جامعه شناسی کشورهای اسلامی

مقایسه پراکندگی جمعیتی اسلام و مسیحیت؛ مسلمانان به لحاظ جمعیتی متمرکزترند

جمعیت مسلمانان بیشتر در مراکز اصلی مسلمان‌نشین، تمرکز جمعیتی دارند اما جمعیت مسیحیان جهان با این که به صورت گسترده در سراسر جهان پراکنده اند اما تمرکز جمعیتی کمتری نسبت به مسلمانان دارند. در واقع دو سوم (۶۵٪) مسلمانان جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که جزو فهرست ده کشور با اکثریت مسلمان هستند در حالی که تنها ۴۸٪ مسیحیان جهان در کشور‌هایی زندگی می‌کنند که جزو ده کشور با اکثریت مسیحی می‌باشند.

موسسه تحقیقاتی پیو

ترجمه: مهدی صالحی

برای فهم و درک بهتر داده‌ها، معمولا فهرست «ده کشور معین» بسیار می‌تواند کمک کننده باشد. برای مثال دو جدول مربوط به کشورهای با اکثریت مسلمان و کشورهای با اکثریت مسیحی که در این‌جا نمایش داده شده است می‌تواند تفاوت‌های دنیای مسیحیت و اسلام را در تراکم، تنوع و تغییرات مشخص ‌نماید.

این دو فهرست نشان می‌دهد که جمعیت مسلمانان بیشتر در مراکز اصلی مسلمان‌نشین، تمرکز جمعیتی دارند اما جمعیت مسیحیان جهان با این که به صورت گسترده در سراسر جهان پراکنده اند اما تمرکز جمعیتی کمتری نسبت به مسلمانان دارند. در واقع دو سوم (۶۵٪) مسلمانان جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که جزو فهرست ده کشور با اکثریت مسلمان هستند در حالی که تنها ۴۸٪ مسیحیان جهان در کشور‌هایی زندگی می‌کنند که جزو ده کشور با اکثریت مسیحی می‌باشند.

کشورهای اسلامی

به عبارت دیگر بیشتر از نصف (۵۲٪) مسیحیان جهان در کشورهایی غیر از فهرست ده کشور با حداکثر جمعیت مسیحی زندگی می‌کنند در حالی که این مساله تنها در مورد تقریبا یک سوم ( ۳۵٪) مسلمانان جهان صدق می‌کند. تا جایی که می‌دانیم مسیحیان (یک میلیارد و دویست میلیون) دو برابر مسلمانان (۶۰۹ میلیون) در کشور‌هایی حضور دارند که جزو فهرست ده کشور برتر از لحاظ تمرکز مذهبی جمعیتی نیستند.

کشورهای مسیحی

شماری از کشورهای با اکثریت مسیحی یا مسلمان همچنین دارای جمعیت زیادی از دیگر مذاهب و ادیان هستند. برای مثال در هندوستان که دومین کشور پر جمعیت مسلمان است، اسلام دین اقلیت به حساب می‌آید و یا نیجریه که ششمین کشور پرجمعیت مسیحی را با ۸۷ میلیون مسیحی تشکیل می‌دهد، با جمعیت ۹۰ میلیونی مسلمان، در رده پنجم کشور‌های پر‌جمعیت مسلمان نشین قرار دارد. بعلاوه این فهرست نشان می‌دهد که مراکز جمعیتی این ادیان تا چه میزان از خاستگاه‌های تاریخی و سنتی خود دور شده اند. پنج کشوری که بیشترین جمعیت مسلمان را دارند به جای خاورمیانه، همگی در جنوب، جنوب شرقی و جنوب صحرای آفریقا قرار دارند و همچنین سه کشوری که بیشترین جمعیت مسیحی را دارند به جای خاورمیانه و اروپا، در قاره آمریکا هستند.

به طور کلی جمعیت مسیحی در جهان حدود دو میلیارد و سه میلیون و جمعیت مسلمان در حدود یک میلیارد و هشت میلیون نفر می‌باشد. در سال ۲۰۶۰ با  تخمین جمعیت تقریبی سه میلیارد برای هر کدام از پیروان اسلام و مسیحیت، اختلاف جمعیتی این دو دین به حداقل خواهد رسید زیرا که به طور متوسط مسلمانان نسبت به مسیحیان، هم جوان تر بوده و هم فرزندان بیشتری دارند.

در سال ۲۰۶۰ فهرست جمعیتی کشور‌های مسلمان و مسیحی دست‌خوش تغییراتی خواهد شد. انتظار می‌رود  در این سال هندوستان جای اندونزی را که در حال حاضر پر جمعیت ترین کشور مسلمان است را بگیرد، با این حال به دلیل جمعیت بالای پیروان آئین هندو، اسلام همچنان در هندوستان در جایگاه اقلیت باقی می‌ماند. در سوی دیگر پیش‌بینی شده است که در سال ۲۰۶۰ ایالات متحده آمریکا در صدر فهرست پرجمعیت ترین کشور مسیحی نشین باقی خواهد ماند اما کشور‌هایی همچون روسیه، آلمان و چین از فهرست ده کشور مسیحی خارج شده و کشور‌های تانزانیا، اوگاندا و کنیا به این فهرست اضافه شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا