جریان شناسیجریان شناسی سیاسیجریان شناسی فکری و مذهبی

روایت امارت اسلامی طالبان(4)؛ ما هیچ‌کس را تکفیر نمی‌کنیم!

علیرضا کمیلی

مولوی جلال الدین شینواری، دادستان دولت سابق امارت و از علمای مطرح این کشور است که سه سال پس از سرنگونی امارت سابق، در پاکستان زندگی کرده و پس از آن هم با ضمانت پسر ظاهر شاه، تحت مراقبت کامل زندگی کرده است. وی از مدافعان فکری امارت است ولی هنوز مسوولیتی به او پیشنهاد نشده است. وقتی ما به سراغ او رفتیم یک تلویزیون خارجی هم در حال مصاحبه با او بود. سوال و جواب ها بخاطر سهولت در خوانش کوتاه شده اند. برای یافتن این پرسش مبهم که آیا طالبان جدید تغییراتی کرده اند چنین گفتگوهایی مغتنم اند.
تفاوت شما با داعش چیست؟
احناف بر اساس تصریح امام ابوحنیفه «انا لا نکفر احدا من اهل القبله» هیچ مسلمانی را تکفیر نمی کنند ولی آنها مسلمان را تکفیر می کنند. آنها که می شود گفت نوعا سلفی و اهل حدیث اند از ابن تیمیه پیروی می کنند. او نتوانست حکومت تشکیل بدهد ولی عبدالوهاب در حجاز حکومت تشکیل داد. اینها دغدغه های فراتر از کشور خودشان را دارند ولی امارت فقط در داخل افغانستان تعریف می شود و در امور دیگر کشورها دخالت نمی کند.
تفاوت شما با امارت گذشته چیست؟
من مخالف بسیاری از اقدامات غلط بودم و همان زمان هم اعلام کردم ولی خب هم کم تجربگی هم تندروی برخی افراد اتفاقات تلخی را رقم زد. حالا خیلی چیزها تغییر کرده است. چند مثال بزنم: آن زمان یک تلویزیون ملی بود همان را هم بستند الان تلویزیون های دیگری هم بجز ملی هست و اجازه فعالیت دارد. تعلیم زنان به جز در عرصه طب ممنوع بود الان همه را به دانشگاه دعوت می کنند حتی در مراکز اداری و وزارت خانه ها نیز زنانی که رفته اند را دارند به بازگشت به کار دعوت می کنند. فیلمبرداری حرام بود الان خودشان تیم رسانه ای دارند. تظاهرات حرام بود حالا می گویند اگر با رعایت قانون باشد مانعی ندارد.
اندیشه سیاسی و مدل حکومتی تان چیست؟
در گذشته هم یک نسخه هایی از قانون اساسی پیشنهادی مان را نوشتیم. خبرگان قانون اساسی تشکیل خواهد شد و ساختار سیاسی کشور تنظیم خواهد گردید.
دولت اسلامی در نرم افزارها هم باید اسلامی باشد. چیزی دارید؟
فقه حنفی بخاطر مساله قیاس، قدرت بالایی در اجتهاد در مسائل روز دارد. قیاس البته در حکم منصوص است و علت مشترکه را می یابد و سپس فتوا می دهد لذا با نقش عقل فرق دارد. ما یازده لک (یک میلیون و صد هزار) حکم فقهی حنفی داریم که نشان می دهد چقدر تنوع در این فقه بالاست و چقدر ظرفیت در تعامل با موضوعات جدید دارد.
قطعا سود بانکی نزد ما حرام است و ربا را حرب با خدا و رسول می دانیم. راههای شرعی برای ربح وجود دارد ولی این مدل بانکداری ربوی قطعا نخواهد بود. همه قوانین مبتنی بر فتوای فقهی داده خواهد شد.
(البته من خواستم که متفکر یا کتابی را نام ببرند که نبردند. در مجموع بنظرم هنوز مقداری بسیط به مساله نگاه می شود و مدل یا مکتب اسلامی در حد مجموعه فتاوای فقهی تقلیل می یابد.)
منابع درآمدی افغانستان برای استقلال از غرب چیست؟
بر اساس اعلام معاون غنی، روزانه 8 میلیون دلار رشوه و دزدی در این کشور بوده یعنی ماهیانه بیش از 250 میلیون دلار که می تواند بخشی از مشکلات ما را حل کند. در دولت امارت فساد نخواهد بود. البته همه پول غرب به شرکتهای خودشان بر می گشت برای همین هم افغانستان تغییری نکرد! آقای کرزی به خود من گفت که 95 درصد پولی که از امریکا مصوب می شود به شرکتهای خودشان بر می گردد! لذا ما الان نه زیرساختی داریم نه کارخانه ای نه چیزی! ما معتقد نیستیم نماینده اقوام همان آدمهای فاسد قبلی باید باشند و اینها تغییر خواهند کرد.
آیا شما اسرائیل را به رسمیت خواهید شناخت؟
این از محالات است. ما هرگز انها را به رسمیت نمی شناسیم. کشورهایی که وارد تطبیع شدند هم همگی تحت سلطه آمریکا بودند والا این خطا را مرتکب نمی شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا