جریان شناسیجریان شناسی سیاسیجریان شناسی فکری و مذهبی

افزایش گستره جغرافیایی فعالیت داعش در سال 2019؛ انتقال داعش از خاورمیانه به شمال آفریقا و آسیای مرکزی

اگرچه حضور داعش در کشورهایی مثل عراق و سوریه بسیار کمرنگ شده ولی کانون فعالیتهای آن به کشورهای دیگری از جمله لیبی، عربستان سعودی و سریلانکا منتقل شده است.

علیرضا صالحی

یکی از مسائل مهم منطقه، فعالیتهای گروه داعش و گستردگی آن است. در طول چند سال اخیر، فعالیتهای این گروه افت و خیزهای زیادی داشته است. فعالیت این گروه در بعضی  مناطق و کشورها زیاد شده است و در برخی نقاط دیگر کم شده و یا اینکه به کلی از بین رفته است. طبق تحقیقاتی که شرکت ACLED صورت داده است، به طور کلی در 5 سال اخیر فعالیتهای داعش به لحاظ جغرافیایی گسترده‌تر شده است.

اگرچه حضور داعش در کشورهایی مثل عراق و سوریه بسیار کمرنگ شده ولی کانون فعالیتهای آن به کشورهای دیگری از جمله لیبی، عربستان سعودی و سریلانکا منتقل شده است. در سالهای اخیر  بخصوص سال 2019 شمال و غرب قاره آفریقا تبدیل به یکی از مناطقی شده است که فعالیتهای داعش در آن شدت گرفته است. همچنین موارد جدیدی از جمله جمهوری خلق کنگو(DRC)، هند (کشمیر) و ترکیه به لیست ولایات مورد نظر داعش اضافه شده است. در افغانستان و بورکینافاسو و مالی نیز فعالیتهای این گروه افزایش پیدا کرده است.

داعش

داعش ادعای خلافت جهانی دارد و به همین علت سعی دارد تا از مرزها عبور کند و عملیات‎های خود را در گستره جغرافیایی وسیع‌تری انجام دهد تا خود را به عنوان بازیگری جهانی مطرح کند. نمودار بالا نشان دهنده گستردگی فعالیتهای داعش در 5 سال اخیر است که نشان می‌دهد عمده فعالیتهای داعش در کانون خاورمیانه کاهش پیدا کرده و به کانونهای جدید یعنی شمال آفریقا و آسیای مرکزی منتقل شده است، بطوریکه بیش از نیمی از فعالیتهای این گروه در سال 2019 در خارج از خاورمیانه صورت گرفته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا