نیرو هوایی تل‌آویو

اتفاق سیل و پخش تصاویری از وضعیت پایگاه هوایی اسرائیل موجب شد تا فرصتی شود منتقدان داخلی ارتش اسرائیل باری دیگر عدم آمادگی این رژیم را در مقابل جنگ‌های غیرقابل انکار پیش رویشان بالاخص در جبهه شمالی را یادآوری کنند.

به‌طور نمونه آموس هرئیل تحلیلگر نظامی سرشناس روزنامه هاآرتص در یادداشتی نوشته است: تصویر جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در آشیانه‌ها که بر اثر بارش‌‎های اخیر غرق شده بودند، نشان داد که نه تنها جبهه داخلی رژیم صهیونیستی برای جنگ آینده آمادگی ندارد، بلکه پایگاه‌های ارتش هم در پایین‌ترین سطح آمادگی قرار دارند.

اما اصلی‌ترین جمله در یادداشت آموس هرئیل جایی است که وی اشاره می‌کند که: «کمتر کسی در اسرائیل هست که نداند امنیت این رژیم تا چه اندازه وابسته به حفظ کارآیی عالی نیروی هوایی است.»

آموس هرئیل تحلیل‌گر مشهور نظامی اسرائیلی همچنین تأکید کرد که در منطقه نهاریا باید فرماندهان، نیروهای نظامی و تجهیزات مهندسی وابسته به یگان الجلیل (لشکر 91) برای کمک‌رسانی وارد عمل می‌شد و ده‌ها غیرنظامی گرفتارشده به سبب سیل را نجات می‌داد اما در زمان جنگ، این لشکر باید در جبهه مقدم جنگ با حزب‌الله قرار داشته باشد و بسیار سخت است که بتواند مأموریت‌های خود را تقسیم کند و بجای آن جبهه داخلی باید این مأموریت را انجام دهد که امروز می‌بینیم این جبهه با مشکل اساسی رو به رو است.

هرئیل افزود که در ماجرای گرفتار شدن زوج اسرائیلی در داخل آسانسور در تل‌آویو هم نیروهای امدادی پس از چند ساعت وارد عمل شدند، زیرا نیروهای امدادی برای چنین حادثه ساده‌ای آمادگی نداشتند، حال برای احتمال زندانی شدن ده‌ها نفر در داخل آسانسورها در هنگام جنگ چگونه می‌توانند آماده باشند!

اما اصلی‌ترین جمله در یادداشت آموس هرئیل جایی است که وی اشاره می‌کند که: «کمتر کسی در اسرائیل هست که نداند امنیت این رژیم تا چه اندازه وابسته به حفظ کارآیی عالی نیروی هوایی است.»[4]

چند سال پیش یک افسر بلندپایه در ستاد کل ارتش اسرائیل به وجود «فرضیاتی» اشاره کرد که ارتش اسرائیل را به سوی بررسی گزینه مجهز شدن به موشک‌های دوربرد به‌منظور ضربه زدن به اهدافی در لبنان در صورت وقوع جنگ با حزب‌الله سوق می‌دهد. چند روز بعد این اظهارنظر روزنامه هاآرتص این خبر را با توضیح علل آن تکرار کرد و نوشت ارتش اسرائیل طرحی را برای خرید صدها موشک و راکت دقیق بررسی می‌کند که با کمک آن می‌توان اهدافی را در هر رویارویی آینده با لبنان هدف قرارداد و برای جنگی که ممکن است با حزب‌الله روی دهد آماده شد. به نوشته هاآرتص «ارتش اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از این موشک‌ها به‌جای نیروی هوایی در صورتی است که روند جنگ از کارآیی این نیرو بکاهد یا این نیرو سرگرم مأموریت‌های دیگری باشد».[5]

جمع‌بندی

نیروی هوایی ارتش یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار و احساس امنیت برای اسرائیلی‌هاست که این باور نشأت گرفته از نقش این بخش از ارتش تل‌آویو در جنگ‌های گذشته و ادامه ماجراجویی‌های آن در نوار غزه، سوریه، لبنان و حتی شمال آفریقاست. به‌گونه‌ای که شاهدیم بر اساس آمار ارائه شده از سوی نهادهای صهیونیستی بیشترین اعتماد به نهادهای سیاسی در سرزمین‌های اشغالی به ارتش و نیروی دریایی تعلق دارد. لذا تحولات میدانی دو سال اخیر بالاخص در جبهه شمالی و تغییر شیوه نبرد از سوی مقاومت صهیونیست‌ها را بسیار نگران کرده است.

پانوشت:

[1] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/10/23/2181006

[2] http://tabyincenter.ir/15171

[3] http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/239252

[4] https://farsi.palinfo.com/21677

[5] http://tabyincenter.ir/15900

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا