فلسطینمکتب انقلاب

جزئیاتی از نقش سردار سلیمانی در مساله فلسطین؛ حاج قاسم درحال توسعه جبهه مقاومت فراتر از فلسطین بود

خالد قدومی

کمکهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به مقاومت فلسطین چیزی نیست که قابل انکار باشد. اما در این گفتگو سعی کردیم از زبان خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران جزئیات بیشتری از این کمک را رسانه ای کنیم. نماینده حماس معتقد است برخلاف آنچه از حاج قاسم در رسانه های منطقه بازنمایی میشود، او هرگز نگاه فرقه گرایانه نداشت. در ادامه متن گفتگوی ما با خالد قدومی را می خوانید.

کمک به مساله فلسطین توسط برخی کشورهای اسلامی نیز در طول سالیان انجام شده است. اما جمهوری اسلامی با درک واقعیت صحنه فلسطین در این میان از کمک تسلیحاتی غافل نماند و این مساله را نیز پنهان نکرد که محور این بحث نیز حاج قاسم سلیمانی بود. این کمک­ها چقدر در تغییر توازن قوا در فلسطین اثرگذار بود؟

عامل جمهوری اسلامی یک فاکتور جدید در روند مقاومت فلسطین ایجاد کرد که صرفا هم از جهت نظامی نبوده است. جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون عامل موثر جدیدی در صحنه مواجهه با استکبار ایجاد کرده است. اما به جهت نظامی باید به دو مساله توجه داشت: مساله اول این که ما رابطه با جمهوری اسلامی را صرفا کمک تلقی نمی­کنیم بلکه ما الآن آینده مشترکی داریم و متوجه شده ایم که خطر اسرائیل صرفا در حدود مرز فلسطین متوقف نشده بلکه اسرائیل خطری است که کلیت اسلام را مورد تهدید قرار داده است و همه متوجه این نبرد مشترک شده ­ایم. اما مساله دوم اینکه اگر بخواهیم منصفانه نظر کنیم تنها کشوری که به ما کمک نظامی داده است و در خفا هم البته نبوده، جمهوری اسلامی است. اسرائیلی­ها بهتر از دیگران می­دانند که نقش حاج قاسم سلیمانی چه بوده و چه کارهایی برای فلسطین و مقاومت فلسطین انجام داده است. از انتقال اسلحه و تکنولوژی­های دیگر نظامی که حتی زمانی که راه­ها بسته تر شد و ارتباط سخت شد حاج قاسم به روش­های جدید روی آورد.  مهم از آن انتقال تجربه بود که در دوران انقلاب اسلامی بدست آمده بود. این که مجاهدین با امکانات بومی چگونه می­توانند موشک داشته باشند که دیگر نیازی هم به فرستادن موشک یا اسلحه به صورت عینی نباشد. به گونه ای که با کمک جمهوری اسلامی توانایی­های ساده و بومی را اثرگذار علیه اسرائیلی­ها کرد.

در آخرین دیداری که به همراه گروهی از حماس با ایشان در بیت رهبری داشتیم مطرح کردند. نکته ایشان این بود که برای هر گروه در سطح منطقه در جبهه مقاومت نقشی خاص تعریف کنند به گونه­ ای که مقاومت صرفا در فلسطین نباشد بلکه مقاومت در سطح منطقه تعریف شود؛ به گونه ای که وظیفه هر کسی در مواجهه با اسرائیلی­ها روشن شود. طبعا این کار به شدت برای اسرائیل خطرناک بود و البته به شدت در مساله فلسطین اثرگذار خواهد بود. این که شما که ایران هستی چه وظیفه­ ای داری، لبنانی چه وظیفه ­ای دارد، اردن وظیفه چیست، اسلامگرایان چه وظیفه­ ای دارند. این بنظرم پروژه­ای بسیار بزرگ بود که چه بسا هدف و سبب اصلی شهادت و ترور حاج قاسم از طرف آمریکایی­ها و اسرائیلی­ها همین بوده است.

فرمودید که حاج قاسم از روش جدیدی استفاده می کردند تحت عنوان انتقال تجربه؛ ایشان برای این مساله چه روشی را بکار بردند؟

نقش حاج قاسم فراتر از بحث تجربه بود و ایشان در سه عنوان کلی به نظرم متمرکز بودند. عنوان اول ایده ای بود که ایشان پروژه جدیدی در ذهن داشت که در آخرین دیداری که به همراه گروهی از حماس با ایشان در بیت رهبری داشتیم مطرح کردند. نکته ایشان این بود که برای هر گروه در سطح منطقه در جبهه مقاومت نقشی خاص تعریف کنند به گونه­ ای که مقاومت صرفا در فلسطین نباشد بلکه مقاومت در سطح منطقه تعریف شود؛ به گونه ای که وظیفه هر کسی در مواجهه با اسرائیلی­ها روشن شود. طبعا این کار به شدت برای اسرائیل خطرناک بود و البته به شدت در مساله فلسطین اثرگذار خواهد بود. این که شما که ایران هستی چه وظیفه­ ای داری، لبنانی چه وظیفه ­ای دارد، اردن وظیفه چیست، اسلامگرایان چه وظیفه­ ای دارند. این بنظرم پروژه­ای بسیار بزرگ بود که چه بسا هدف و سبب اصلی شهادت و ترور حاج قاسم از طرف آمریکایی­ها و اسرائیلی­ها همین بوده است.

عنوان دوم نظر و رای سیاسی حاج قاسم بود. تحلیل حاج قاسم این بود که در منطقه ما که دچار تفرقه بسیار زیادی است آن پروژه و ایده ای که می­تواند مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و سنی و… را در وحدت درآورد مساله فلسطین و قدس است. قدسی که قبله اول مسلمانان است و برای مسیحیان هم که مهد مسیح بود.

ما در جنگ 2008 توانستیم تلویزیون اسرائیل را هک کنیم و تا 15 دقیقه شبکه اسرائیلی صرفا تانک پخش می کرد! حاج قاسم در این زمینه خیلی کمک کرد که این توانایی را افزایش دهد و نقش سپاه و حاج قاسم در این زمینه خیلی پررنگ بود.

عنوان سوم ناظر به همان نکته ای است که اشاره کردید در مورد انتقال تجربه؛ تا پیش از بهار عربی انتقال عینی اسلحه بود اما پس از بهارعربی و البته بحران­های امنیتی و پیچیدگی انتقال سلاح این مساله منتفی شد. علاوه بر این پیشرفت تکنولوژی در سالهای اخیر کار را سخت تر کرد. مثلا تکنولوژی امریکا سایبری و البته خیلی پیچیده است به گونه ای که شما نمی­توانید از راه دریا، هوا و یا زمین به راحتی کاری کنید. کد اسلحه ها را هم چک می کنند. در این شرایط چه کاری می شود انجام داد؟ باید رفتار دیگری انجام می­دادیم. در مورد رفتارهای جدید در دو زمینه حاج قاسم کمک بسیاری کرد. زمینه اول جنگ سایبری بود که در فلسطین مجاهدین مقاومت و علی الخصوص در جنبش حماس موفقیت­ های بسیاری رسیدیم. مثلا ما در جنگ 2008 توانستیم تلویزیون اسرائیل را هک کنیم و تا 15 دقیقه شبکه اسرائیلی صرفا تانک پخش می کرد! حاج قاسم در این زمینه خیلی کمک کرد که این توانایی را افزایش دهد و نقش سپاه و حاج قاسم در این زمینه خیلی پررنگ بود. زمینه دیگری که حاجی خیلی کمک کرد این بود که توانایی های محلی و بومی موشکی از جهت بهینه بودن و دقت بالا برود. کمک حاج قاسم بود که برد موشک از 70 کیلومتر به 200 کیلومتر رسید. در فلسطینی که در مجموع 370 کیلومتر مربع می­باشد قدرت موشکی بسیار موثر است.

این حاج قاسم تا روز شهادت ایشان ندیدیم که بگوید مثلا حماس اهل سنت است یا چیز دیگر؛ ما برادر بودیم برای ایشان و ما ندیدیم جایی ما از ایشان درخواستی داشته باشیم و یا خودشان متوجه نیازی باشند و کوتاهی کنند.

اصل کلیت کمک حاج قاسم فارغ از جزئیاتی که فرمودید قابل انکار نیست. اما می بینیم که بعضا به حاج قاسم در کشورهای عربی یک اتهامی می زنند که نگاهشان طایفه گرایی بود. این اتهام را چگونه از ایشان باید برطرف کرد.

حاج قاسمی که ما میشناسیم، نه آن حاج قاسمی که دررسانه­ هایی که گفتید مطرح است، این حاج قاسم تا روز شهادت ایشان ندیدیم که بگوید مثلا حماس اهل سنت است یا چیز دیگر؛ ما برادر بودیم برای ایشان و ما ندیدیم جایی ما از ایشان درخواستی داشته باشیم و یا خودشان متوجه نیازی باشند و کوتاهی کنند. برای مثال به طور قاطع بگویم که در برخی جنگ ها و بالخصوص جنگ 2014 یک سلاح عینی از طرف حاج قاسم و تیم ایشان بود که به مجاهدین حماس داده شد و روند نبرد تغییر کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا