تحلیل مسائل روزشبه قاره و افغانستانکشور شناخت

اسلام ستیزی در هند این بار به بهانه کرونا!؛ توییتر و فیس بوک با نفرت پراکنان برخورد نمیکنند

منبع: تایم

ترجمه: زهرا خطیب

هشتگ islamiophobic (اسلام هراسی) بلافاصله بعد از پخش این خبر در اواخر مارس به گردش افتاد. مسئولین و مقامات هندی ده ها مورد ابتلا به COVID-19 را به یک گروه مبلغ مسلمان که کنفرانس سالانه اش را در اوایل ماه مارس در دهلی برگزار کرده بود، مرتبط دانسته و مسئولین بهداشت بلافاصله به شناسایی و پیدا کردن کلیه افرادی که با شرکت کنندگان حاضر در کنفرانس در تماس بوده اند، پرداختند.
هراس از ویروس کرونا و تنش های مذهبی، هر دو پیش از این هم در هند در مرکز توجه بودند و زمان زیادی طول نکشید که این دو حس، با هم آمیخته گردند. ویدیو هایی که به دروغ ادعا می کنند اعضای این گروه مبلغ مذهبی به پلیس و دیگران آب دهان می اندازند، به سرعت در فضای مجازی پخش گردید و فضای خطرناک موجود برای مسلمانان را تشدید کرد. به طوری که به اعتقاد امیرعلی، استادیار علوم سیاسی دانشگاه جواهر لعل نهرو هند «اسلام هراسی به بخشی از کرونا تبدیل شده است.»
بر اساس اطلاعاتی که توسط Equality Labs که یک گروه حقوق بشری دیجیتال می باشد، در اختیار TIME قرار گرفته، از تاریخ 28 مارس توییت هایی با هشتگ جهاد کرونا (#CoronaJihad) تقریباً 300،000 مرتبه نشر یافته اند که بیش از 165 میلیون بازدیدکننده در توییتر داشته است. بنابه گفته فعالان Equality Labs، بسیاری از موضوعات به اشتراک گذاشته شده در توییتر، در تعارض کامل با قوانین و دستورالعمل های آن در خصوص نفرت پراکنی و ویروس کرونا می باشد، و با این حال از انتشار آن جلوگیری نشده است. توییتر در پاسخ به TIME اظهار داشته است: «در شرایطی که در حال پرداختن به امور این بحران بی سابقه جهانی می پردازیم، موظف به پشتیبانی و حفظ مکالمات عمومی می باشیم. کماکان هوشیاری خود را حفظ خواهیم نمود.»
در حالی که تنها چند هفته پس از اینکه مراسم مذهبی توسط هندوهای افراطی در دهلی، 36 کشته بر جای گذاشت، جرقه موجود در توییت های نفرت پراکن [و کینه توزانه] نشان دهنده آمیزش تشویش و اضطراب حاصل از ویروس کرونا با اسلام هراسی دیرینه در هند می باشد. آن هم در زمانی که اقلیت مسلمانان (200 میلیون نفر از کل جمعیت 1 میلیارد و 300 میلیونی) بشدت هدف حمله هندوهای افراطی قرار گرفته اند.

آرجون آپادوری، استاد رسانه، فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه نیویورک معتقد است: «از گذشته های نسبتاً دور، یکی از مشخصه های احساسات ضد مسلمانی در هند این تفکر بوده است که خود مسلمانان برای بدنه سیاست نوعی عفونت محسوب می شوند؛ لذا نوعی پیوستگی بین تصویر ذهنی دیرینه و اضطراب جدید ناشی از ویروس کرونا بوجود می آید.»
یکی از پرطرفدارترین توییت های دروغ #CoronaJihad ادعا می کند که مرد مسلمانی را از حضار کنفرانس دهلی نشان می دهد که تعمداً [در صورت] شخصی سرفه می کند. این توییت مسلمانان را مردمی لمپن و با سطح فکر پایین نشان داده و با هشتگ هایی مانند #CoronaJihad و #TablighijamatVirus به تخریب گروههای مذهبی مسلمان حاضر در دهلی می پردازد.
در صورتی که ویدیوی منتشر شده، در واقع در تایلند ضبط شده، نه در هند و هیچ مدرکی مبنی بر این که آن مرد از اعضای حاضر در کنفرانس دهلی بوده باشد، موجود نیست. با این حال، این توییت، کماکان تا 3 آوریل [زمان نوشتن این مقاله] در دسترس بوده و بیش از 4200 مرتبه بازتوییت و 503 کامنت در زیر آن درج شده است. ویدیوی دیگری نیز هم در فیسبوک و هم در توییتر به اشتراک گذاشته شده بود که بیان می دارد که مسلمانان تعمداً روی صورت یکدیگر عطسه می کنند که [جعلی بودن آن] توسط سازمان حقیقت یاب AltNews فاش گردیده است.
توییت دیگری نیز که قبل از حذفش بدلیل تخطی از قوانین توییتر، حدود 2000 بازتوییت داشت، کارتونی بود که مرد مسلمانی را نشان میداد که با عنوان «جهاد کرونا» (Corona Jihad) سعی در هل دادن یک شخص هندو از یک صخره را داشت. تنموژی سوندارجان مدیر اجرایی Equality Labs اظهار داشته: «جهاد کرونا تفکری است که بیان می دارد مسلمانان از ویروس کرونا بعنوان سلاحی برای هدف قرار دادن هندوها استفاده می کنند.» این توییت بدلیل نقض قوانین توییتر، از آن حذف گردیده است، ولی کارتون های متعددی با همان حساب اکانت که بیش از 15000 نفر فالوور دارد، با مضمون ارتباط دادن مسلمانان به ویروس کرونا تا تاریخ 3 آوریل [تاریخ نوشتن این مقاله] کماکان در دسترس است.
در حالیکه در هند حزب سیاسی حاکم هندوهای افراطی(BJP) پس از انتخاب مجدد و اخذ اکثریت قاطع آرا در آوریل گذشته، بشدت حملات خاموش خود را علیه مسلمانان افزایش داده است، ویروس کرونا تنها «یک فرصت دیگر برای معرفی مسلمانان به عنوان خطری دیگر [در همان ابعاد] است.» این نقل قولی از علی استاد دانشگاه است که در ادامه می افزاید: «مردم دارند از “جهاد زیست” (bio jihad)و “جهاد کرونا”(corona jihad) سخن می گویند که در واقع آخرین نوع از مجموعه انواع مختلف جهاد است که هم رسانه ها در مورد آن صحبت می کنند، هم در شبکه های اجتماعی پخش گشته و مردم نیز به راحتی آن را می پذیرند.»

بعنوان مثال، «جمعیت جهاد» یک اصطلاح رایج در پیام های افراطیون هندو می باشد که به معنی تلاش مسلمانان برای تبدیل هند به کشوری مسلمان با زاد و ولد با روندی سریعتر از هندوها میباشد. اصطلاح «جهاد عشق» مدعی است که مردان مسلمان در نظر دارند با ایجاد ارتباط عاشقانه با زنان هندو، دین آنها را به اسلام تغییر دهند. علی در ادامه می گوید: «در این میان “جهاد کرونا” عجیب ترین است؛ چرا که مردم واقعاً به آن مبتلا شده و می میرند.»

سال هاست که شرکت های مالک شبکه های اجتماعی در حال مبارزه با متون و گفتار های حاوی مطالب نفرت پراکن بوده و بستر شبکه ها را در موقعیتی سخت قرار میدهند که در آن آزادی بیان به نوعی جزو وظایف شرکت جهت حمایت و حفاظت از اقلیت تعریف می گردد. در اولین همه گیری شبکه های اجتماعی، سخنان نفرت پراکن تقریباً با همان سرعت ویروس در فضای مجازی منتشر گردید. اما تجربیات اخیر نشان می دهد عدم واکنش از طرف این شبکه های اجتماعی می تواند منجر به تبدیل این نوع سخنان به خشونت گردد.

در نسل کشی سال 2017 در میانمار که توسط میهن پرستان بودایی علیه مسلمانان روهینگا صورت گرفت قبلاً توسط یک کمپین گفتارهای نفرت پراکن ضدانسانی در فیسبوک صورت پذیرفته بود. سوندارجان از Equality Lab می گوید شرکت های مالک شبکه های اجتماعی نمیتوانند تظاهر کنند که از این موارد بی خبرند؛ چرا که چنین محتواهای دردسر سازی کاملاً مشخص (flag) می شوند. وی اضافه کرد: «آنها کاملاً مطلع می باشند و در صورت نشر، مسئولیتش کاملاً بعهده این شرکت ها می باشد.» (فیسبوک به درخواستی که از TIME برای اظهار نظر شده بود، پاسخ سریعی نداد.)

در هند، فعالان بیم آن را دارند که بدنام سازی مسلمانان منجر به تشدید بحران ویروس کرونا گردد. برخی نخبگان هندی در نامه ای سرگشاده که در پنج شنبه [2 آوریل] منتشر شد، با اشاره به منطقه دهلی که کنفرانس نظام الدین در آن برگزار شده بود، اظهار داشتند: «از دیدگاه بهداشت عمومی، راه اندازی [مراسم] شکار جادوگر علیه شرکت کنندگان در کنفرانس نظام الدین، امری بیهوده می باشد. آنها باید بدون اینکه مجرم شناخته شوند مورد شناسایی قرار گیرند و مطابق قوانین و دستورالعمل های عادی، در قرنطینه قرار گیرند.» آنها اعلام داشتند که ویروس به اختلافات دینی و قومیتی توجهی ندارد. راه حل این موضوع نه با دنبال کردن برنامه های تفرقه افکنانه، بلکه از طریق تلاش های علمی و همبستگی انسانی بدست می آید.
آخرین مورد کنایه آلود جنجال «جمعیت تبلیغی» – که پس از آنکه دولت هند اعلام کرد بعضی از اعضا این گروه بدلیل تخطی از قرنطینه، طبق قوانین ملی هند جریمه می شوند – شدیداً افزایش یافت این است که این گروه، تنها یکی از گروه های مذهبی بیشماری بود که پس از آنکه هند به صورت ناگهانی و غیر منتظره اعلام قرنطینه کرونا کرد، به جلسات خود ادامه داد.
آپادورای از اعضا کنفرانس «جمعیت تبلیغی» (Tablighi Jamaat) می گوید: «تفاوتی بین هیچ یک از انسان هایی دیگری که در هند و اقصی نقاط جهان با نیت خوب خود سعی در زیر پا گذاشتن مرزها دارند، وجود ندارد. ولی حتی جدا از ویروس کرونا، هند مکانی بسیار خطرناک برای مسلمانان است. و منتظر وقوع اتفاقاتی بود که در حال حاضر شاهد آن هستیم.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا